El
mlkjhr: [citat] Ja men den lär inte blinka så fort för dig. 6kW då förbrukas 6 kWh varje timme. Runt 10-12 kronor/timme med ett normalt avtal.
fixarpelle: Är det en tvådelad spänningsprovare du använder? Elektrikern behöver nog utföra isolationsmätning mot pansarrören så ingen ledare skadats i rören som ibland kan vara vassa på sina ställen. Samtidigt får han kontrollera varför det finns jordade och ojordade uttag blandat i samma rum och åtgärda om det behövs.
etompau: Termostaten har en växlande funktion som gör att den är användbara både för uppvärmning och kylningsfunktioner. I ditt fall använder du utgång 2 och kopplar den till golvvärmen. Fas in på plint 5. Styrd spänning till golvvärme på plint 2. Sedan tycks det finnas en indikatorfunktion som kräver neutralledare till plint 7. Om inte lampan behövs kan nog denna anslutning uteslutas. Är
icengaard: Okej då är jag med på banan igen. Stort tack! Ser framemot att få ordning på det och se hur slutresultatet blir :)
Uffe A: Vad är det för kabel? Vad har du för underlag? Kolla tillverkarens anvisningar, jag tittade på Ebecos Cable Kit 200 49 m. Och de anger följande 75W/m2 - 7.2 m2, 110W/m2 - 4,9 m2 och 140 w/m2 - 3,9 m2 Och följande för olika underlag: Klinker/natursten 110–120 W/m² Trä/laminat/plastmatta 65–75 W/m² Så innan du gör något kolla upp detta
RexKwonDo: Tusen tack för alla svar. Intressant att lära sig mer om hur dimmers funkar med LED resp glödtråd. Jag kommer prova med en Vadsbro LD440 och alla lampor parallellt först.
Bagar´n: Jfb1= eluttag ute + utebelysning Jfb2= pool + blivande utespa Jfb3= allt i garaget. Kanske lite överdrift, men när man ändå bygger nytt så har man ju möjligheter☺.
mizzmezz: Tusen tack för ett mycket utförligt och begripligt svar. Imorgon åker jag till Jula för lite inköp men kopplandet överlåter jag nog åt nån som kan detta. [citat]
RubenSvarte: Det var ungefär det jag trodde. Nej, ni kan vara lugna; jag tänker inte gå vidare med det här. Jag gör saker ibland som inte är tillåtna, men bara om jag vet exakt vad jag gör. Som ni förstår av min fråga är detta inte fallet just nu. Så det blir en elektriker som får förfasas över detta i stället. Projektet på is tills vidare. Tack alla för hjälpen!
hempularen: Det korrekta sättet är att sätta en anslutningsdosa (dosa med utlopp med dragavlastning). Låta slangen gå in i dosan. Från dosan till driver sätter man en anslutningskabel.
Myckling: Går även räkneverket baklänges eller är det bara skivan?
mexitegel: Brennenstuhl gör bra prylar: https://m.clasohlson.com/se/Grenuttag Brennenstuhl Premium-Alu-Line/Pr362339000 För fotmanövrering ska du ha en för ändamålet avsedd strömbrytare: https://fyndiq.se/product/11685738-brennenstuhl-eco-line-grenuttag-6xcee/ https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/starkstrom/grenuttag/brennenstuhl-grenuttag-med-permanent-uttag-6-vags-p67707 Och
Dsl: Tack för alla svar! Yes, gaveln på en våtrumsvägg sitter över dosan så det "går inte" att komma åt. Tackar för tipsen om en Hilalucka, den tänkte jag inte alls på och håler jag sågat uta hade nog passat perfekt för en 15*15 lucka. Tyvärr bor det en perfektionist i mej och jag vill helst ha det så bra gjort som möjligt så det blev en vanligt koppliongsdosa med 5 slangstumpar och
tommib: Det är ärligt talat rätt snyggt att lyckas knö in en RK i en sån toppklämma (ser ut som biltemas, liksom rörelsevakten). Men helt fel, som tidigare talare konstaterat. Gör om gör rätt. Demmpa har en bra skiss på hur det bör kopplas. Använd fyrledare till rörelsevakten, det är totalförbjudet att använda gulgrön till annat än skyddsjord.
elmont: Det finns inga adaptrar och oftast brukar man skruva fast takfläktar direkt i taket om det är betongtak eller i kottlingen som takdosan sitter fast i. Fästena för fläktar brukar ha en "bottendel" som har många olika fästhål.
Bo.Siltberg: Såja. Kanske en aning onödigt att anmärka på varvtalet men lika onödigt att tjafsa om det.
rävlyan: En pump av något slag som står under vätskenivå kommer förr eller senare att lösa ut en JFB till 80% Därför så ska en sådan alltid ha egen grupp med egen JFB 300mA s.k maskinskydd då det alltid är någon fukt som kan bli i pumpen
MathiasS: [citat] ...ja fast det är ju inget positivt. Värme till källaren är inte så intressant på sommaren och bidraget till vattnet är väldigt oeffektivt jämfört med att värma med värmepumpen => även om ingen energi går upp i rök så finns det bättre sätt att värma både källare och vatten => man skaffar minsta möjliga pump som fortfarande kan backspola sandfiltret.
hempularen: Om en elektriker hävdar att han måste lägga på 100+ % för att täcka garatirisken, så vill jag nog inte ha hans undermåliga material i mitt hus.
shadowfire: Ah, hittade svar på min egen fråga, när jag sökte på glimlampa istället; https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-med-stroembrytare-med-glimlampa.283642/
Bo.Siltberg: Jag får inte ihop din beräkning. Vilken förimpedans har du räknat med? Utgår kabeln ifrån mätarskåpet eller en elcentral i huvudhuset? Har du beräknat spänningsfallet på huvudledningen eller gruppledningen? Du ska utgå ifrån förimpedansen i den punkt som kabeln utgår ifrån. Då det handlar om en huvudledning så är det i fliken Huvudledning som du ska beräkna spänningsfallet, i
norrbottenssnickaren: [citat] Är det betong eller trävägg? Oavsett så är det nog rotdosor i kombination med infällda brytare och uttag. Du har minst sagt lite jobb framför dig. En snyggt klamrad kabel kanske inte är helt fel. Annars har ju elen förändrats ganska kraftigt så det är nog enklast att och börja om från början vad gäller placering av uttag, nätverk osv osv. Jord ska du absolut ha. Du får