Hej,

Jag är ute efter ett skensystem med spottar och fastnade för IKEAs (priset var väl kanske det som lockade mest). Skenorna kan anslutas till både 3-fas och 1-fas, men... Jag har för avsikt att bara använda två tändtrådar. Skulle detta vara ett problem? Ställer man i så fall i spotten vilken fas som den skall styras av? Den sista frågan är mer generell hur skensystem brukar fungera.

Redigerat:
Ja, det går att ansluta 3 faser/tändtrådar.
Du väljer sedan på varje spott vilken den ska tändas av.

Om man tänker använda flera faser ska skenan vara godkänd för 400v

Tack för ditt svar!

Om jag vill bara använda två faser/tändtrådar, funkar det också? Jag har inget behov av att dela upp den i tre faser, utan två räcker fint. Skenan är godkänd för 400v.

Det fungerar fint (y)

Perfekt!

Mikael_L
Nu har du väl tänkt använda skenan med endast en fas, antar jag.
Dvs bara en och samma gruppsäkring, men två olika tändtrådar?

• Gilla
wihlke och 1 till
  • Laddar…
För att förklara i lekmannatermer så vill jag kunna tända 6 spottar med en brytare och resterande 6 spottar med en annan. Skenan kommer matas från samma grupp (10A) och det finns i nuläget bara en fas, en nolla och en jord framfraget till kopplingsdosan

Rent hypotetiskt, behöver jag dra fram en ny fas från centralen (som kommer dela nolla och jord med den andra) eller kan jag helt sonika dela den fas jag har i kopplingsdosan och dra en fas till respektive brytare och sedan två tändtrådar till L1 och L2 på skenan? Spottarna är LED, 12x5w.

Mikael_L
Jo du använder bara den redan framdragna fasen från 1 (en) säkring, ifall det inte innebär överlast på säkringen (<2300W, alt typ <400W - 800W LED)
Sen från 1, 2 eller 3 strömbrytare (eller strömbrytare med 2 eller 3 vippor) så får du 1, 2 eller 3 tändtrådar som går till varsin "fas" på fasskenan.

Stort tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.