Byggahus.se
Hej, jag har jobbat med el tidigare men när jordfelsbrytare har kommit till användning i elcentraler är allt ändrad. Tidigare kunde man hämta 0-an och jord från andra ställe vid kabeldragning.
Jag undrar hur är reglerna nu. Måste man alltid dra F,0 och jord tillsammans hela vägen till centralen?
Om jag drar extra F (som ska användas till takspottar) från kopplingsdosa där redan finns F, 0 och jord (som används till lampa på väggen) - måste jag dra ny 0-a, samt jord till centralen? Eller får jag koppla mig på 0-an? <den går ju parrallelt med F ändå!!
Tack för hjälpen med detta.

Det är väl en enfasgrupp med L N och PE som kommer ut i dosan? Då har väl den gruppen N och PE och det är väl då bara att dra vidare detta till spotarna? Hur hade du tänkt att göra annars? Ta fasen i kopplingsdosan och sen dra en ny separat N och PE bara för spotarna?

En en eller trefasgrupp skall alltid dras i en kabel eller ett rör. Faser , nolla och skyddsjord skall bilda en sammanhållen enhet.

Det är inte tillåtet att hämta skyddsjord från en annan grupp. Med ett sådant byggsätt är det lätt att skyddsjordningen försvinner av misstag när den gruppen byggs om eller raseras.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.