Jag håller på att dra in fiber till huset. Fiberägaren kommer att montera en skarvbox någonstans på utsidan av huset för att enkelt kunna komma åt fibern vid installation och framtida underhåll. De tänker montera en ORM 5 box eller liknande enligt bilden.
En öppen ORM 5 skarvbox för fiberkabel med synliga kablar och kopplingar.
Min plan är att sätta denna box i fasadmätarskåpet, det finns lämpligt utrymme uppe i högra hörnet men det är lite kablar som sticker ut där i dagsläget, se bilden nedan. Mätarskåp med säkerhetsbrytare, kablar och plats för fiberbox uppe till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag undrar vad det är för kablar och koppling (högst upp till höger) och om det är ok att ta bort dessa eller om de ska används till någonting? Brytaren till vänster är för elcentralen i garaget och flexslangen som kommer in uppifrån är telekabeln som går till rummet där jag tänker montera den aktiva utrustningen för fiber. Tanken är att dra fiberpatchen via den flexslangen.
Ser någon något problem att ta bort detta?

Redigerat:
Mikael_L
1 Kan vara nästan lite vad som helst.
Kanske något som styrt tidstariff tidigare.

2. Är anslutningar till en mätare, du har ett skåp med flera mätarplatser.

Interiör av elskåp med numrerade komponenter, inklusive okända anslutningar och potentiell mätaranslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det inte ska komma till fler elmätare så kan du antagligen få väck detta utan större problem. Men du har väl antagligen fått skåpet plomberat såpass mycket att det inte går att komma åt, så det är kanske bäst att du kontaktar en elektrikerfirma som har rätt att bryta plomberingen, dvs godkänd av nätbolaget.

R
Var sitter mätaren i dag , har varit en där förut syns på tre skruvhål i plattan

Mikael_L Mikael_L skrev:
1 Kan vara nästan lite vad som helst.
Kanske något som styrt tidstariff tidigare.

2. Är anslutningar till en mätare, du har ett skåp med flera mätarplatser.

[bild]

Om det inte ska komma till fler elmätare så kan du antagligen få väck detta utan större problem. Men du har väl antagligen fått skåpet plomberat såpass mycket att det inte går att komma åt, så det är kanske bäst att du kontaktar en elektrikerfirma som har rätt att bryta plomberingen, dvs godkänd av nätbolaget.
Jag har nu mätt och de två anslutningarna vid 1 går till var sin grå kabel vid 2. Så kvar vid 2 är blå och svart (tänkt fas och nolla?).

Som du skriver kan det säker vara förberett för tidstariff. Huset och skåpet är från -88 och tidstariff var väl poppis under den tiden.

R rävlyan skrev:
Var sitter mätaren i dag , har varit en där förut syns på tre skruvhål i plattan
Skruvhålen kommer från skyltar jag precis har tagit bort. Brytaren som sitter där kopplar även bort centralen i garaget som solcellerna är anslutna till. Nätägaren ville ha möjlighet att koppla bort solcellerna med brytare. Så det har aldrig suttit någonting här under 30 år.

R
Då sitter mätaren på annat ställe då , är det så ?
Det är ditt skåp och du kan göra vad du vill i det , men koppla bort allt som har med tariff att göra och alla ledningar som inte behövs

R rävlyan skrev:
Då sitter mätaren på annat ställe då , är det så ?
Det är ditt skåp och du kan göra vad du vill i det , men koppla bort allt som har med tariff att göra och alla ledningar som inte behövs
Du ser toppen av mätaren längst ner på första bilden. Tidigare har det suttit en lite större mätare, översta skruvhålet syns från den.

R
Då är jag med , du kan använda skåpet till det vill ha , men som sagts , alla ledningar som syns hänga i luften ska bort .
Sitter det någon kontaktor någonstans , vid gamla tidtarifftiden så hade man styrning för att ladda VV på natten ,
finns en så är den nog överkopplad , har kopplat bort massor av dessa , felkälla för VV om spolen brinner

R rävlyan skrev:
Då är jag med , du kan använda skåpet till det vill ha , men som sagts , alla ledningar som syns hänga i luften ska bort .
Sitter det någon kontaktor någonstans , vid gamla tidtarifftiden så hade man styrning för att ladda VV på natten ,
finns en så är den nog överkopplad , har kopplat bort massor av dessa , felkälla för VV om spolen brinner
Det sitter ingen aktiv utrustning någonstans i skåpet förutom elmätaren. Jag såg det när vi kopplade in mätningen till garagecentralen.

Jag får se hur mycket som jag får bort utan att påverka plomberingarna, om jag behöver ta hit en elektriker eller ej.

Dosan vid 1 var till för anslutning på kundsidan av kontakt från tariffstyrningen tex kontaktor för VVB som rävlyan skrev. Den kan du ta bort och dra ur de grå trådarna. Om du drar i öglorna med blå och svart till vänster får du nog ut de högra den vägen. Klipp av och isolera ändarna där så är det rent i utrymmet högra sidan där du vill ha boxen. Du behöver ingen elektriker om du inte ska gå längre och bryta plomberingar och det verkar inte krävas här om du inte ska ta bort allt in mot manöversäkringen och nollplint.

GK100 GK100 skrev:
Dosan vid 1 var till för anslutning på kundsidan av kontakt från tariffstyrningen tex kontaktor för VVB som rävlyan skrev. Den kan du ta bort och dra ur de grå trådarna. Om du drar i öglorna med blå och svart till vänster får du nog ut de högra den vägen. Klipp av och isolera ändarna där så är det rent i utrymmet högra sidan där du vill ha boxen. Du behöver ingen elektriker om du inte ska gå längre och bryta plomberingar och det verkar inte krävas här om du inte ska ta bort allt in mot manöversäkringen och nollplint.
Har nu gjort som du och övriga skrev och tagit bor allt på höger sida. Det blev kvar lite kablar på vänstra sidan men de är inte ivägen så de får vara kvar.
Återstår nu bara att få fibern inblåst och svetsad. Jag ska försöka återkomma med en bild när det är färdig men det lär nog dröja någon månad.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.