12 247 läst ·
17 svar
12k läst
17 svar
Lekman spänningsprovare penna eller duspol digital?
Sida 1 av 2
Innan jag gör något enklare elarbete hemma tex byta armatur eller dimmer brukar jag alltid kolla att det inte finns spänning med hjälp av en penna.
Jag kollar först att penna fungerar genom att hålla den framför en strömbrytare som jag vet har spänning.
Nu har jag kollat runt lite på forumet och har sett att många tycker att det finns bättre alternativ som en Duspol Digital.
Det är väldigt sällan jag behöver göra något med elen men jag funderar om det skulle vara smart att ersätta pennan med något som kan göra arbetet säkrare.
Finns det bättre pennor än den jag har som ni kan rekommendera eller skall jag önska mig en Duspol Digital i jul?
Kan man använda Duspolen för att kolla om det finns spänning i en strömbrytare med att bara röra den med "pinnarna" eller måste man ta av plasten för att komma åt själva brytaren?
Jag kollar först att penna fungerar genom att hålla den framför en strömbrytare som jag vet har spänning.
Nu har jag kollat runt lite på forumet och har sett att många tycker att det finns bättre alternativ som en Duspol Digital.
Det är väldigt sällan jag behöver göra något med elen men jag funderar om det skulle vara smart att ersätta pennan med något som kan göra arbetet säkrare.
Finns det bättre pennor än den jag har som ni kan rekommendera eller skall jag önska mig en Duspol Digital i jul?
Kan man använda Duspolen för att kolla om det finns spänning i en strömbrytare med att bara röra den med "pinnarna" eller måste man ta av plasten för att komma åt själva brytaren?
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Det är ju din säkerhet det handlar om Jan-Erik så det är egentligen ditt beslut att fatta, du vet ju bäst vad du gör och hur.
Är egentligen inget som säger att du måste ha just en Duspol för att uppnå säkerhet, du kan välja märke och modell fritt; Benning, Fluke, Elma och så vidare, likadant finns det en uppsjö beröringsfria, vissa kan du ställa känsligheten på t.ex.
Det du efterfrågar om med beröringsfri spänningsindikering är, vad jag vet, inget vanligt på en spänningsprovare.
Går ju så klart även att kombinera en penna med en provade också, inte helt ovanligt.
Är egentligen inget som säger att du måste ha just en Duspol för att uppnå säkerhet, du kan välja märke och modell fritt; Benning, Fluke, Elma och så vidare, likadant finns det en uppsjö beröringsfria, vissa kan du ställa känsligheten på t.ex.
Det du efterfrågar om med beröringsfri spänningsindikering är, vad jag vet, inget vanligt på en spänningsprovare.
Går ju så klart även att kombinera en penna med en provade också, inte helt ovanligt.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Det är (i stort sett) en spänningsmätare, liknande vad du får i en multimeter för betydligt mindre pengar. Den kan tydligen även mäta fasföljd, men hur ofta behöver man det i hemmamiljö?
Mätningen bygger på att du måste ha metallisk kontakt mellan testporoberna och mätobjektet.
Så vill du testa om du har spänning i ett uttag innan du pillar där, så¨får du öppna det så du kommer åt att mäta, och koppla ena proben till känd jord, och den andra till den punkt du vill kontrollera. Instrumentet mäter spänning mellan två punkter. Och det är lämpligt att först kontrolleras instrumentet mot en känd spänning.
Mätningen bygger på att du måste ha metallisk kontakt mellan testporoberna och mätobjektet.
Så vill du testa om du har spänning i ett uttag innan du pillar där, så¨får du öppna det så du kommer åt att mäta, och koppla ena proben till känd jord, och den andra till den punkt du vill kontrollera. Instrumentet mäter spänning mellan två punkter. Och det är lämpligt att först kontrolleras instrumentet mot en känd spänning.
Som julklapp är Duspol en önskeklapp med många funktioner säkert 4-5 fler än vad grannen har. 
Men en vanlig prov-penna är den som alltid sitter bredvid overhead- pennan i bröstfickan.
(Finns det någon ung idag, som vet vad en ovehead är? t.o.m. CD-penna vet inte barnbarnen vad det är! )
Men en vanlig prov-penna är den som alltid sitter bredvid overhead- pennan i bröstfickan.
(Finns det någon ung idag, som vet vad en ovehead är? t.o.m. CD-penna vet inte barnbarnen vad det är! )
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Fast vanlig beröringsfri provpenna bör man inte lita på för att avgöra om det är spänningslöst. Om den visar att det finns spänning så kan man utgå ifrån att det finns någon form av spänning, men om den visar att det är spänningslöst, så kan det lika gärna ligga full nätspänning.
Jag skulle aldrig lita på en beröringsfri testare för att detektera avsaknad av spänning då det egentligen är ström de reagerar på. Min gamla testmejsel med glimlampa i känns bra mycket mer pålitlig i det avseendet.
Men om syftet endast är att kolla om det finns eller inte finns spänning är den där Benning-grejen kraftigt overkill, då hade jag hellre valt en enklare spänningsprovare med lysdiodindikering, finns i prisklasser från dryga hundringen och uppåt. Går man upp några hundralappar har man i princip alla funktioner man behöver för lite hemmapyssel med elen.
Men om syftet endast är att kolla om det finns eller inte finns spänning är den där Benning-grejen kraftigt overkill, då hade jag hellre valt en enklare spänningsprovare med lysdiodindikering, finns i prisklasser från dryga hundringen och uppåt. Går man upp några hundralappar har man i princip alla funktioner man behöver för lite hemmapyssel med elen.
Här gäller det ju naturligtvis att känna till pennans begränsningar och hålla dess arbetsområde till detta.
Hitta en trasig säkring är den suverän till, likaså att grovt avgöra vilken som som är fas och nolla av två, vill man hitta rätt säkring trycker man in pennan i uttaget och testar säkringar tills det slutar summra.
Sen är det ju klart rekommenderat att utföra en riktig spänningsprovning innan man ska in och rota bland grejerna, men det är ju även viktigt att skydda mot tillkoppling samt fundera om spänningen kan nå fram alternativa vägar, en liten riskanalys helt enkelt.
Hitta en trasig säkring är den suverän till, likaså att grovt avgöra vilken som som är fas och nolla av två, vill man hitta rätt säkring trycker man in pennan i uttaget och testar säkringar tills det slutar summra.
Sen är det ju klart rekommenderat att utföra en riktig spänningsprovning innan man ska in och rota bland grejerna, men det är ju även viktigt att skydda mot tillkoppling samt fundera om spänningen kan nå fram alternativa vägar, en liten riskanalys helt enkelt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 885 inlägg
Säkerheten hos instrumentet är en sak som ger ett visst skydd mot fel handhavande och överspänningar. Det är inte att förakta och vill man ha hög säkerhet så är duspolen bra. Den kostar väl en tusenlapp? Inte mycket att orda om. Den har för övrigt även beröringsfri indikering.
Sedan gäller att mäta rätt och tolka resultat rätt, vilket kan göras även med en billig faspenna så långt den tillåter.
Sedan gäller att mäta rätt och tolka resultat rätt, vilket kan göras även med en billig faspenna så långt den tillåter.
Ja, det stämmer att de mer avancerade modellerna av Duspol har beröringsfri indikering, då är priset nästan det dubbla, men en bra funktion för att få indikering på isolerade ledare som går genom dosor exempelvis.
Alternativt finns det testpennor med ställbar känslighet eller som man lägger runt just den ledaren man vill mäta på.
Duspol Digital har många bra funktioner som summer, möjlighet att koppla in en last för test av JFB, upplyst LCD-display med spänningsangivelse både i siffror och dioder, kontroll av fasföljd,mätpunktsbelysning, indikering även då batteri är slut, resistansmätning samt vibrationsindikation av spänning. 1045:- påhttps://cdon.se/hushallsapparater/t...dc-lcd-cat-iv-600-v-cat-iii-1-000-v-p34743731, kanske mycket pengar, men lär hålla hela hempularens livstid.
Alternativt finns det testpennor med ställbar känslighet eller som man lägger runt just den ledaren man vill mäta på.
Duspol Digital har många bra funktioner som summer, möjlighet att koppla in en last för test av JFB, upplyst LCD-display med spänningsangivelse både i siffror och dioder, kontroll av fasföljd,mätpunktsbelysning, indikering även då batteri är slut, resistansmätning samt vibrationsindikation av spänning. 1045:- påhttps://cdon.se/hushallsapparater/t...dc-lcd-cat-iv-600-v-cat-iii-1-000-v-p34743731, kanske mycket pengar, men lär hålla hela hempularens livstid.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 885 inlägg
Dessa säkra handhavande är ibland till dess nackdel... Vad de i allmänhet klarar av automatiskt är att mäta spänning eller kontinuitet, dvs man peta med pinnarna och finns det spänning så visar den det, finns det ingen spänning så känner den efter som det finns kontakt och signalerar kontinuitet. Det är också detta som man oftast använder ett sådant instrument till.
För att mäta dioder, resistans och annat så kräver, för duspol en procedur att hålla ihop pinnarna och trycka på knapparna ett antal gånger. Då har man 10 sek på sig att mäta. Hinner man inte applicera mätpinnarna eller dröjer för länge mellan mätningarna så återgår fanskapet till ursprungsläge...
En multimeter med inställningsvred kan ju å andra sidan ställas in fel.
För att mäta dioder, resistans och annat så kräver, för duspol en procedur att hålla ihop pinnarna och trycka på knapparna ett antal gånger. Då har man 10 sek på sig att mäta. Hinner man inte applicera mätpinnarna eller dröjer för länge mellan mätningarna så återgår fanskapet till ursprungsläge...
En multimeter med inställningsvred kan ju å andra sidan ställas in fel.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Jag hittade den här videon. Varför säger han i videon att man skall bara använda en hand för att hålla båda testprober?J janerik12 skrev:
Undrar också hur Fluke T110 skiljer sig från tex duspol expert (tror det är modellen som motsvarar T110)?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 885 inlägg
Jag har aldrig hört talas om den rekommendation förut. Det skulle alltså handla om risken för överslag och därmed förhindra ström arm till arm, men istället blir det ström arm till fot... Jag skulle nog påstå att en spänningsprovare av kvalité kan användas med båda händerna med fullgod säkerhet, det är ju så de är tänkta att användas annars skulle det inte vara en meter sladd mellan handtagen.
Hur dessa modeller av Fluke och Duspol skiljer sig rent praktiskt vet jag inte. Jag har visserligen båda men andra modeller och av helt olika årgångar. Båda är bra val, så mycket kan sägas.
Hur dessa modeller av Fluke och Duspol skiljer sig rent praktiskt vet jag inte. Jag har visserligen båda men andra modeller och av helt olika årgångar. Båda är bra val, så mycket kan sägas.