Vet inte om jag ska lägga den här eller i forumdelen för hemautomation. Men det är mer el än automation så jag provar här till att börja med.
Har bestämts hemma (inte mitt beslut) att vi ska prioritera upp projektet att dra om all el i huset (som är byggt -65). Jag skulle vilja ha ett trådbundet (dvs inte trådlöst) system för hemautomation när vi ändå gör om elen. Eftersom el prioriterades upp vet jag inte vilket system jag vill gå på ännu vad gäller hemautomation, men jag tänker att det borde kunna vara möjligt att dra kabel som jag senare kan utnyttja för automation. Jag har således räknat ut att jag borde dra (dvs att elektrikern får dra) 5 eller 7 ledare men frågan är vilket av detta samt om det måste vara stjärnnät eller fungerar på något annat sätt.
Hur många ledare och hur tjock kabel kan man dra i befintliga rör (som verkar vara 16 mm i de flesta fall)? Jag har enplan med kallvind och skulle kunna dra upp en del nya rör via vinden och sedan till elcentralen. Men det blir ändå vissa sträckor (förhoppningsvis inte mer än 2-3 meter åt gången) som jag kommer behöva dra i befintliga rör om jag inte ska bryta upp väggar etc och det är jag inte så pigg på i nuläget.
Några tips på vägen?

Ett hus byggt 1965 har 15.2 mm rör i huvudsak.
Tror ni behöver bestämma er för hur ni ska/vill/önskar att automagisera ert hem och därefter planera installationen. Att bara dra 5-7 ledare där det går är tyvärr inte lösningen även om det inte var vad ni ville höra. Titta på Vadsbo eller Plejds lösningar för belysningsstyrning. Oftast landar man i att det är belysning som automatiseras. Det finns såklart fler lösningar och system att välja mellan. För att pressa ner kostnaderna kan man titta på olika trådlösa system. I ett äldre hus med brist på kanalisation blir det mycket möda och besvär innan man har ett trådbundet system.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
För att slippa en massa planering och konstruktion i förväg så hade jag dragit 5 ledare i alla rör.

Med färgerna BRUN / BLÅ / GUL/GRÖN samt ORANGE / VIT som tändtråd över allt är det enkelt att montera in hemautomation t.ex. PLEJD där man önskar en styrd belysning med enkel programmering via smartphone eller paddan.

Det är skönt att trycka ett dubbeltryck för att tända upp huset när man kommer hem och ett dubbeltryck i sovrummet släcker ner allt till vald nattbelysning.

Samtidigt fungerar miljöbelysning autonomt styrd av inbyggt astrour, man märker inte att det tänds då det sker mjukt under en 1/2 timme då solen går ner och upp.

I sovrummet kan belysningen starta från noll en kvart innan väckning sker för att nå 50% då du tryckt sista snooze samt hoppa över lö-sön.

Allt programmeras i efterhand utan att behöva vrida på inställningar i kopplingsdosor.
Från början kan allt fungera som en vanlig installation, tänd/släck på tryckknapp närmast ljusstället.
Vill man senare flytta en funktion gör frun det själv med sin mobil.

Kan man ställa in väckningen i sin smartphone så kan man programmera allt i PLEJD

Redigerat:
Vill ha ett trådbundet system, inte trådlöst. Varför fungerar det inte att dra 5-7 ledare över allt och först därefter fundera på hur jag vill styra?

tommib
Förlåt för att jag tykar mig men det är svårt att låta bli. Din fråga är som att undra varför det inte fungerar att trycka in motor, hjul, ratt och säten i en container och undra varför det inte blev en bil.

För att ändå ge dig något användbart så skulle jag rekommendera att du tänker så här:

Du har egentligen ett informationsflödesproblem. Du vill kunna tända/släcka/dimma en lampa från en knapp. Du kanske också vill kunna styra uttag med en knapp eller med telefonen (eller egentligen vad som helst). Du måste få information från din inmatningspunkt (knappen, i de flesta fall) till det du vill styra (lampan/uttaget). Hur går detta till? Det är inte magi.

Om du drar en grupp från elcentralen innehåller den normalt fas, nolla och skyddsjord (L,N,PE). Detta delas sen ut i lämpliga kopplings/takdosor och dras ner till apparatdosor på väggarna. För varje lampknapp som är kopplad till ett lamputtag finns 1-4 tändtrådar/mellantrådar som bryter/sluter strömmen. Dessa måste gå på ett visst sätt för att du ska kunna styra lampan från en/flera punkter. Säg att du vill styra lampan i hallen från fyra olika platser. Då behöver du två trappbrytare och två korsbrytare. Du måste dra rören mellan dessa på ett visst sätt eftersom ledarna måste gå på ett visst sätt. Man kan gå via takdosor men det blir kluddigt. Om alla ledarna ska in i en och samma takdosa (t.ex. bara en lampa) blir det väldigt rörigt. Speciellt om man beaktar att det brukar kopplas vidare mer.

Du har en designbegränsning som säger att elnätet i ett hus är en strikt trädstruktur. Du får inte förbinda grenarna med varandra mer än via stammen/roten (=elcentralen). Av denna anledning blir ett elnät designat för t.ex. KNX helt annorlunda uppbyggt än ett elnät som är designat för ordinarie användning. För fallet med multipla styrningar ovan i ett KNX-system drar man helt enkelt ett rör per knapp till en kopplingsdosa eller direkt till centralen och kopplar ihop busskablarna. De är separerade från ledarna för "normal" ström, som går direkt från centralen till sitt uttag. Man kan ha lite hyss för sig men i stort sett är det punkt till punkt som gäller om man vill kunna styra enskilda uttag.

Om du väljer ett trådlöst system kommer du runt mycket av problematiken men du måste fortfarande tänka på var du sätter dina aktorer och hur tändtrådar/styrtrådar ska gå. Det är egentligen det enda rimliga sättet att göra en hemautomationsanläggning i ett befintligt hus utan att riva ut hela elsystemet.

• Gilla
Ljus
  • Laddar…
När specifikt behöver du 7 ledare? Det kan vara svårt i 15,2 mm rör.
Som jag skrev i inlägg #3 med 5 ledare överallt har man alltid med sig 2 st. signal/tändtråd.
Kan rekommendera PLEJDs nya kombinerade tryck och vriddimmerratt.

Gå till Youtube sök " plejd dimmer test "

Om man går med VP-rör/slang från en dosa upp i kallvinden måste man när man är klar med hela installationen täta med byggskum eller med någon annan tät lim inne i röret runt ledningarna annars fyllas dosan med kondensvatten, särskilt om röret passerar en dosa i det kalla utrymmet.

O
Tror att bästa är om du väljer system först. Eftersom de trådbundna system som finna är annorlunda i sin uppbyggnad. För det krävs en del planering för att få allt rätt.
Så om det är så pass bråttom är det kanske värt att istället fundera på trådlöst. Dessa har sina fördelar eftersom du inte är lika beroende på hur du lägger upp elen.
Kort om tid? kör trådlöst. Gott om tid då kan du absolut fundera på trådbundet

Tack
Julen kom mellan. Tack för alla råd. Värdefullt för en som inte är så insatt i ämnet ännu, men jag läser på så får vi se hur det blir.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag skulle inte rekommendera dig att försöka konvertera en konventionell installation till en "smart installation", dvs alla tändtrådar till centralen. Av den enkla anledningen att dina nuvarande elrör ej är draget på det sättet. Det låter sig inte göras utan att öppna alla väggar.

Vill du ha en enkel konvertering som är "good enough" så skulle jag rekommendera ABB free@home. Där kan du sätta det du behöver i centralen och dra tändtrådar där ifrån. Det du inte "kommer åt" att få tändtrådar till centralen till kan man lösa med trådlösa aktorbrytare/dimmrar.

Hur som helst.
Det är dags att ringa en elektriker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.