Byggahus.se

Genensam nolla

1. N
    Medlem · 5 inlägg

nils.oscar

Medlem
    Hej

Jag behöver ha två 16A uttag på terassen för infravärme och ska be behörig elektriker att installera men undrar ändå vad som gäller.

Min tanke är att han ska i elcentralen sätta en 3 fas 16A säkring (alltså typ denna: https://www.bauhaus.se/automatsakring-3-pol-16a-10-ka-c.html ) och sedan dra en 5G*2,5 mm sladd från elcentralen och upp till en dosa på vinden. Från dosan på vinden drar han vidare L1 och nollan+skyddsjord till ett uttag och sedan L2 och nolla+skyddsjord till det andra uttaget. Alltså delar de två uttagen nolla och skyddsjord men inte fas.

Vad jag förstår är detta OK sålänge man använder en tre polig säkring? (I mitt fall kan man såklart använda en tvåpolig säkring).

Det borde väl vara enligt regelverket?

Mvh
    Nils

2. H
    Moderator · Stockholm · 44 306 inlägg

hempularen

Moderator
    Ja under förutsättning att du har trefas in till centralen, och att det verkligen är två olika faser som skall gå till uttagen. I ett trefassystem så ger fasvridningen mellan de tre faserna att strömmen nollan aldrig blir större än strömmen i en av faserna. Drar man lika stor ström i alla tre faserna, så blir strömmen i nollan noll.

Det där med en dosa på vinden är kanske något man vill undvika, kan vara svår att hitta och underhålla.

Du skriver "sladd". Det skall vara en installationskabel ex. EKLK (finns många lämpliga val). Eller VP rör/slang med lösa FK trådar.

Tänk på att du måste ha jordfelsbrytare.

3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 500 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Det är svårt att säga vad din elektriker skulle göra. Förhoppningsvis skulle han ifrågasätta två st 16 A uttag och istället se på möjligheten till fast inkoppling över brytare. De tycker heller inte om att krypa på vindar så det kanske finns en annan väg att gå. Det går ju inte att bedöma härifrån. Sedan kan en två/trefasgrupp utföras på lite olika sätt som alla ger tillräcklig säkerhet. Men jag kanske inte förstår din fråga, vad du egentligen frågar efter?

4. N
    Medlem · 5 inlägg

nils.oscar

Medlem
    Hej!

Egentligen skulle man kunna dra två olika 3G*2,5 kablar (typ EXLQ eller liknande) men jag vill ha så lite kabeldragning i huset som möjligt.

Med ovan förslag går det bara en tjock kabel från elcentralen i källaren upp till vinden och där delar den ut sig i två kablar via takfoten ner på utsidan av ytterväggen vid altanen. Det är två meter takhöjd på vinden så det är ganska OK att jobba däruppe.

Jag vill gärna ha vanliga uttag så att jag själv kan välja att använde dom till t ex infravärme/lampa/stereo eller lite vad som helst i framtiden.

En annan anledning till frågan är att jag vill kolla med er är vilka regler som egentligen gäller för gemensam nolla. Jag förstår att det fungerar så läge man är säker på att faserna verkligen ligger på olika faser nere i centralen. Men hur ska man dokumentera det? När jag byggde ut huset för några år sedan har dom elektrikerna använt gemensam nolla men lagt dom på lösa enpoliga säkringar (som ligger på olika faser). Är det ett krav att använda flerpolig säkringar för gemensam nolla eller bara bra att göra?

Som jag ser det finns väl risken att någon i framtiden vill byta vilken fas som ligger över individuella säkringar och då blir det lite tydligare om grupper med gemensam nolla använder flerpoliga säkringar. Risken skulle annars vara att grupper med gemensam nolla hamnar på samma fas och det då blir för mycket ström i nollan. Det framgår inte på min gruppförteckning vilka grupper som har gemensam nolla.

Jag vet inte, kanske bara en hypotetisk risk?

5. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 500 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Det är absolut inget fel med en två- eller trefasgrupp. Principen är korrekt precis som du uppfattat den. Vad gäller regler så finns det en viktig förutsättning att ha i botten och det är att byte av eluttag kräver inte behörighet så detta ska man underlätta så långt som möjligt, medan omkoppling i kopplingsdosor och elcentral är behörighetskrävande vilket man kan förutsätta utförs av utbildade personer.

En praxis är att man anser att det ska räcka med att bryta en (1) säkring för att göra uttaget strömlöst, dvs om man pluggar i en lampa och ser att den slocknar, då ska man kunna vara säker på att både fas och nolla är strömlösa vid byte av uttaget, och att skyddsjorden inte används "längre bort" på ledningen. Man bör heller inte använda uttaget som kopplingsplint, vidarekoppling av ledare som inte används av uttaget.

Därför tar du upp en bra lösning med att fördela tvåfasgruppen i en kopplingsdosa så att varje uttag kan betraktas som en enfasgrupp. Det spelar därmed ingen roll i detta fall ifall säkringen är tvåpolig eller två st enpoliga. Ändå ska det utföras som en trefasgrupp i centralen, säkringarna ska ligga bredvid/under varandra och gruppförteckningen ska ange att det är en trefasgrupp. Mer än så behöver man inte göra för att gardera sig mot felkopplingar av andra elektriker. Man möblerar inte om i en elcentral utan att ha lite koll först.

Vilken märkeffekt har infran? Behövs verkligen 16 A? Skulle en trefasgrupp med 10 A fungera istället? Två faser till varsin infra och den tredje till uttag? Inte för att det är fel med 16 A men om det inte behövs så är det onödigt.

Välkommen till forumet förresten.

• Laddar…
  6. N
    Medlem · 5 inlägg

nils.oscar

Medlem
    Då verkar det vara ok som dom gjort (men lite undermåligt dokumenterat då det inte står att det är en trefasgrupp).

Egentligen är det väl lite mycket med 2*16A då infran ligger på 2000W och jag behöver två stycken (kanske tre ni framtiden?).
    Jag saknar idag ett 16A uttag för lite större maskiner (svets eller större högtryckstvätt) som jag använder ganska sällan men bra att ha. När vi ändå ska dra en extra kabel för utanpåliggande montage kan den lika bra vara lite större.

Tackar för för bra svar och feedback!
    //Nisse

7. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    Det är lika att dra en trefasgrupp. Tvåfasgrupp är ganska menińgslöst i ditt fall.
    Prisskillnaden är obetydlig.

• Laddar…
  8. Pen
    Medlem · Sörmland · 1 316 inlägg

Pen

Medlem
    Jag har 3 st 2000W (möjligen 2300W) infravärmare av hyfsat modern typ och det är lagom för omkring 10-12 kvm komfortzon. Så snåla inte med värmen om du ska bli nöjd. Matar därför med en trefasgrupp som endast är för infravärmen.

Elen kostar bara en bråkdel av oxfilen som du grillar...

Redigerat 6 aug 2017 19:14
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.