Hej,
Införskaffade mig en större begagnad trefas restaurang-ugn (varmluft) som jag idag skulle provköra. Jag har bytt 32a-handsken mot en 16a-handske eftersom det är vad jag har i min nyinstallerade central (av behörig elektriker) i garaget.
Jag har var mycket noggrann när jag bytte handsken från ugnen. Allt sitter identiskt som innan och alla kablar har god kontakt.
Så fort jag slår på ugnen går jordfelsbrytaren i centralen. Jag öppnade upp sidan på ugnen och provade där att slå till värmereläet manuellt, och det fungerar. Ugnen blir varm. Likadant provade jag med fläktreläet, och den startar och går fint. Men när jag trycker på strömbrytaren till ugnen går JFB direkt.
Idéer innan jag ringer min elektriker? Bytet till 16a-handske borde väl inte kunna orsaka att JFB slår ut?
Införskaffade mig en större begagnad trefas restaurang-ugn (varmluft) som jag idag skulle provköra. Jag har bytt 32a-handsken mot en 16a-handske eftersom det är vad jag har i min nyinstallerade central (av behörig elektriker) i garaget.
Jag har var mycket noggrann när jag bytte handsken från ugnen. Allt sitter identiskt som innan och alla kablar har god kontakt.
Så fort jag slår på ugnen går jordfelsbrytaren i centralen. Jag öppnade upp sidan på ugnen och provade där att slå till värmereläet manuellt, och det fungerar. Ugnen blir varm. Likadant provade jag med fläktreläet, och den startar och går fint. Men när jag trycker på strömbrytaren till ugnen går JFB direkt.
Idéer innan jag ringer min elektriker? Bytet till 16a-handske borde väl inte kunna orsaka att JFB slår ut?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Det är ju glädjande att värmeelementen inte läcker då det är vanligast. Om JFB då verkligen löser direkt när du använder det normala vredet så tyder det på en felkoppling. Kanske någon signallampa eller annat som belastar nollan? Jag hoppas att handsken har fem ledare så att den inte är fulnollad eller fuljordad. Vad som annars skulle vara felkopplat är svårt att se, men det är förhoppningsvis enkelt att felsöka.
Ugnen fungerade enl uppgift perfekt hos förra ägaren. Tyvärr hade jag inte möjlighet att testa innan köp.Bo.Siltberg skrev:
Det är ju glädjande att värmeelementen inte läcker då det är vanligast. Om JFB då verkligen löser direkt när du använder det normala vredet så tyder det på en felkoppling. Kanske någon signallampa eller annat som belastar nollan? Jag hoppas att handsken har fem ledare så att den inte är fulnollad eller fuljordad. Vad som annars skulle vara felkopplat är svårt att se, men det är förhoppningsvis enkelt att felsöka.
Trefas-installationen i mitt garage där ugnen står är helt nygjord av behörig elektriker. Jag har även 5 ledare från ugnen.
En trasig glödlampa inne i ugnen med ett taskigt ärgat fäste. Har skruvat ur glödlampan så länge.
Bifogar bild på kopplingarna i ugnen. Vad gör den lilla ställbara "ratten" som det står AMP jämte? Den under huvudbrytaren (röd och grön knapp) Har inte vågat röra den.
Inställning av motorskyddet för fläkten , den är 3 fas , om fläkten stannar , p.g.a.v att en säkring går eller annat så löser den , knapp med ett 1 ska vara intryckt , har den löst och fläkten inte går så är den ute ,
knapp med 0 stopp av fläkt
knapp med 0 stopp av fläkt
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag kanske har hittat felet. Det enda jag i nuläget har inkopplat till min nya central är ett trefas-uttag med ett enfas-uttag ovanför. Nyss testade jag av nyfikenhet enfas-uttaget och kopplade in en vanlig lampa. Jordfelsbrytaren gick direkt! Provade belasta med något annat (en borrmaskin) och samma sak hände.
Lite konfunderad eftersom trefas-uttaget fungerat perfekt till min stora kompressor (400v) sedan allt blev installerat. Ringer min elektriker som säger att det kan blivit en felkoppling mellan nolla och jord. Han ska komma och titta på det snarast.
Fortfarande konfunderad eftersom min "nya" ugn också går på 380v blir jag inte riktigt klok på varför JFB skulle utlösa med ugnen och inte min kompressor. Båda går till samma trefas-uttag. Sen slår det mig att reläet till fläkten faktiskt har en nolla kopplad till sig. Allt fungerar när jag manuellt drar igång fläkt eller värme, men inte när jag använder strömbrytaren till ugnen.
Det kan alltså vara så att min felkoppling i centralen inte upptäckts förrän nu. Kompressorn använder om jag det rätt enbart tre faser, ingen nolla. Däremot använder min ugn nollan när den ska starta fläkten, varpå felkopplingen orsakar jordfel!
Hoppas jag.. låter detta rimligt?
Lite konfunderad eftersom trefas-uttaget fungerat perfekt till min stora kompressor (400v) sedan allt blev installerat. Ringer min elektriker som säger att det kan blivit en felkoppling mellan nolla och jord. Han ska komma och titta på det snarast.
Fortfarande konfunderad eftersom min "nya" ugn också går på 380v blir jag inte riktigt klok på varför JFB skulle utlösa med ugnen och inte min kompressor. Båda går till samma trefas-uttag. Sen slår det mig att reläet till fläkten faktiskt har en nolla kopplad till sig. Allt fungerar när jag manuellt drar igång fläkt eller värme, men inte när jag använder strömbrytaren till ugnen.
Det kan alltså vara så att min felkoppling i centralen inte upptäckts förrän nu. Kompressorn använder om jag det rätt enbart tre faser, ingen nolla. Däremot använder min ugn nollan när den ska starta fläkten, varpå felkopplingen orsakar jordfel!
Hoppas jag.. låter detta rimligt?
Kompressorn är en ren 3 fas-maskin utan nolla , medans ugnen har lite grejer som ska ha 230
och det tas ut via fas - noll , kom på en sak , går inte att se på fotot , den kabel du ansluter ugnen med , är den 5 ledare , kolla på plinten där dom kopplas in , det kan vara som i gamla dar , att uttag av noll görs från jordplinten , då kan det vara en gul/grön och en blå på samma
plint som är märkt gul/grön , då löser JFB direkt .
och det tas ut via fas - noll , kom på en sak , går inte att se på fotot , den kabel du ansluter ugnen med , är den 5 ledare , kolla på plinten där dom kopplas in , det kan vara som i gamla dar , att uttag av noll görs från jordplinten , då kan det vara en gul/grön och en blå på samma
plint som är märkt gul/grön , då löser JFB direkt .
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Kanske förväxlat jord och nolla? Kanske läge här att granska egenkontrollprogrammet hos det företag som denna elektriker jobbar på
Något har ju uppenbarligen brustit i kontrollen, i flera led dessutom, först anläggningskännedom om vilken färg som är skyddsjord, sedan inspektion att man satt rätt ledare på rätt plint i uttaget, kontinuitetsprov av skyddsjorden och slutligen JFB-test i uttaget. Även om ingen gör allt detta så gör åtminstone alla en av dessa kontroller...
Risken finns att något relä eller kontrollampa är anslutet mellan fas och skyddsledare av misstag/ okunskap. Det felet märks inte om elanläggningen på restaurangen saknade jordfelsbrytare för 32 a uttaget.
Mät med en Ohm meter mellan olika stift mot (faser,nolla ) mot skyddsjord med tillslagen brytatre. Man kan även mäta mellan skyddsjord och godtyckliga anslutńingspunkter i apparaten.
Överallt skall instrumentet visa hög eller oändlig resistans ( flera megaohm).
Mätningen skall utföras med kontakten utdragen ut vägguttaget.
Mät med en Ohm meter mellan olika stift mot (faser,nolla ) mot skyddsjord med tillslagen brytatre. Man kan även mäta mellan skyddsjord och godtyckliga anslutńingspunkter i apparaten.
Överallt skall instrumentet visa hög eller oändlig resistans ( flera megaohm).
Mätningen skall utföras med kontakten utdragen ut vägguttaget.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Det verkar väl rätt uppenbart att felet sitter i den fasta installationen, i inlägg #5 framgår det ju att jfb även löser om något kopplas in i tillhörande enfasuttag.
Om det nu är så att elektrikern råkat förväxla fas o nolla, och dessutom inte upptäckt detta vid någon av de obligatoriska kontroller som skall göras, så skulle jag nog kräva att elektrikern gör alla prov på allt denne elektriker har utfört i huset. Sådana fel får inte göras.
Om det nu är så att elektrikern råkat förväxla fas o nolla, och dessutom inte upptäckt detta vid någon av de obligatoriska kontroller som skall göras, så skulle jag nog kräva att elektrikern gör alla prov på allt denne elektriker har utfört i huset. Sådana fel får inte göras.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden