3 409 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Ologiskt med L på brytare
Bytte en strömbrytare här hemma. Det är nollan som bryts ser jag, det är väl oftast/alltid? Nåväl, på min nya strömbrytare står det L och där ska jag alltså stoppa nollan. Tycker det är ologiskt om det nästan alltid är nollan man bryter.
Förklaring?
Förklaring?
Man bryter fasen, alltid!E eppeee skrev:
På laster med sladd och stickpropp så bryts ibland nollan beroende på vilket håll du sticker in stickproppen i uttaget.
Är du säker på att det är fasen ?
Tag en bild och lägg upp !
Tag en bild och lägg upp !
Det funkar ju men ger en falsk säkerhet, när man bryter och lampan släcks så kan man om man inte kontrollmäter anta att det är 0v uppe vid armaturen. Men bryter man på nollan så är det ju 230v uppe vid armaturen fast man brytit på strömställaren.E eppeee skrev:
Gammalt hus du bor i , den blå är fasen och svart är noll i en del äldre hus , om det är som du säger med din mätning ,samt om den rätt utförd , det räcker med att titta under huven på centralen , om det är svart eller blå som sitter på säkringselementet
Det är enda sättet att få klarhet i vad som är noll eller fas
Det är enda sättet att få klarhet i vad som är noll eller fas
Ja det är rätt kopplat.E eppeee skrev:
Men normalt nu förtiden använder man Brun till obruten FAS men för var det inte så noga med fas färgen, nästan lika vanligt med Svart.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Innan man började använda brun som fas så var svart normalt sett fas, nolla blå. Så har jag sett i flera 70 tals installationer. Tidigt 70 tal och tidigare, innan nollan var blå, kunde det vara lite allt möjligt, som vit fas och svart nolla. Men alla ställen jag sett (inte jättemånga) med blå ledare, så är blå nolla, och svart fas, och i nyare installationer (90 tal??) brun fas och blå nolla.
Klicka här för att svara