En av döttrarna har i sitt kök ett jordat uttag (kyl) och ett dubbeluttag (ojordat). Det senare är draget från fördelaredosa på vägg, genom skåp och avslutas i en belysning ovanför spisen. Tror att en tidigare hyresgäst gjort detta, kanske långt tillbaka. När dottern flyttade in beställde och fick hon en standardhöjning; diskbänk och bänkar höjdes till 90cm och nya luckor sattes in. Elen fanns redan då. Flera hyresgäster har kommit och gått och frågan är om hyrrsvärden underlåtit att besikta lägenheten ellee struntat i det?
Kan man begära att de rättar till det?

Utrustning monterad av hyresgäster ansvarar fastighetsägaren ej för.

Fixa själv eller riv ut grejerna om du vill ha jordade uttag.

Jarlingar Jarlingar skrev:
Utrustning monterad av hyresgäster ansvarar fastighetsägaren ej för.
Nonsens.

Utrustning monterad av tidigare hyresgäster ansvarar hyresvärden för. Det är dennes problem om man inte har gjort en riktig besiktning av lägenheten vid överlåtelse.

Samtidigt kan det naturligtvis vara besvärligt för aktuell hyresgäst att bevisa att man inte monterat utrustningen själv.

Nonsens.. Verkligen...

Om en ny hyresgäst inte tagit över utrustning e d från dem tidigare gästen är det inte den nyes problem. Vi fick gå med på att ta över persienner och diskmaskin från förre hyresgästen, annars hade de demonterats på förre gästens bekostnad.

Elinstallationer tillfaller normalt hyresvärden direkt, liksom en del andra installationer (fastighetstillbehör). Det värden kram kräva återställande, och alla ändringar måste godkännas i förväg.

Fastighetsägaren ansvarar för allt som inte nuvarande hyresgäst har orsakat. Även då har fastighetsägaren ett ansvar, men kan ju kräva ersättning från hyresgästen för att åtgärda.

Jag vill tro att det är hyresvärdens ansvar, men det kan ju vara ett problem att dottern inte påtalade detta vid inflyttningen. Å andra sidan, hur många hyresgäster känner till kraven på el? Man utgår från att allt är legalt när man flyttar in.
Anledningen till frågan är att även här ska en fläkt upp. Den andra dottern (samma hyreshus/värd) har fått ny el dragen frå central, av elektriker, bekostad av mig.
Sparar gärna in några kronor här om det går. Kanske går att göra en deal? Och ja, hyresvärden godkände ingreppet i andra lgh om jag bekostade och använde deras firma.

Angående bevisbörda; det här foto är väl en liten tidsmarkör?

• Gammalt slitet vägguttag modell äldre på en gulmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Grundregeln är att det inte är tillåtet att blanda jordade och icke jordade uttag i samma utrymme.
Jag hade nog påpekat detta för hyresvärden/fastighetsskötaren.

Uttaget på din bild är rejält gammalt och saknar petskydd. Borde också bytas.

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Fast, det där sert ut som 60 - 70 tals uttag.

Då på 60 talet var reglerna egentligen desamma som idag vad gäller blandat.

Men de hade ett dilemma. I kök krävs/krävdes att kyskåp och spis skulle vara jordade, och andra ev. uttag direkt vid diskbänk. Så egentligen skulle även uttag vid köksbord osv. vara jordade,

Men på den tiden var den normala standarden i de flesta rum ojordat, och därmed levererardes de flesta armaturer, rör-radioapparater osv, i ojordat utförande. Det fanns bara ett begränsat sortiment med jordade apparater.

Så om man följde reglerna för resten av köket, blev det svårt att ha en köksradio, dåligt urval av lampor osv.

Därmed kom en praxis att tolka reglerna lite annorlunda. Man monterade ojordat vid köksbord och överallt en bit bort från matlagningsplatsen. Denna tolkning tror jag att elsäkerhetsverket idag inte vill kännas vid, men den var standard på 60 talet och en bit in på 70 talet.

Det vill säga, det var förbjudet även då, men avvikelserna är mycket vanligare än ett korrekt utförande, så man får nog säga att det var de facto godkänt.

Nu ser vi ju inte på bilderna hur uttaget sitter, om det är direkt vid diskbänken, så får man nog hävda att det inte ens var en normal avvikelse på den tiden.

• Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Den lösningen med ojordade uttag vid matplatsen var mycket vanlig på 60 och 70 talet. Det var "lösning" för att kunna en radio eller bordslampa av klass0 typ i köket.
Alternativet hade varit att boende hade bytt till en jordad kontakt på apparaterna eller tillverkat en regelvidrig adapter. Det hade gjort att dessa apparater kunde anslutas till jordade uttag vid diskbänken ( farligt).

Att ha både ojordade och jordade uttag i ett kök var inte bara en "lösning" utan något som var tillåtet enligt föreskrifterna under många år.

Ansvaret enligt elsäkerhetslagen ligger på anläggningens innehavare. Detta ansvar utgår från äganderätten. Man är ansvarig för sin egendom. Sedan kan detta ansvar även tillfalla den som har nyttjanderätt till en annans elanläggning. Exempel på detta är när ägaren är passiv och överlåtit förvaltningen till en annan aktör.

I en hyresrätt är normalt hyresvärden innehavare av den fasta elanläggningen, det är ju hyresvärdens egendom. Den elanläggning som faller utanför det som hyresvärden känner till eller inte accepterar kan falla in under hyresgästens ansvar.

Hyresgästen har också ett ansvar att påkalla hyresvärdens uppmärksamhet vid brister i elanläggningen, så att de kan åtgärdas.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Var det alltså tillåtet enl. föreskrifterna förr i tiden?

Jag har uppfattat det som att det var en pragmatisk tolkning av samma regler som gäller idag.

• Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Var det alltså tillåtet enl. föreskrifterna förr i tiden?

Jag har uppfattat det som att det var en pragmatisk tolkning av samma regler som gäller idag.
Japp. Det var det. Hela miljonprogrammet är byggt med ett ojordat uttag vid köksbordet och ett jordat vid diskbänken.

Med tanke på alla svar så är anläggningen legal. Och om man vill sätta upp ett nytt uttag, eller byta ett gammalt, så är det ojordat som gäller. Förutsatt att det inte är vid diskbänken förstås. Jag tackar för alla initierade svar här, fantastiskt vilket kunnande och erfarenhet det finns här!

Efter lite tankearbete så kan man förstås inte sätta upp ett nytt ojordat på annan plats, bara byta ett befintligt?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.