Har du bytt lösrör och glimtändare?

elmont skrev:
MEN sätter du in ledrör så får du sämre lyse och det tar evigheter att tjäna in merkostnaden och skulle ledrören gå sönder (vilket händer ibland) tjänar du inget. Skillnaden på ljusutbyte per watt mellan lysrör och led är inte så stor.
Jag håller med nästan allt Du skriver. Hela LED historiens högre pris bygger väldigt mycket på att livslängden blir upp mot vad tillverkaren hoppas på.
MEN, det där med ljusutbytet är inte riktigt sant faktiskt. Jag genomförde en empirisk studie för att vid första anblicken verkar det helkorkat att byta 36 W T8 som ger 3200 lumen mot ett LED rör på 18 W som ger 1600-1700 lumen.

Mina 2x36 W drog 84 W och gav okulärt lika mycket ljus som 2x18 W LED som drog 36W.

Anledningen är som jag förstår det är att lumen utgörs av allt ljus källan avger och i T8:ans fall sprids det 360 grader och i LED rörets fall koncentreras ljusflödet till typ 120 grader (varierar kanske beroende på fabrikat). Men hursom så gick det inte med blotta ögat att se nån avgörande skillnad faktiskt. Har man en dyrare armatur med bättre reflektor kan utfallet vara ett annat, men dessa har ju bara vitlackad plåt.

Sen får man omedelbar tändning oavsett temperatur (tror jag) samt att armaturen blir knäpptyst. För som spendera säger, särskilt tyst med T8 är dessa inte. Sen tippar jag att vi helt kan glömma konkurrenskraften om man tar rör som går på 5-600 kr utan nog ska man sikta på de under hundringen.

My two cents!!

Du är helt rätt på det Lillkorpen det funkar riktigt bra med diverse LED även i rörform. Oavsett hur mycket versaler elmont tar in i texten är det så och kommer i ökande omfattning gå åt det hållet.

elmont skrev:
Har du bytt lösrör och glimtändare?

Brummet har varit hela tiden och lysrören ska inte ge upp efter ca: 600h användning. I armaturen som gav upp bytte jag glimtändare och rör utan resultat efter det pensionerade jag den och lät det vara konstant svart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.