jag ska dra in det lila 14mm fiber röret i mitt hus.
Kommunen har grävt fram det till tomtgränsen och sen klippt av den så det går in någon meter lila rör på tomten och jag har hämtat rör nu så det räcker hela vägen in i huset. Jag fick också denna skarven men är det bara att föra in skarvarna på lila röret in i skarven sen är det klart för att sen blåsa in fiber? Är det så bra att den ligger i marken?

Kanske ska man tejpa massor också så det blir lite drag avlastning.

• En fiberkoppling för att sammanfoga två stycken lila 14mm fibrör för husinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skarven är godkänd för nedgrävning, tål säkert mer än ducten och är gas och vattentät.
Så det ska inte behövas någon tejp.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Skarven är godkänd för nedgrävning, tål säkert mer än ducten och är gas och vattentät.
Så det ska inte behövas någon tejp.
Jasså så pass.
Men då är det bara att trycka in lila röret i båda ändar sen kan man gräva ner sen blåser dom i fiber senare?

Den svarta ringen är markering på hur långt in röret skall tryckas! Sätt ett märke på röret så du är säker på att du får in det tillräckligt. I vissa klara kopplingar kan man se röret inne i kopplingen.
Om man behöver demontera, trycker man in den svarta flänsen samtidigt som man drar ut röret.
Skyddshöljet har en liten ring som förhindrar att flänsen kan tryckas in när den monterats.
Kapa slangen med sekatör eller en vass kniv.

Kopplingen är för övrigt av typen "push fit", vilket är en kopplingstyp som har dominerat marknaden för industriella tryckluftskopplingar i sådär 30 år. Används också för allsköns blöta media i livsmedelsindustrin och liknande. Kopplingstypen som sådan är alltså mycket beprövad för hårda plastslangar. Och fiberduct är ju just en hård plastslang. Med bra sådana kopplingar så det lögn i helvete att få loss slangen om man stuckit in den nog långt.

Det är viktigt att se till att slangen är rund och gradfri när man sticker in den i en sådan koppling. Är den inte det så kan man skada tätningen inne i kopplingen. Oftast leder det bara till att man inte kan få in slangen till rätt djup, men har man otur förstör man koppligen. Utan att veta så skulle jag tro att det är bra att se till att det inte är någon grad på insidan av slangen också om man ska blåsa i fiber i den sedan.
Av någon anledning har denna typ av kopplingar haft svårt att leta sig in på byggsidan, men de börjar nu komma både i golvvärmesystem och tappvattensystem, och tydligen som här, för fiberduct. Ska man vara lite elak så verkar det som om man alltid föredrar den långsamma och omständliga lösningen som helst kräver specialverktyg på byggsidan. Hur ska man annars motivera sin existens som hantverkare...

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
En sak som slår mig bara; ska du verkligen gå in med markducten innomhus?
Det finns nämligen en 5mm duct för innomhusmontage man brukar skarva på och dra in.
Undantaget är väl om du bara ska genom väggen med ducten och in i ryggen på uttaget/skarvboxen...

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
För att få fiberboxen där jag ville ha den, i apparatskåpet fixade jag själv dit DUCT-röret genom att krångla dit VP-rör som jag sen själv drog i Ducten, till fastigheten är den normalt 7/ 3,5 mm.

Normalt slutar dom med röret synligt utanför huset, då det är olika gäng som är inblandade.

Hos oss.
1. Gräva i gatan samt avdela en DUCT till varje fastighet.
2. Nästa gäng grävde på tomten oftast till närmsta hörna på huset. (därför grävde jag själv dit jag ville ha den)
3. Nästa gäng 2 pers. blåste fiber från skåp i kvarteret (därför vill dom se fastighetsändan av Ducten, en person stod med Walkie-talkie och ropade stopp när några meter kommit ut.
4. Sista personen måste få tillträde för att gå genom vägg och sätta upp media omvandlaren inomhus där det finns en elkontakt tillgänglig för el-nätadapter. När detta sker är all fiber hopsmält ner till modemet i telestationen.

Klart att välja leverantör av tjänster.

Har själv Telia ( Dyrt 399:- för 100/100 men inte en störning)

Ett tipps. Telia kan man testa i 3 månader så jag provade 1000/1000 för 299:-
965 Mb i TP-test och mer imponerande 560 Mb på en IPAD på 1m avstånd (håll i hatten)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.