Hej, jag har precis köpt ett fritidshus med ett attefallshus på tomten där ett köksbygge avstannat, som jag nu skall slutföra (självklart genom att anlita behörig hjälp).
Jag planerar koppla in Kyl/frys, induktionsplatta och en köksfläkt...
Som ses på bilden är viss el framdragen, men går det av bild utläsa vad som finns framme, och går det med detta få ihop det ovan nämnda?
Är det någon här som kan och vill skap lite klarhet för min planering vore jag mycket tacksam?
Jag planerar koppla in Kyl/frys, induktionsplatta och en köksfläkt...
Som ses på bilden är viss el framdragen, men går det av bild utläsa vad som finns framme, och går det med detta få ihop det ovan nämnda?
Är det någon här som kan och vill skap lite klarhet för min planering vore jag mycket tacksam?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Du ser ut att ha vatten, avlopp, värme? och en trefasgrupp med el framdragen. Kan inte avgöra arean på ledarna men gissar att det handlar om 10 A max. Det räcker långt till uttag, kyl mm i köket men det behövs i vilket fall en grupp till, för spisen eller till uttag beroende på vad vi ser på bilden.
Precis, det ska dit en varmvattenberedare också...som jag tänkte koppla in i vägguttaget till vänster på bilden här.
Ok, så då kommer jag behöva få fram mer helt enkelt!? Går det att utnyttja befintliga rör för att inte behöva göra ett större ingrepp?
Var lite orolig här då rätt mycket inte verkar vara gjort ”enligt skolboken” tyvärr...
Ok, så då kommer jag behöva få fram mer helt enkelt!? Går det att utnyttja befintliga rör för att inte behöva göra ett större ingrepp?
Var lite orolig här då rätt mycket inte verkar vara gjort ”enligt skolboken” tyvärr...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
VVB bör helst ha en egen gruppledning och vara fast ansluten till denna, inte via stickpropp. Men uttaget skvallrar ju om att det finns fler ledningar framdragna i närheten. Den den slang som syns på bild är full. Det kanske finns plats i slangen till uttaget, men dock inte till VVB. Svårt att säga utan att se helheten. Du behöver alltså tre gruppledningar, minst
- VVB
- Spis/häll/ugn
- Uttag/belysning/kyl
- VVB
- Spis/häll/ugn
- Uttag/belysning/kyl
Ok, stort tack för förklarandet. Då har jag lite koll på vad som kommer behövas...
Om man skulle åtgärda bristfällig lösning med vatten; vad skulle man då behöva göra? (För info finns färdigt badrum med wc, handfat och dusch där allt är kopplat)
Om man skulle åtgärda bristfällig lösning med vatten; vad skulle man då behöva göra? (För info finns färdigt badrum med wc, handfat och dusch där allt är kopplat)
Redigerat:
Klicka här för att svara