Hej!

Skall koppla in en nyköpt taklampa och tidigare har jag enbart gjort detta med ojordade lampor så skulle vilja dubbelkolla med folk här så jag inte gör fel. I taket sitter kontakten och sedan hänger en sladd löst från taken, jag gissar detta är den jordade då den är tvåfärgad? Även kopplingen har tre sladdar, två som skall in i sockerbiten och en tredje som även den är tvåfärgad.

Min fråga är hur jag lite mer exakt skall göra med de jordade kablarna? Räcker det att jag lägger dem mot varande med en tejpbit runt? Finns inga exempel i taklampans instruktioner och har svårigheter att googla fram något bra svar.

Du får bättra på din beskrivning. Ta ett kort eller två så det blir begripligt.
Jordledaren ska vara gulgrön, ansluts till jordplint på din armatur.

Elkontakt med vit stickpropp och öppen kopplingsdosa med trådar på ett prickigt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av eluttag med oskyddade kablar och anslutningar i öppet hål i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske skall förtydliga. Det är INTE ok att bara lägga ihop ledare med en tejpbit. De måste kopplas ihop ordentligt med någon form av kopplings klämma/plint. Ledare som bara ligger ihop har för dålig kontakt, det blir farligt.

Redigerat:
Du har ingen jord i takkontakten, dock ser det ut som där hänger en lös jordledare.
Köp en ny kontakt, ojordad och koppla till din armatur.

koppla-lamppropp-med-kabel-vit__44692_PE140440_S4.jpg

Blir det enklare om jag köper en tvåsladdad kronkoppling och isolerar den jordade i taket? Känner att detta är utanför mitt kunnande. Men bra att ni förtydligar vad jag inte skall göra! :oops:

E etompau skrev:
Du har ingen jord i takkontakten, dock ser det ut som där hänger en lös jordledare.
Köp en ny kontakt, ojordad och koppla till din armatur.

[bild]
Hann svara innan ditt meddelande. Men tack, så gör jag!

F fluxx skrev:
Blir det enklare om jag köper en tvåsladdad kronkoppling och isolerar den jordade i taket? Känner att detta är utanför mitt kunnande. Men bra att ni förtydligar vad jag inte skall göra! :oops:
"tvåsladdad". Köp en sådan som du såg på bilden.
Kvalitén på din elinstallation ser fö dålig ut.

Bor i lägenhet så är inte jag som installerat elen, men skall köra på som ni rekommenderat. Tack för hjälpen!

Kanske idé att få ett ordentligt uttag monterat i taket?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
På bilden av din lampa, så ser det ut som du har en ojordad lampa, men där du (?) har kopplat in en jordad lampkontakt. Jordtråden hänger löst. Den jordtråden skall kopplas in på din lampa, OM lampan skall jordas. Troligen har du en lampa som är dubbelisolerad. Titta om du hittar symbolen för det på lampan. Det är två kvadrater i varandra. OM det finns en sådan symbol, så skall den inte jordas.

Jordtråden, om det är det vi ser i taket, är ju inte inkopplad i kontakten. Om inga andra uttag i rummet är jordade, så skall inte heller takuttaget vara det. Om övriga uttag i rummet är jordade, så skall även takets uttag vara jordat, i så fall fel uttag.

I ett ojordat rum, så är det helt OK att använda även en lampa som har jord.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
H hempularen skrev:
På bilden av din lampa, så ser det ut som du har en ojordad lampa, men där du (?) har kopplat in en jordad lampkontakt. Jordtråden hänger löst. Den jordtråden skall kopplas in på din lampa, OM lampan skall jordas. Troligen har du en lampa som är dubbelisolerad. Titta om du hittar symbolen för det på lampan. Det är två kvadrater i varandra. OM det finns en sådan symbol, så skall den inte jordas.

Jordtråden, om det är det vi ser i taket, är ju inte inkopplad i kontakten. Om inga andra uttag i rummet är jordade, så skall inte heller takuttaget vara det. Om övriga uttag i rummet är jordade, så skall även takets uttag vara jordat, i så fall fel uttag.

I ett ojordat rum, så är det helt OK att använda även en lampa som har jord.

Har i så fall fått fel lampkontakt när jag köpte lampan eller blivit något missförstånd med personalen. Tog det som personalen sade jag skulle köpa till taklampan (på Ikea).

Den som hänger i taket och inte är inkopplad i kontakten, kan jag bara låta den hänga löst senare när jag monterar lampan ordentligt?

Skall nog vända mig till en kamrat som har mer koll på el än vad jag är då en del termer går över huvudet på mig. Men tackar er för all hjälp hittills!

Om det är en nyköpt IKEA lampa, så har jag väldigt svårt att tro att den inte skulle vara dubbelisolerad. Men för säkerhets skull, lägg upp en bild av hur det ser ut där kabeln går in i lampan, skriv gärna vilken lampa det är också.

Du har i så fall fått fel anslutningskabel. Men det är inget allvarligt fel. Nästan mer kosmetiskt fel, med en ful hängande tråd. Du kan koppla in lampan i taket, den lösa tråden i taket kan du ignorera (om den verkligen är gröngul ?).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.