Hej!

Jag har att välja på två varianter på elpatron, antingen en som går på 3x230 volt eller en som går på 3x400 volt (samma effekt på båda).
Som jag förstått ska själva värmeslingorna innuti patronen kopplas såhär:

230v
1. L1 - N
2. L2 - N
3. L3 - N

400v
1. L1 - L2
2. L2 - L3
3. L3 - L1

Så på båda varianten används alla faser men jag undrar om någon kan förklara om det finns några ev fördelar/nackdelar med de olika varianterna?

Bara två olika sätt att göra samma sak.
I första fallet behövs inte nollan anslutas, bara alla N med varandra.

Protte

• Gilla
Joel E
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Bara två olika sätt att göra samma sak.
I första fallet behövs inte nollan anslutas, bara alla N med varandra.

Protte
Det är inte så att om man kopplar alla tre faser via last till nollan att nollan måste gå upp i kabel area?

En "vanlig" elpatron med tre 230V slingor kopplas till en trefasmatning genom att ena änden av samtliga slingor förbinds med varandra, de återstående tre anslutningarna får varsin fas.

• Gilla
Joel E
  • Laddar…
Den här bilden visar tydligt, det stjärnformade blecket är sammankopplingen och de tre anslutningarna som är tomma på bilden får varsin fas.142239702-origpic-b4c767.jpg
Man ser även den färgmärkning slingorna brukar ha, i detta fall vit, blå och röd.

• Gilla
Joel E
  • Laddar…
J Joel E skrev:
Det är inte så att om man kopplar alla tre faser via last till nollan att nollan måste gå upp i kabel area?
Inte om du ansluter patronen mot tre olika faser.

• Gilla
Joel E
  • Laddar…

Bästa svaret

Mikael_L
J Joel E skrev:
Så på båda varianten används alla faser men jag undrar om någon kan förklara om det finns några ev fördelar/nackdelar med de olika varianterna?
Om man har en effektstyrning som innebär att det ibland går en, två eller alla tre slingor för att ge olika mycket effekt så är det en fördel med 400V elpatron.
Det blir nämligen jämnare belastning på faserna då, när inte alla slingor är inkopplade.

Men går det antingen fullt eller inget, dvs alltid alla slingor inkopplade eller så ingen alls, så blir det samma fasström oavsett om det är 230 eller 400V elementspänning, det är endast totala effekten som bestämmer vilken ström det blir i faserna, och den är samma oavsett kopplingssätt då - vid samma märkeffekt.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.