2 074 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Skruvlöst doslock, hur fungerar det och kan man använda installationskabel till det?
Hej!
Jag måste sätta in en spot till i köket. Det sitter ett doslock med dubbla hål för alla tre trådarna. Hur använder man ett skruvlöst doslock? Hur installerar man trådarna? Det sitter någon typ av spärr på ovansidan men jag får det inte att fungera oavsett om jag trycker på den eller lyfter den.
Jag måste sätta in en spot till i köket. Det sitter ett doslock med dubbla hål för alla tre trådarna. Hur använder man ett skruvlöst doslock? Hur installerar man trådarna? Det sitter någon typ av spärr på ovansidan men jag får det inte att fungera oavsett om jag trycker på den eller lyfter den.
Skruvlöst första fotot ??? är det nytt , foto 2 finns hål i för skruv i centrum det locket ska vara skruvat i dosan eller i väggen , hur har det kunnat vara kvar i en dosa förstår jag inte , om dom inte har limmat det lite mot väggen
Mera foton på dosorna som är för respektive uttag
Mera foton på dosorna som är för respektive uttag
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Det blev nog lite förvirrat när du säger doslock. Det är ledaranslutningen till ett lamputtag du undrar över. Ja, du ska trycka ned den vita flärpen för att kunna lossa eller ansluta ledare. Den kan vara trög så tryck hårt och lirka in ledaren utan att kopparen trasslar och viker sig. Se till att de bottnar ordentligt utan att det syns någon koppar efter anslutningen.
Då är det s.k takuttag med en krok som ska sitta i mitten på locket och hålla det kvar , i mitten på dosan är det då en gängad metallsång som den sitter i , har du ingen krok ? sen är det så om det är mycket gamla takdosor så passar inte nya krokar i dom .Gamla har tumgänga nya har mm-gänga och det vet vi inget om just nu , kan bara ses i respektive dosa
Klicka här för att svara