Jag har en utanpåliggande elcentral i plåt. Efter renovering och flytt av centralen fixade jag aldrig klart runt den men nu har tiden kommit att snygga till lite...
Problemet då är att det kommer elrör både uppifrån, nerifrån och från sidan samt att matningen ligger ingjuten någonstans där i väggen så jag vågar inte borra/skruva alls där i närheten. Att limma en regel går inte heller riktigt eftersom det är en massa rör och ojämn betongvägg.
Frågan då, hur "olämpligt" är det att fästa en regel mot utsidan av elcentralen och dra fast den med skruv genom sidan på elcentralen (inifrån elcentralen och ut i regeln alltså)?

Elcentralen är egentligen för inbyggnad och har en ram på framsidan jag kan ta loss för att komma åt. Tänkte sen fästa regeln i tak och golv bara.
Att bara fästa i tak och golv lär inte räcka eftersom jag måste såga ur regeln så den är bara 20-25 mm tjock från taket ner under centralen p.g.a. elrör och kablar...

Tullat på nyårsflaskan?

Vi vill helst inte se en bild på det hela om det går att ordna ;)

Han skrev elrör inte helrör.

Jag hade som du sade satt regel från golv till tak och sedan regel runt centralen fästa med vinklar i metall skruvade i betongen. Sedan reglat upp hela väggen så gott det går och fäst reglarna med vinklar i metall skruvade i betongen. Och sedan dubbla gipsskivor på allt.
Enkel skiss som visar reglar fästa vid en vägg och elrör löper längs med och runt en centralenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
BerraBo BerraBo skrev:
Tullat på nyårsflaskan?
Kan du snälla bara vara tyst om du inte har något vettigt att komma med?

iMikael Lundgren iMikael Lundgren skrev:
Vi vill helst inte se en bild på det hela om det går att ordna ;)

Han skrev elrör inte helrör.

Jag hade som du sade satt regel från golv till tak och sedan regel runt centralen fästa med vinklar i metall skruvade i betongen. Sedan reglat upp hela väggen så gott det går och fäst reglarna med vinklar i metall skruvade i betongen. Och sedan dubbla gipsskivor på allt.
[bild]
Snygg skiss... :)

Jo, det är lite så jag tänker men som sagt så kan (vågar) j inte alls skruva in i väggen runt el-centralen...

Stämpla reglar mot taket och golvet sedan kottla mot intilliggande reglarna?

sir_daniel sir_daniel skrev:
Stämpla reglar mot taket och golvet sedan kottla mot intilliggande reglarna?
Ja, det är väl det bästa då. Jag kan kila lite här och var bakom de urtagna reglarna så lär det bli stadigt nog...

tommib
Är det riktig betong eller lättbetong? Om lättbetong skulle jag knacka bort försiktigt för att hitta rören. Om riktig betong skulle jag titta i centralen vart rören går och försiktigt borra i väggen. En gissning, med betoning på gissning, är att det inte är några rör precis i elcentralens hörn (om det inte syns några från centralen alltså). Jag skulle nog våga mig på att borra ca 2 cm från hörnen på centralen. Det borde räcka för att få fast reglarna tillräckligt. I värsta fall får du byta trådarna i röret du träffar, så gör det inte när du inte kan bryta strömmen (typ 1 tim innan nyårsmiddagen).

• Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Dessvärre betong... Jag har borrat i så många elrör redan i det här huset så ett till är nog ingen fara men jag är mest orolig för inkommande matning (som är 4x10mm2).
Matningen kommer in bakom centralen så jag vet inte åt vilket håll den går...

tommib
Lägenhet eller villa?

Det är väldigt osannolikt att matningen kommer precis vid ett av hörnen på elcentralen....

Kanske kan bryta huvudbrytaren och söka med en spänningssökare efter inkommande om man har tur.

tommib tommib skrev:
Lägenhet eller villa?

Det är väldigt osannolikt att matningen kommer precis vid ett av hörnen på elcentralen....
Villa... Man ser bara ett metallrör som kommer in rakt bakom centralen och kabeln i det är så tight så jag inte ser vart det svänger... Troligen uppåt eller åt sidorna eftersom matningen från skåpet på väggen ute går in i betongbjälklaget mellan våningarna.
Jag har testat med spänningsprovare men den ger bara utslag på andra sidan väggen rakt bakom centralen (där då antagligen matningen ligger böjd rätt nära ytan...).

Jag har nu börjat kortla rätt tätt med plankor (eftersom 45 mm blir för tjockt) och lägger träreglar i metallregel för att styva upp ytterligare.
Det verkar bli rätt stadigt men det sviktar ändå runt centralen så jag får nog se om jag vågar mig på att borra in i hörnen som föreslaget ovan...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.