Byggahus.se
Har ett motorskydd som löst tre gånger på ca 9 månader. Inte så ofta, men för ofta för att vara ok. Jag ställer mig frågan om det kan vara fel på motorskyddet när det löser så sällan? Problemet är att jag inte har någon annan given orsak, då även övriga möjliga felorsaker borde resultera i flera driftstopp oftare. Motorskyddet är ca 16 år gammalt och skyddar en vattenpump.

(Har en tråd med hela anläggningen i Vatten o Avlopp. Menar inte att ha två trådar, utan tänkte bara här på elforumet fråga mer specifikt om sannolikheten för att problemet ligger i just motorskyddet.)

Jag skulle säga att det är ovanligt att motorskydd ändrar sina egenskaper märkbart, utan de löser pga ett yttre fel, men dessa hade du kollat? Har du även kunna utesluta glappkontakt någonstans i kedjan som orsakar bortfall av en fas? Motorskyddet går även att testa genom att koppla in en känd konstant belastning som en trefas elpatron eller nåt med rätt effekt (en motor, t.ex pumpen kan användas om du mäter strömmen). Det ska lösa vid en överström på 1.2 x.

Tack för ditt svar. Inte det jag ville höra, det hade varit enkelt om det var troligt att skyddet var fel. Nu står jag med ett fel som är svårt att felsöka och bara uppkommer väldigt sällan, och ingen given felorsak. Jag for fortsätta att klia mig i huvudet

Hur har du det med luft i hudrofor/hydropress, är det lite luft kan pumpen starta och stanna så ofta att motorskyddet blir för varmt. Startströmmen är ju betydligt större än driftströmmen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.