12 247 läst ·
17 svar
12k läst
17 svar
Lekman spänningsprovare penna eller duspol digital?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Jag snabbspolade igenom videon och den verkar bra. Lite besviken dock att man inte tydligt demonstrerade metoden mät (spänning) - bryt - mät (strömlöst).
Jag har läst på annat ställe att man skall:
1. mät spänning (utrustning visar "ström")
2. bryt spänning
3. mät spänning (utrustning visar "strömlöst")
4. testa utrustning genom att mäta på annat ställe
verify change. verify tool.
Jag har kollat på Duspol Digital, Duspol Expert och Duspol Profipol och jag tror den sistnämnda räcker då jag vill bara vara säker att det är strömlöst innan jag byter tex strömbrytare eller liknande.
Hmm det ända jag undrar över är att det står för Duspol Digital, Duspol Expert:
tested and approved in compliance with the current DIN EN 61243-3 (VDE 0682-401) standard, CAT IV 600 V respectively CAT III 1000 V
Men för Duspol Profipol:
built and approved acc. to IEC / EN 61243-3:2015
Skall jag tolka det att utöver mer avancerade funktioner är Duspol Profipol inte lika säker som de andra två?
1. mät spänning (utrustning visar "ström")
2. bryt spänning
3. mät spänning (utrustning visar "strömlöst")
4. testa utrustning genom att mäta på annat ställe
verify change. verify tool.
Jag har kollat på Duspol Digital, Duspol Expert och Duspol Profipol och jag tror den sistnämnda räcker då jag vill bara vara säker att det är strömlöst innan jag byter tex strömbrytare eller liknande.
Hmm det ända jag undrar över är att det står för Duspol Digital, Duspol Expert:
tested and approved in compliance with the current DIN EN 61243-3 (VDE 0682-401) standard, CAT IV 600 V respectively CAT III 1000 V
Men för Duspol Profipol:
built and approved acc. to IEC / EN 61243-3:2015
Skall jag tolka det att utöver mer avancerade funktioner är Duspol Profipol inte lika säker som de andra två?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Nej, du ska hitta uppgift om överspänningskategori även på denna, troligen samma eller minst CAT III 600 V för att få användas överallt i en bostad, inkl mätarskåpet.. Så du kan räkna med att den är lika säker.
Och din fjärde punkt i mätproceduren gör det ju helt klart ännu säkrare.
Och din fjärde punkt i mätproceduren gör det ju helt klart ännu säkrare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden