2 572 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
FInska elsäkerhetsverket varnar för att köpa elprylar på Wish m m
Byggveteran
· Filipstad
· 64 inlägg
Fick det här från Elsäkerhetsverket idag :O Steamboy skrev:Jag vet det för att: jag har träffat Schneiders svenska försäljningschef på elmässan och rakt ut frågat honom om dina påståenden, eller snarare när någon annan med en dåres envishet gjorde samma påståenden några år tidigare. Han skrattade och skakade på huvudet innan han sa att det är skitsnack!
Edit: Jag kom precis på att jag har lite elmaterial liggande som vi kan titta närmare på. Låt oss börja med det här vägguttaget inköpt på Bauhaus:
[bild]
Om dina påstående stämmer så skulle det alltså vara tillverkad i någon låglöneland och med sämre kvalité. Så låt oss vända på den och se om det stämmer:
[bild]
Tillverkat i Finland! Jag har dock som du ser inte öppnat den ännu så jag vet inte om den plötsligt faller i bitar pågrund av sin dåliga kvalité eller inte. De där finnarna är ju trots allt inget att lita på så du kan fortfarande ha rätt.
Låt oss istället titta på den sektionsströmställare jag köpte från Selga och som Bauhaus valt att inte ta in i sitt sortiment pågrund av för små försäljningsvolymer:
[bild]
Om dina påstående är stämmer skall den här alltså vara tillverkad här hemma i en fin svensk fabrik. Låt oss kolla:
[bild]
Hoppsan! Den var visst tillverkad i Lettland!
![]()
KÖP – PÅ EGEN RISK!
Elsäkerhetsverkets motsvarighet i Finland, Tukes, publicerar idag sin stora undersökning om e-handel från länder utanför EU. De har bland annat köpt in och testat produkter från e-handelssajten Wish och resultatet är tydligt: du köper dessa produkter helt på egen risk.
I april 2018 gick Elsäkerhetsverket ut och varnade om stora risker med att köpa laddare från vissa e-handelssajter. Vi hade då undersökt USB-laddare som köpts in genom så kallad privatimport, även då via webbplatsen Wish. Samtliga laddare visade sig ha sådana brister att de var direkt farliga att använda. Nu har finska Tukes gjort en liknande undersökning och kommit fram till samma resultat.
- Det här visar att vi var helt rätt ute och att problemet med livsfarliga elprodukter som köps in via e-handelssajter utanför EU är riktigt allvarligt, säger Martin Gustafsson, inspektör på Elsäkerhetsverkets produktavdelning. Tukes har förutom elsäkerheten även kontrollerat andra brister, till exempel kemiska faror, med samma resultat även där. Som konsument måste du tänka till både en och två gånger innan du handlar från dessa sajter.
Jaha?Morgan Jacobsson skrev:
Fick det här från Elsäkerhetsverket idag :
KÖP – PÅ EGEN RISK!
Elsäkerhetsverkets motsvarighet i Finland, Tukes, publicerar idag sin stora undersökning om e-handel från länder utanför EU. De har bland annat köpt in och testat produkter från e-handelssajten Wish och resultatet är tydligt: du köper dessa produkter helt på egen risk.
I april 2018 gick Elsäkerhetsverket ut och varnade om stora risker med att köpa laddare från vissa e-handelssajter. Vi hade då undersökt USB-laddare som köpts in genom så kallad privatimport, även då via webbplatsen Wish. Samtliga laddare visade sig ha sådana brister att de var direkt farliga att använda. Nu har finska Tukes gjort en liknande undersökning och kommit fram till samma resultat.
- Det här visar att vi var helt rätt ute och att problemet med livsfarliga elprodukter som köps in via e-handelssajter utanför EU är riktigt allvarligt, säger Martin Gustafsson, inspektör på Elsäkerhetsverkets produktavdelning. Tukes har förutom elsäkerheten även kontrollerat andra brister, till exempel kemiska faror, med samma resultat även där. Som konsument måste du tänka till både en och två gånger innan du handlar från dessa sajter.
Det är allmänt känt att undermåliga elprodukter säljs via Wish, Ali, Ebay mm. Ingen här ifrågasätter det och läser du trådarna i elforumet kommer du märka att de flesta avråder från bruk av sådan utrustning.
Frågan här gällde installationsmateriel såsom eluttag och strömbrytare och ditt påstående att det finns en A- och en B-sortering beroende på var man köper sitt Elko RS uttag. Det har av flera skribenter visats vara fel.
Försök inte blanda bort korten och byta ämne.
Morgan Jacobsson skrev:
Fick det här från Elsäkerhetsverket idag :
KÖP – PÅ EGEN RISK!
Redigerat:
Märklig rubrik "köp!"
Borde inte elsäkerhetsverket hellre säga "köp inte!"?
Vad menar de med risk här? Risk att produkten orsakar skada ? Risk att jag står med ansvaret? Risk att hemförsäkringen inte gäller ?
Får jag importera och koppla in produkter som inte är CE märkta, och/eller är farliga och inte uppfyller kraven (oavsett märkning )?
Ledsen för mer OT ...
Borde inte elsäkerhetsverket hellre säga "köp inte!"?
Vad menar de med risk här? Risk att produkten orsakar skada ? Risk att jag står med ansvaret? Risk att hemförsäkringen inte gäller ?
Får jag importera och koppla in produkter som inte är CE märkta, och/eller är farliga och inte uppfyller kraven (oavsett märkning )?
Ledsen för mer OT ...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Vadå inte märkta? Det har stått CE på allt jag köpt från Kina. Att det sedan inte stämmer är väl en annan sak. Se bara på hur många grejjor som Biltema återkallar. De produkterna uppfyller uppenbarligen inte CE-märkningen heller. Och då har de en stor organisation med proffs som handlar deras grejjor...P Pin skrev:
Fake! Det har aldrig kunnat föras i bevis.H Holmspel skrev:
Har du ens läst allt på sidan du länkar till?H Holmspel skrev:
Tror inte det.
Följande citat är urklippt ur din länk:
”Enligt det officiella svaret från Europeiska kommissionen är historien om Chinese Export-märkning bara en vida spridd missuppfattning, eventuellt ett s.k. "Internet hoax" eller ett försök att med humor misskreditera kinesiska varor generellt. Det finns idag inget och har aldrig funnits något "officiellt" China Export-märke. ”
Nu blev mitt tidigare inlägg lite konstigt eftersom detta blev utbrutet från sitt ursprungliga sammanhang. Den tråden gällde som vanligt materielpriser och att Morgan Johansson försvarade grossisternas priser med att elmaterielen därifrån är av bättre kvalitet (trots samma E-nummer).
Det verkar dock ha modererats hårt i orginaltråden.
Det verkar dock ha modererats hårt i orginaltråden.
För att inte tala om mitt citerade inlägg. Dels har inlägget ingenting med det som sedan skriv i inlägget att göra. Dels har det raderats i originaltråden tillsammans med alla andra inlägg som kan ge det en kontext. Det har nog varit lite mer klädsamt om det i den hårda modereringen även hade redigerats i den här tråden och raderat citatet med min text helt eftersom den inte har med det som skrivs här att göra över huvudet taget.tommib skrev:
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Nu går jag halvt OT men det handlar om bygg/inredningsvaror och Wish: En kompis hade köpt någon slags prisbillig, mjuk, vit tegelimitationsplastpanel som hon satt upp på begränsade ytor i sitt kök. Sedan skulle jag måla och tapetsera i hennes matsal och hon hade fått för sig att man kunde köpa motsvarande plastpanel fast i mörkt grått som en sorts fondvägg där det finns tre stora fönster. I och med att det är högt i tak och så vidare skulle det bli åtskilliga kvadrat med denna panel.
Jag var djupt skeptisk...
Det fanns spillbitar av den befintliga vita varianten kvar som jag tog ut i det fria och tuttade eld på med en cigarettändare: De brann som fnöske.
Det blev en styv tapet från Rusta i en gråsvart ton istället: Riktigt snyggt och brandsäkert
Jag var djupt skeptisk...
Det fanns spillbitar av den befintliga vita varianten kvar som jag tog ut i det fria och tuttade eld på med en cigarettändare: De brann som fnöske.
Det blev en styv tapet från Rusta i en gråsvart ton istället: Riktigt snyggt och brandsäkert
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
När man köper CE märkta grejer direkt från utomeuropeiska säljare blir man ju själv importör och garant för att grejen uppfyller kraven. Själv har jag aldrig köpt någonting direkt från Kina som ska kopplas till nätet utan det har varit svagströmsgrejor på sin höjd med ett undantag: Wish hade ett erbjudande om en usb-laddare till telefoner med vanligt microanslutning för typ 25 kronor.
När jag fick hem varan visade det sig att laddaren var märkt Samsung och var till synes likvärdig med andra liknande laddare jag kunde jämföra med. Nuförtiden är alla nya Samsung-telefoner utrustade med USB typ C och denna kinesiska firma dumpade ut de gamla Samsung-laddarna på andrahandsmarknaden. Min Motorolatelefon har den gamla anslutningen och får förlängt liv för nästan ingenting.
När jag fick hem varan visade det sig att laddaren var märkt Samsung och var till synes likvärdig med andra liknande laddare jag kunde jämföra med. Nuförtiden är alla nya Samsung-telefoner utrustade med USB typ C och denna kinesiska firma dumpade ut de gamla Samsung-laddarna på andrahandsmarknaden. Min Motorolatelefon har den gamla anslutningen och får förlängt liv för nästan ingenting.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Annars har jag köpt och betalt för grejer hos Wish som jag aldrig fått: En wifi-router och DDR2-minnen. Det var i samband med sammanbrottet förra året när det kom så mycket grejer som ingen kunde ta hand om: Tullen och Postnord gick på knäna.
Klicka här för att svara