Hej!

Jag håller på med renovering av bland annat elsystemet och funderar på hur jag bäst ska utforma en ny matning från huvudcentral till badrum och garage för att göra det framtidssäkert.

Börjar med att beskriva dagens läge samt ett framtida önskescenario:

Dagens läge: Gemensamt mätarskåp placerat ute på gatan, där fyra fastigheter delar plats med huvudbrytare, huvudsäkringar (20A i mitt fall) samt elmätare. Jag har således inte rätt att gå in i det skåpet och bryta utan ska ringa elbolaget som sköter driften, likaså vid byte av huvudsäkring. Sen är det 4-ledarsystem med en svart, ej åldersbestämd markkabel märkt 3x6+6, som sannolikt bara kommer upp ur backen, upp genom bjälklaget och därefter tar okänd väg löst i väggen fram till huvudcentralen. Från huvudcentralen går det sedan en vidarematning (efter HB) till centralen i badrummet via en dold EKLK 5G2,5 inne i väggen (blå ledare avklippt, all noll-ström i grön/gul!), därefter en vidarematning (efter JFB i badrummet) till garaget via en dold EKLK 5G2,5 som till råga på allt skarvas via en dold kopplingsdosa jag hittade när jag rev ner innerväggarna. Den går sedan ner genom bjälklaget (bild nedan) och in i ett billigt gult 50mm markrör (typ Biltema), längden är ca 30m. Garagets central har ingen egen JFB utan allt går via badrummets.

Framtida önskescenario: Elbolaget drar ny matning till ett fasadskåp på mitt garage (byggnaden närmast gatan) och därefter har jag 5-ledarsystem till alla tre centraler som får varsin HB & JFB och är oberoende av varandra.

Jag vill nu renovera i boningshuset på ett sätt som möjliggör detta och vill kolla om jag tänker rätt eller fel. Jag kommer således inte att byta den nedgrävda sträckan mellan huset och garaget nu, utan skjuter det på framtiden när önskescenariot finns i sikte. Jag tänkte göra så här:

Jag byter ut sträckan mellan huvudcentral och badrum till flexrör 25mm med 5 x 6mm2 RK. Kopplingen blir efter HB i huvudcentral i och med att jag inte har något fasadskåp och således vill minimera den eldragning som inte går att bryta bort. (Går ju i framtiden att koppla före HB istället.) Både blå och grön/gul ledare kopplas till skruvplinten med den inkommande PEN-ledaren. I centralen i badrummet kompletterar jag med en dedikerad JFB till garagematningen samt 3 st 16A-säkringar för att säkra av 2,5mm2-ledningarna. Sen drar jag ett 25mm flexrör till en kopplingsdosa placerad precis där den dolda EKLK-kabeln tittar ner genom bjälklaget till markröret, för att eliminera dragningen i väggarna som inte är utbytbar. I röret lägger jag 5 x 2,5mm2 FK, men det grova röret medger ju ett framtida byte till 6mm2 istället. Skulle ju kunna lägga 6mm2 redan nu men tänker att det kanske skapar förvirring att säkra av 6mm2-ledningar med 16A? Att jag sätter JFB:n i badrummets central och inte i garagets är för att jag gärna ser att även matningen övervakas av JFB som det är nu, för EKLK är väl egentligen inte tänkt att ligga i backen, markrör eller ej?

Skulle framtiden se ljus ut och man byter även den nedgrävda delen skulle man ju då kunna vända på hela matningskedjan. Garaget hamnar först, badrummet i mitten och dagens huvudcentral sist. Kanske inte optimalt då det är i huvudcentralen det största effektuttaget sker, men så länge allt är 6mm2 kanske det inte spelar någon roll? Alla kopplingar av huvudledningarna skulle göras före centralernas HB och vill jag bryta även dem kan jag göra det i ett framtida fasadskåp. Vad tror ni, är det något jag missar eller klantar till om jag gör så här?

/Pastorn

• Elledningar i flexrör går genom ett bjälklag i en vägg under renovering, dolda bakom nyinstallerade träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du då först ska göra är att ta kontakt med en behörig elinstallatör som i sin tur kan "prata" med nätägaren. Du har som obehörig privatperson inga möjligheter att få mätaren flyttad. Då kan du även passa på och ta reda på hur du bäst ska göra och få råd av någon som på PLATS kan se och ge råd. Att försöka göra en så pass omfattande ombyggnad via ett internetforum är knappast optimalt, varken säkerhetsmässigt eller rent praktiskt.

Tack för ditt svar, elmont!

Jag kan förstå om frågan förefaller vara lite väl "vågad" för det här forumet, och jag instämmer i att steg 2 i detta, att få fasadskåp på plats och vända matningen, är både radikal och omfattande, och givetvis behöver göras i samarbete med både nätägare och elektriker, då t.ex. en ny huvudledning till kåken ska förläggas i marken. Steg 1 däremot anser jag väl inte vara så radikalt rent personligen, och syftar ju främst till att rätta till fel med alltför klena huvudledningar (2,5mm2) som endast skyddas av 20A huvudsäkringar ute på gatan, samt givetvis skapa förutsättningar (som är inspekterbara för en behörig person) för steg 2. Steg 1 innebär väl bara följande ur ett dimensioneringsperspektiv:

1) Den alltför klena huvudledningen mellan huvudcentral och badrum ökas från 4-ledarsystem 2,5mm2 till 5-ledarsystem 6mm2.
2) Huvudledningen mellan badrum och garage behålls 2,5mm2 men skyddas av 3 st 16A-säkringar och en dedikerad JFB, istället för att ligga på samma JFB som badrummet.

Om även ovanstående är för vågat för att diskutera här får jag tacka ändå! :-)

/Pastorn

Eftersom ingen i efterskott kan komma och godkänna eljobb bör du redan från början ta kontakt med den som du i ett senare skede kommer att anlita. Dom flesta behöriga vill mycket ogärna befatta sig med anläggningar som "andra" gjort, däremot brukar det inte vara så svårt att tillsammans med en behörig komma överens om hur och vad, och inte minst hur, man kan göra själv.
Så jag ger åter samma råd ta FÖRST kontakt med en behörig och kom överens om hur ni ska göra.

Varför inte koppla in den nuvarande matningen till garagets fasadskåp. Sedan ny matning till fasadskåpet med större huvudsäkringar. Badrums centralen blir undercentral till huvudcentralen. Då behövs inte kabel mellan badrum och garage.

Jag har inte försökt hänga med i alla vindlingar här för att ge konkreta synpunkter på hur du ska lösa matningen A - B - C. Jag tycker att ditt resonemang rent allmänt låter vettigt så jag tror att den lösning du väljer också blir bra. Det är ändock på en nivå där du bör koppla in en elfirma för vissa delar. Några korta (allmänna) noteringar bara:

- Jag ser inget måste att byta huvudledningen till badrummet till 6 mm². 2.5 mm² och 3 x 16 A tillåter 11 kW och så mycket ligger väl inte på den centralen? Med 2.5 mm² måste den dock avsäkras i matande ände.

- Bra anslutningar är av yttersta vikt. Du skriver att blå och grön/gul kopplas till inkommande PEN och det är där viktigt att samtliga tre ledare har god kontakt, helst under varsin skruvklämma. Det ska hålla i +50 år. Man måste under alla omständigheter undvika att blå och grön/gul tillsammans lossnar från plinten (fortfarande med blå och grön/gul sammankopplade) för det blir farligt. Det kan alltså ibland rent praktiskt bli säkrare att utgå med TN-C istället för TN-S pga en ledare mindre att knö in på plinten.

- Det är inga konstigheter att säkra 6 mm² med 16 A. Jag har som sagt inte försökt förstå var den kabeln tar vägen men antar att den övergår till 2.5 mm²? Då är det fullt naturligt med 16 A, men det bör givetvis noteras på gruppförteckningen att denna ledning övergår till 2.5 mm².

- EKLK får ligga i mark, dvs den tål att ligga i mark. Man anser dock att den inte har det skydd som behövs för fysisk påverkan varför markrör anbefalls.

- Att "vända" på matningen är heller inga konstigheter om alla elcentraler ligger parallellt med varandra före HB och ledningarna tillåter det dimensioneringsmässigt. Vi har inte pratat om några avstånd och förimpedans här, men 6 mm² räcker långt för normala bostäder, såvida du inte har 100 meter till garaget...

Waju: Vilken menar du med den "nuvarande matningen"? Menar du den markkabel 3x6+6 som idag kommer från mätarskåpet ute på gatan? Den är ju bara 4-ledare, förutom att jag inte vet vilken väg den tar i backen. Man brukar väl inte gräva upp gamla matningar och försöka återanvända... Ska något nytt mata boningshuset tänker jag att man snarare utnyttjar det gula markröret som går mellan garage och boningshus, vars kabel i dag går till badrummets central.

Bo: Tack för alla synpunkter!

1) Man skulle absolut i teorin kunna behålla 2,5mm2-matningen till badrummet och säkra av kombinationen badrum/garage i huvudcentralen, men kruxet är att det är lös kabel dold i vägg och jag känner att det ändå bör bytas till flexrör med lösa tåtar. Att dra fram 6mm2 eller 2,5mm2 blir samma jobb, dessutom är det trångt i huvudcentralen och jag vill inte stjäla tre platser där för 16A-säkringar. I badrums-centralen finns betydligt mer plats.

2) Jordskenan i huvudcentralen där PEN-ledaren är ansluten har massor av lediga plintar, så där behöver man inte fuska med flera på samma skruv. Däremot lär jag ju få sätta dubbla 6mm2 RK på inkommande till JFB:n i huvudcentralen för att komma vidare till badrummet men det är väl att anses som OK om man gör det noggrant och försäkrar sig om att de sitter fast ordentligt (?). JFB:n har bättre anslutningar än HB:n i min central.

3) Då kanske jag ändå bör dra 6mm2 från 16A-säkringarna i badrums-centralen till den kopplingsdosa där övergången sker till 2,5mm2. En not om detta i gruppförteckningen är en viktig synpunkt, ska ske!

4) Om nu EKLK är godkänd i mark förutsatt att den ligger i markrör kanske jag ska skippa dubbla JFB i badrumscentralen och göra det mer konventionellt istället; flytta ut JFB:n för garaget till garaget istället. Så slipper det bli trångt i badrums-centralen också.

5) Avståndet från boningshuset till garage är ca 30m. Avståndet från mätarskåp på gatan till boningshuset är ca 40m och åt ungefär samma håll. En framtida vändning av matningen skulle därmed leda till betydligt kortare väg till garaget och i stort sett samma totala ledningslängd till boningshuset. I dag har jag ca 40m 6mm2 + 30m 2,5mm2 innan jag når garaget.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Måste missat det.Är den 4-ledare så kan du inte använda den till matning efter fasadskåpet. Men kör på 6-kvadrat till badrum och sen huvudcentral. Men kolla att det räcker dimensioneringsmässigt.

Det låter sunt.

På JFBns terminaler handlar det om en fasledare eller neutralledare. Konsekvenserna vid avbrott där kan bli dyra men inte farliga så det är stor skillnad. Bara som en allmän not.

Alright, tack för alla synpunkter, allesamman!

Bara en praktisk fråga: Hur gör man bäst en övergång från 6mm2 RK till 2,5mm2 EK i en infälld kopplingsdosa? Är det väldigt kontroversiellt att sätta dit en 5-polig skruvplint? Har nog aldrig sett det i en infälld kopplingsdosa, däremot i utanpåliggande...

Separata klämmor för vardera kabel skulle jag rekommendera, t.ex en dubbel U-båt HE164
Dubbel U-båtsklämma HE164 för fastsättning av kablar, transparent mot vit bakgrund.

Den tar vi, tackar!

/Pastorn

Jag har inte häng med riktigt i resonemanget. Men om kabeln skall passera badrummet så måste den vara skyddad av jordfelsbrytare, även om den bara går inne i väggen förbi badrummet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.