Hej!

Jag har tittat över elsystemet i huset den senaste tiden, och hittat ett flertal problem som behövts åtgärdas, trots att allt är max några år gammalt.

Jag misstänker att det kan finnas problem i centralen också.

Det jag hittills har hittat är följande:
* Dvärgbrytare Hager MCS316 (quick connect) där det är kopplat 6mm2 ledningar på utgående sida.
* En 6mm2 ledning som någon har råkat skära i med kniv så den är oisolerad några cm mitt på.

Huvudbrytaren matar ovan nämnda 3x16A dvärg, som går till källarens central.

Ser ni andra något mer spännande vid en första anblick som borde åtgärdas? Är två N-ledare okej in/ut på samma plint på JFB?

Elektriskt säkringsskåp med öppen ledning, dvärgbrytare och flera anslutna kablar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elskåp med dvärgbrytare och kablar, inklusive en 6mm2 ledning och anslutna plintar.
Skapa konto
Elskåp med öppen dörr som visar dvärgbrytare och ledningar, vissa med synlig isoleringsskada.
Skapa konto

Jag tycker inte att strömtransformatorernas mellankoppling i en löshängande sockerbit är speciellt bra,

• Gilla
Edvuld
  • Laddar…
På bilderna är det svårt att se om något är anslutet på nedre nollanslutningen på Jfbr.
Slocknar hela centralen om du trycker in testknappen? Strömtrafosockerbiten skall göras om med annan tråd än gulgrön!

• Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Tack för svaren!

Den nedre nollanslutningen på jfb går till den större blå plinten i mitten.
Jag tippar på att den korta blå plinten är oskyddad nollplint då övre nolla till jfb kommer från den. Är det där man kan man plocka nollor till fler JFB/PSA om man vill expandera i framtiden?

Jo då är den lilla nollplinten inkommande nolla och det är därifrån du ansluter tillkommande psa/Jfbr.

• Gilla
Edvuld
  • Laddar…
tommib
Inte superbra om det är anslutet 6 kvmm ledare till utgångarna på en Hager MCS316, den är bara godkänd för max 4 kvmm. Om det verkligen är 6 kvmm så borde man använt MCN316 istället som har skruvterminaler.

Det där med huvudbrytaren är också lite knepigt. Bryter den strömmen till den här centralen eller bara till källarens central? Det framgår inte ur bilderna hur det är kopplat. Om det är så att någon del av centralen inte är strömlös när huvudbrytaren är av borde det framgå från en varning i gruppförteckningen (tycker jag).

Ang strömtrafosarna så är det snyggaste att köra radplintar men i brist på det kan man ta Wago med en DIN-skenehållare (finns numera även till 221, i tillägg till 222 och 773 som fanns tidigare).

• Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Fasskenan saknar även ändskydd.
En av de sju dödssynderna!

• Gilla
Edvuld
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Inte superbra om det är anslutet 6 kvmm ledare till utgångarna på en Hager MCS316, den är bara godkänd för max 4 kvmm. Om det verkligen är 6 kvmm så borde man använt MCN316 istället som har skruvterminaler.

Det där med huvudbrytaren är också lite knepigt. Bryter den strömmen till den här centralen eller bara till källarens central? Det framgår inte ur bilderna hur det är kopplat. Om det är så att någon del av centralen inte är strömlös när huvudbrytaren är av borde det framgå från en varning i gruppförteckningen (tycker jag).

Ang strömtrafosarna så är det snyggaste att köra radplintar men i brist på det kan man ta Wago med en DIN-skenehållare (finns numera även till 221, i tillägg till 222 och 773 som fanns tidigare).
Precis, det sitter en MCN på ett annat ställe som matar 2,5mm2 så det bästa är ju att byta plats på dem.

Klantigt skrivet av mig. Huvudbrytaren matar dvärgen som är till källaren. På dvärgens ingång är det vidarekopplat till JFB. Det sitter två ledare på varje klämma.

Från källarens central är det vidarekopplat till ett uthus 50m bort, så jag ser gärna att det är 6mm2, även om det är svårt att se skillnad på 4mm och 6mm.

Redigerat:
Det ramlar in grejer, stort tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.