997 läst ·
4 svar
997 läst
4 svar
Gamla ledningar röd och vit
Jag ska sätta upp en ny taklampa i ett hus från 50-talet. Där finns två ledningar. Den ena är röd och den andra har en lite obestämbar färg, ser ut som en smutsig vit/beige färg.
Hur kopplar jag ihop dem med blått och brunt?
Tacksam för hjälp!
Hur kopplar jag ihop dem med blått och brunt?
Tacksam för hjälp!
Är det bara två ledningar i taket och två anslutningar på lampan så spelar det egentligen inte så stor roll vilken som kopplas vart. Vill du vara noggrann så kollar du med en spänningsprovare vilken av sladdarna i taket som det är spänning på och kopplar den till den bruna i lampan.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
En liten varning.
I dessa gamla installationer förekommer röd ledare som både bruten fas till ojordade lamputtag och som skyddsjord i t.ex. kök och tvättstugor. Vid utökningar och renoveringar finns risk för farliga felkopplingar, om man inte nogrann med kontrollmätning innan driftsättning.
I det här fallet är det inte något problem.
I dessa gamla installationer förekommer röd ledare som både bruten fas till ojordade lamputtag och som skyddsjord i t.ex. kök och tvättstugor. Vid utökningar och renoveringar finns risk för farliga felkopplingar, om man inte nogrann med kontrollmätning innan driftsättning.
I det här fallet är det inte något problem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden