Jag håller på att ljussätta vårt hobbyrum och vill ha tre ljuskällor i taket. Idag finns där ett standarduttag och jag funderar på hur detta bäst ska lösas. Kan tillägga att jag kommer att ta in en elektriker, men jag vill veta vad jag beställer innan jag beställer.
Idealt vore att bygga om strömbrytaren till en trippel och likaledes ha tre lamputtag i samma kopp uppe i taket. Jag har ingen lust att dra nya rör, utan det ska vara en rimligt billig installation. Jag kommer att koppla in tre ledarmaturer på sammanlagt 70 w. Min första fråga är om ovanstående är en godkänd installation? Jag antar att det finns maxgränser för hur mycket kräm man kan plocka ur samma ställe?
Idealt vore att bygga om strömbrytaren till en trippel och likaledes ha tre lamputtag i samma kopp uppe i taket. Jag har ingen lust att dra nya rör, utan det ska vara en rimligt billig installation. Jag kommer att koppla in tre ledarmaturer på sammanlagt 70 w. Min första fråga är om ovanstående är en godkänd installation? Jag antar att det finns maxgränser för hur mycket kräm man kan plocka ur samma ställe?
Det går bra med trippelbrytare! Du kan plocka ut minst 2300 W ur lamputtaget Som det är idag.
Mer om man drar grövre kabel till brytaren
Har bara sett dubbla lamputtag så det kanske får bli tre sladd lamputtag i taket. Eller en sockerbit
Mer om man drar grövre kabel till brytaren
Har bara sett dubbla lamputtag så det kanske får bli tre sladd lamputtag i taket. Eller en sockerbit
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du beställer av elektrikern du tänkte anlita en 3x1pol strömställare och tre st, utanpåliggande lamputtag. Mejla en bild på befintlig strömställare och takutlopp med samma förklaring som nu till elektrikern så har hen med rätt grejer från början.
Rita gärna en skiss över armaturplaceringen ni önskar så har de även med lämplig kabel för det. Kanske vill ni överväga att ha dimbart? Då löses det enkelt med en trefacks förhöjningsram där brytarna sitter i dag. Berätta då vilket fabrikat ni valt på armaturer och ljuskällor så är det elektrikerns ansvar att hitta lämpliga dimmers som fungerar väl med er armatur.
Lycka till
Rita gärna en skiss över armaturplaceringen ni önskar så har de även med lämplig kabel för det. Kanske vill ni överväga att ha dimbart? Då löses det enkelt med en trefacks förhöjningsram där brytarna sitter i dag. Berätta då vilket fabrikat ni valt på armaturer och ljuskällor så är det elektrikerns ansvar att hitta lämpliga dimmers som fungerar väl med er armatur.
Lycka till
Tänkte väl snarare på exempelvis
Eller om de ska sitta ihop kanske
Men utnyttja elektrikern till att placera dem där ni vill ha armaturerna.
Nu råkade exemplen bli i jordat utförande men finns även om ojordade utförande om det är ett äldre sk, torrt utrymme utan indragen skyddsjord.
Personligen tycker jag att det är bättre med fast monterade beröringsskyddade uttag än sladdmodellen som hänger och slänger och är tänkta att dragavlastas i en kabel och inte enkelisolerad fk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller om de ska sitta ihop kanske
Men utnyttja elektrikern till att placera dem där ni vill ha armaturerna.
Nu råkade exemplen bli i jordat utförande men finns även om ojordade utförande om det är ett äldre sk, torrt utrymme utan indragen skyddsjord.
Personligen tycker jag att det är bättre med fast monterade beröringsskyddade uttag än sladdmodellen som hänger och slänger och är tänkta att dragavlastas i en kabel och inte enkelisolerad fk.
Klicka här för att svara