Byggahus.se

Vidarekoppla el från brytare.

1. R
    Medlem · 11 inlägg

rogge28

Medlem
    Hej på Er.

Hur kan jag lättast leda vidare strömmen från en brytare?
    Skall koppla infravärme och har lagt en ledig jordad kabel i dosan där en brytare sitter till led terassbelysning.
    Kan jag lägga brun samt den blåa (N) tillsammans i porten för de ingående kablarna i brytaren (alltså inte blanda dessa 2).
    Utan blå för sig och brun för sig. Och Jordat för sig.
    Är det ens möjligt att använda den inkommande strömmen i dosan?

Tack på förhand

2. nisse123
    Medlem · stockholm · 825 inlägg

nisse123

Medlem
    Har du Fas Nolla & Jord in i dosan eller är det bara Fas & Tändtråd ?
    förstår inte hur du menar, ta en bild och bifoga så blir det nog enklare.

3. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 929 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Ja, ta en bild så är det lättare.
    Jobbet du tänker göra är behörighetskrävande och ska göras av elektriker.

Nu är jag inte den som är den, men du får nog fundera lite till själv på hur det behöver kopplas så att du förstår. Det är viktigt. Läs gärna ett gäng av trådarna här på forumet. Kjell & Co har också en mycket bra grundläggande beskrivning av hur el funkar på sin hemsida och i boken de säljer.

När du har en tanke om hur det ska kopplas kan jag gärna hjälpa dig vidare.

4. R
    Medlem · 11 inlägg

rogge28

Medlem
    Tack för svar. Jo, vet att det borde hit en elektriker.
    Är en vanlig av/ på brytare där jorden sitter ihop under x porten, samt blå och brun sitter på din plats. Utgående är på sin plats. Därav frågan om det funderar att använda denna för vidare koppling av infravärmen. Som jag självklart sätter en brytare på också

5. E
    Medlem · Skåne · 10 178 inlägg
    Som sagt, ta en bild på din dosa/brytare, det går inte att ge ett bra svar utifrån dina beskrivningar.
    Normalt har du inte neutralledaren vid strömbrytaren.

6. R
    Medlem · 11 inlägg

rogge28

Medlem
    Blå ingående till blå utgående. Grön ingående till brun utgående och jord ingående tillsammans på x. Så ser det ut i dag. Sitter i ett isolerat uterum.

7. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 929 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Väldigt udda med grön fas/tändtråd. Det är har inte varit tillåtet på många år. Det går inte säkert att säga vilken sida av brytaren, som verkar vara tvåpolig, som är in och ut. En gissning är att den gröna kommer i rör tillsammans med en gulgrön och en blå och att utgående är en kabel som man ser bak i dosan, men helt säkert är det inte. Vilka ledare finns vid lampan?

Det är mycket möjligt att anläggningen är helt ok men skulle det vara min anläggning skulle jag ändå vilja se över den ordentligt och titta i matande kopplingsdosa hur det är kopplat. Grön ledare som fas eller tändtråd ska inte förekomma i en installation som för övrigt ser såpass ny ut att jag skulle börja leta andra fel.

Principiellt vad gäller din fråga så behöver du reda ut vilken sida som är matande (görs helst med multimeter) och sedan koppla in dig på den. Jordledarna kopplas med fördel bakom brytaren med en fempolig Wago221 så att du kan ansluta även biledaren säkert. För att kunna gå ut snyggt med kabel och sätta en till brytare får du komplettera med en utanpåliggande tvåfacksram (och en till brytare).

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.