5 313 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
230 eller 400 volt elpatron
Hej!
Jag har att välja på två varianter på elpatron, antingen en som går på 3x230 volt eller en som går på 3x400 volt (samma effekt på båda).
Som jag förstått ska själva värmeslingorna innuti patronen kopplas såhär:
230v
1. L1 - N
2. L2 - N
3. L3 - N
400v
1. L1 - L2
2. L2 - L3
3. L3 - L1
Så på båda varianten används alla faser men jag undrar om någon kan förklara om det finns några ev fördelar/nackdelar med de olika varianterna?
Jag har att välja på två varianter på elpatron, antingen en som går på 3x230 volt eller en som går på 3x400 volt (samma effekt på båda).
Som jag förstått ska själva värmeslingorna innuti patronen kopplas såhär:
230v
1. L1 - N
2. L2 - N
3. L3 - N
400v
1. L1 - L2
2. L2 - L3
3. L3 - L1
Så på båda varianten används alla faser men jag undrar om någon kan förklara om det finns några ev fördelar/nackdelar med de olika varianterna?
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Bara två olika sätt att göra samma sak.
I första fallet behövs inte nollan anslutas, bara alla N med varandra.
Protte
I första fallet behövs inte nollan anslutas, bara alla N med varandra.
Protte
En "vanlig" elpatron med tre 230V slingor kopplas till en trefasmatning genom att ena änden av samtliga slingor förbinds med varandra, de återstående tre anslutningarna får varsin fas.
Den här bilden visar tydligt, det stjärnformade blecket är sammankopplingen och de tre anslutningarna som är tomma på bilden får varsin fas.
Man ser även den färgmärkning slingorna brukar ha, i detta fall vit, blå och röd.

Man ser även den färgmärkning slingorna brukar ha, i detta fall vit, blå och röd.
Bästa svaret
Om man har en effektstyrning som innebär att det ibland går en, två eller alla tre slingor för att ge olika mycket effekt så är det en fördel med 400V elpatron.J Joel E skrev:
Det blir nämligen jämnare belastning på faserna då, när inte alla slingor är inkopplade.
Men går det antingen fullt eller inget, dvs alltid alla slingor inkopplade eller så ingen alls, så blir det samma fasström oavsett om det är 230 eller 400V elementspänning, det är endast totala effekten som bestämmer vilken ström det blir i faserna, och den är samma oavsett kopplingssätt då - vid samma märkeffekt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden