4 680 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
Misstag elektriker, vem betalar?
Sida 1 av 2
Det är nog du som får stå för den kostnaden...misstag kan ske & hur skulle elektrikern veta att matningen gick där när han borrade, alltid en risk när man ska igenom väggar/valv
Blev du nöjd med lagningen av matningen då?
Det är svårt när det är en olycka. Det kan ju ske för alla. Samtidigt kanske han kunnat försöka göra en sökning av metall i väggen eller något (vet ej om det är möjligt). Ni kan ju alltid dela på kostnaden också...
Det är svårt när det är en olycka. Det kan ju ske för alla. Samtidigt kanske han kunnat försöka göra en sökning av metall i väggen eller något (vet ej om det är möjligt). Ni kan ju alltid dela på kostnaden också...
Det här är väl en typisk detalj som man som privatperson inte tänker på, men som behöver finnas med i avtalet om jobbet. Mer troligt att firman har ett sådant "avtal/klausul/finstilt" någonstans i deras villkor för att utföra jobbet, med eller utan fast pris.
Jag hade tyckt som du att firman borde stå för sitt misstag. Har de generella dokument som visar att de inte gör det så blir det dina läropengar, annars är det en förhandlingsfråga.
Har inte elektriker ledningsfinnare allmänt, eller fungerar de inte 100% för alla fall?
Jag hade tyckt som du att firman borde stå för sitt misstag. Har de generella dokument som visar att de inte gör det så blir det dina läropengar, annars är det en förhandlingsfråga.
Har inte elektriker ledningsfinnare allmänt, eller fungerar de inte 100% för alla fall?
Ja jag förstår dig oxå, känns surt även om det är små pengar , & har de lämnat ett fast pris så va ju de inte medräknat att behöva byta en matning...tyvärr
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 259 inlägg
Du bör få frågan flyttad till juridikforumet där får du bättre hjälp. Frågan är ju egentligen inte en elfråga.
Det låter i mina öron dock extremt konstigt att du skulle behöva stå för felgrepp som hantverkaren är orsak till. Var skall det i så fall sluta? Om han välte ner en vas, skall du också stå för den? I det här fallet så kan ju elektrikern heller knappast hävda någon force majeure. Att det dras el i väggar, golv och tak, det kan inte komma som en överraskning för en elektriker och risken att man borrar av ett rör eller dylikt måste man alltid ta med i beräkningen. Så det skulle vederbörande tänkt på innan borren stacks i väggen, och gjordes inte det så får elektrikern stå sitt kast.
Känns som en "går det så går det" faktura...
Det låter i mina öron dock extremt konstigt att du skulle behöva stå för felgrepp som hantverkaren är orsak till. Var skall det i så fall sluta? Om han välte ner en vas, skall du också stå för den? I det här fallet så kan ju elektrikern heller knappast hävda någon force majeure. Att det dras el i väggar, golv och tak, det kan inte komma som en överraskning för en elektriker och risken att man borrar av ett rör eller dylikt måste man alltid ta med i beräkningen. Så det skulle vederbörande tänkt på innan borren stacks i väggen, och gjordes inte det så får elektrikern stå sitt kast.
Känns som en "går det så går det" faktura...
Jag har alltid förutsatt att hantverkaren alltid står för risken när de utför ett arbete. Ni som tycker att TS ska betala vad hade ni sagt om elektrikern hade borrat av ett vattenrör istället och vattenfyllt halva huset. Ska TS då bekosta den renoveringen själv då också?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 259 inlägg
Måste ju vägas mot om det är värt att ha goda kontakter med just en sådan elektriker. Det är ju övermaga att kräva kunden på ersättning för sina egna misstag.hsd skrev:
Om det skall vara OK så måste det ju till en ordentlig friskrivning innan, åtminstone att man säger att "jag kan försöka, men jag kan inte lova att det går för att ..."
Inte fasen betalade jag något extra när plattsättaren borrade av matningen till en lampa vid badrumsrenoveringen. Det kom tillbaka en elektriker som fixade det utan ytterligare påslag.
Jag tycker elektrikern gör fel som skickar en faktura.
Om företaget ändå tycker att du ska stå för deras "fel"-borrning så måste de ge dig chansen att fixa det själv innan de tar på sig att laga. De har ju utfört ett jobb som du inte har beställt, då ska du inte behöva betala. Jag hade aldrig skickat något extra på det, det är såna grejer man tar luft till i offerten när man lämnar pris.
Om företaget ändå tycker att du ska stå för deras "fel"-borrning så måste de ge dig chansen att fixa det själv innan de tar på sig att laga. De har ju utfört ett jobb som du inte har beställt, då ska du inte behöva betala. Jag hade aldrig skickat något extra på det, det är såna grejer man tar luft till i offerten när man lämnar pris.
Var det elektrikern som borrade av kabeln?
Vad kostar 800kr ?
Vad kostar 800kr ?