Hej

Har precis flyttat in i en lägenhet. Där fanns en gasspis/-ugn som jag nu fick lov att byta ut till elektriskt. Men jag vet inte hur en elspis/-ugn ska kopplas in. De flesta (induktions-)spisar verkar vara 230V.

Under diskbänken kommer det en fet kabel som går in i en liten låda. Ut ur lådan kommer en lite tunnare kabel till ett vanligt schuko-uttag som spisen var kopplad till. Spisen använde el bara till ugnens lampa.
I proppskåpet finns tre spakar som heter "spis". Bara den första verkar vara kopplad till detta ensamma uttag, de två andra spakarna har ingen effekt.

Har försökt läsa på lite om faser. Som jag förstått det så kan jag ha tur och det kommer redan 3-fas 230V till den lilla lådan och bara en av dessa fortsätter till det befintliga uttaget. Då är väl det enda som behöver göras att sätta dit ett uttag för 3-fas? Det finns väl ett standarduttag som alla 230V-spisar funkar i? Kommer upp en del olika om man googlar...

Öppna locket på den lilla lådan och ta en bild och lägg upp. Med största sannolikhet har du rätt, det kan räcka med att sätta ett spisuttag istället för din lilla låda. Bild behövs för att vara säker.

S
och på nya spisen?

Om det är gas idag så är risken stor att lägenheten matas väldigt klent.

Ta en bild på din elcentral och lägg upp, plåta också gärna lådan.

Tog bilder nu:

Under diskbänken: http://ajpanton.se/kablar.jpg
Ser ut att komma fem kablar där nerifrån, varav tre fortsätter upp till eluttaget. Fas+noll+jord alltså? Så de två sista kablarna är fas2 och fas3?
(Bakom hålet där nere ska spisen stå.)

Elcentral: http://ajpanton.se/elcentral.jpg
Som synes så bor jag i Finland =). "Liesi" uppe till höger är spis. Bara den översta är kopplad till uttaget under diskbänken. Det är alltså bara fas1?
(Och ja, jag stängde av allt innan jag började skruva under diskbänken.)

SBH skrev:
och på nya spisen?
Har inte köpt någon ny spis än, då jag är osäker på vad jag kan koppla in och hur.

A
Du har tre faser och nolla och jord i dosan, så du kan köpa i princip vilken spis du vill så länge den fysiskt får plats.
Men anlita en elektriker för att installera ett perilexuttag.

Ok, tack =). Ja, att anlita en elektriker var tanken från början, men då man inte är gjord av pengar så ville jag veta först hur stort jobbet är.

En till fråga... Kan man ha kvar 1-fas-uttaget och använda det samtidigt som man använder 3-fas-spisen? Så länge man inte överskrider 16A på den fasen.

A
Ja, det är möjligt, men inte direkt lämpligt. Har du inte redan säkring till diskmaskinen?

De flesta induktionsspisarna är 2 fas. Den tredje fasen är till för ungnen dvs. uttaget i din bild.

Emil_K skrev:
Ja, det är möjligt, men inte direkt lämpligt. Har du inte redan säkring till diskmaskinen?
Ja, "apk" heter den som är till för diskmaskin. Dock så finns det inget uttag i köket som är kopplat till den säkringen. Får se om den går att hitta bakom nåt som byggts efteråt, eller om det går att lösa på annat sätt. Ville bara veta att det *går* att ha diskmaskinen på spisens fas1, ifall ingen annan (billig) lösning går att hitta. Då får man bara låta bli att använda båda samtidigt.

Waju skrev:
De flesta induktionsspisarna är 2 fas. Den tredje fasen är till för ungnen dvs. uttaget i din bild.
Men om man köper en kombinerad ugn/spishäll (heter väl bara "spis" då), har inte den bara en strömsladd? Eller har den två separata?

Redigerat:
Köper du en kombinerad induktionsspis så brukar två faser gå till plattorna och en till ungnen. Det är bara en kabel som kopplas fast anslutet till dosan eller sen med perilexuttag. Du kan använda 1-fas-uttaget men risk finns att du överbelastar en fas om du använder samma fas i spisen samtidigt.

Ok, och en separat induktionshäll har en sladd för bara två faser, medan en separat ugn kör på den vanliga 1fas-kontakten? Finns det en egen kontakt för två faser, eller är det samma som 3-fas fast en pinne saknas? Eller måste man koppla ledningarna själv?
(Detta har inte längre riktigt med min situation att göra, är bara nyfiken =)).

Exakt så. Skiljer sig lite på vilken tillverkares spis/häll/ugn man köper vissa har stickpropp färdigt vissa inte. Kommer ihåg att jag någongång kopplat en spis som kom färdigtkopplad med någon norsk enfas kabel och stickpropp. Så i vissa fall måste man byta kabelen också och ändra byglarna på insidan av spisen. Perilexuttag i Finland används sällan, de är oftast fastkopplade till kopplingsdosan. Lägger man till ett perilexuttag så kopplas det fullständigt, men i hällens kabel blir en pinne okopplad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.