Vore mycket tacksam om någon har möjlighet att hjälpa mig. På måndag kommer det hem en firma till oss som ska flytta köket till en ny plats i lägenheten. Vi har precis upptäckt att en antennsladd löper där köket ska byggas. Vi vill ha bort den innan de kommer.
Bifogar en bild. Det vi vill ha bort är sladden som går vidare (den högra) från den gulbeiga dosan. Jag tänker att det borde vara lugnt. Sladden kommer in i lägenheten från den där plastskenan längst till vänster i bild, sedan i i gulbeiga dosan (den vänstra sladden är in) och sedan ut och vidare (den högra sladden är ut) till en annan dosa i ett annat rum. Om vi då klipper av den högra sladden några centimeter nedanför dosan, som alltså går vidare från dosan, så borde väl det vara lugnt eftersom sladden in i dosan är orörd. Eller?
Vore verkligen supertacksam om någon som har koll på sånt här har tid att hjälpa.
Bifogar en bild. Det vi vill ha bort är sladden som går vidare (den högra) från den gulbeiga dosan. Jag tänker att det borde vara lugnt. Sladden kommer in i lägenheten från den där plastskenan längst till vänster i bild, sedan i i gulbeiga dosan (den vänstra sladden är in) och sedan ut och vidare (den högra sladden är ut) till en annan dosa i ett annat rum. Om vi då klipper av den högra sladden några centimeter nedanför dosan, som alltså går vidare från dosan, så borde väl det vara lugnt eftersom sladden in i dosan är orörd. Eller?
Vore verkligen supertacksam om någon som har koll på sånt här har tid att hjälpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Inget farligt finns ingen ström eller spänning där , går inte att tända en ficklampa
Ska uttaget vara kvar ? används det till TV ? Är det i en lägenhet med centralantenn ?
Skruva av locket , lossa två små skruvar ,lyft ut uttaget .på baksidan finns skruvar att lossa den kabeln med , skruva fast alla skruvar , sätt tillbaka uttaget , på med locket färdigt ,
Skulle det bli dålig bild , så i det andra uttaget kan det sitta en liten grej ansluten ( slutmotstånd ) då tas den bort och flyttas till
det här uttaget på samma plats som den borttagna kabeln satt
Ska uttaget vara kvar ? används det till TV ? Är det i en lägenhet med centralantenn ?
Skruva av locket , lossa två små skruvar ,lyft ut uttaget .på baksidan finns skruvar att lossa den kabeln med , skruva fast alla skruvar , sätt tillbaka uttaget , på med locket färdigt ,
Skulle det bli dålig bild , så i det andra uttaget kan det sitta en liten grej ansluten ( slutmotstånd ) då tas den bort och flyttas till
Tack för svaret Rävlyan! Det finns två likadana uttag som det gulbeiga i lägenheten. Det du ser på bilden är uttaget närmast där antennsladden kommer in i lägenheten. Detta uttag tänkte vi att vi kan ha kvar eftersom det används till TV:n. Det andra uttaget är i ett annat rum. Det tänkte vi ta bort eftersom vi vill klippa sladden som går vidare från det här uttaget.R rävlyan skrev:Inget farligt finns ingen ström eller spänning där , går inte att tända en ficklampa
Bilden nedan visar det andra uttaget. Som du ser finns det bara en sladd in i det.
Logga in
Skapa konto
Jag vet tyvärr inte om det finns en centralantenn. Vad är det? Påverkar det om jag vågar pilla med detta själv?F flar skrev:Tack för svaret Rävlyan! Det finns två likadana uttag som det gulbeiga i lägenheten. Det du ser på bilden är uttaget närmast där antennsladden kommer in i lägenheten. Detta uttag tänkte vi att vi kan ha kvar eftersom det används till TV:n. Det andra uttaget är i ett annat rum. Det tänkte vi ta bort eftersom vi vill klippa sladden som går vidare från det här uttaget.
Bilden nedan visar det andra uttaget. Som du ser finns det bara en sladd in i det.
[bild]
Ingen fara med något bara koppla ur kabeln till det uttag som du visar
När du öppnar det sista som du visar så är det ett bleck som klämmer över den , lossa på skruven fäll upp blecket , under så är
det skruv somden sitter fast under , ( kanske det är ett s.k slututtag ) och har bara en ingång som det kallas , annars kan det vara en lite grej som sitter på andra skruven
Börja med nedan först
Öppna båda och dra ut uttagen , ta foto ( den med två kablar först och sen det andra på baksidan av båda så ser jag hur det ser ut med kopplingen ) och kom igen
När du öppnar det sista som du visar så är det ett bleck som klämmer över den , lossa på skruven fäll upp blecket , under så är
det skruv somden sitter fast under , ( kanske det är ett s.k slututtag ) och har bara en ingång som det kallas , annars kan det vara en lite grej som sitter på andra skruven
Börja med nedan först
Öppna båda och dra ut uttagen , ta foto ( den med två kablar först och sen det andra på baksidan av båda så ser jag hur det ser ut med kopplingen ) och kom igen
Fan vad schysst att du engagerar dig i detta. Ska skruva loss och fota. En sak till som kanske kan vara bra att känna till bara. Vi bor i ett ComHem-hus, men kvinnan som bodde i vår lägenhet tidigare vägrade få ComHem indraget till sig. I princip alla grannar har således ComHem. Det betyder väl att de får sin TV genom ComHem också (tänker tre hål i väggen-grejen)? Så om vi strular till det här med att koppla bort det sista uttaget så påverkas väl ändå inte grannarnas TV-tittande? Eller kan allt hänga ihop på något sätt?R rävlyan skrev:Ingen fara med något bara koppla ur kabeln till det uttag som du visar
Börja med nedan först
Kanske jag formulerade mig lite oklart. Alltså, i princip alla grannar har ComHem i sina lägenheter förutom vi, som bara har såna här gamla uttag.F flar skrev:Fan vad schysst att du engagerar dig i detta. Ska skruva loss och fota. En sak till som kanske kan vara bra att känna till bara. Vi bor i ett ComHem-hus, men kvinnan som bodde i vår lägenhet tidigare vägrade få ComHem indraget till sig. I princip alla grannar har således ComHem. Det betyder väl att de får sin TV genom ComHem också (tänker tre hål i väggen-grejen)? Så om vi strular till det här med att koppla bort det sista uttaget så påverkas väl ändå inte grannarnas TV-tittande? Eller kan allt hänga ihop på något sätt?
Ok tack, skönt att veta att vi inte riskerar att förstöra för andra innan vi börjar skruva (är nämligen sjukt ohändiga båda två här hemma). Är inte hemma nu, men fixar fram en bild så snart jag är det igen.R rävlyan skrev:
Återigen, ett stort tack för hjälpen!
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Det borde väl sitta ett motstånd i det sista uttaget som du bör flytta till det som blir sista efter du tagit bort det andra. Du monterar detta på den plinten där kabeln till det uttaget du ska ta bort sitter.
VI avvaktar och ser vad som finns , innan kan ingen svara på vad som finnsrichardtenggren skrev:
Jag tror att ni också har tv från comhem, det är bara att det inte har blivit uppgraderat till ”tre hål i väggen” (analog radio/tv, internet & telefoni).
Eftersom det är ”tre hål i väggen” hos alla andra lägenheter så finns det risk att ni stör bredbandsnätet hos dom andra om ni kortsluter signalen.
Comhem kör ibland med blandat kaskad & stjärnnät.
För många år sedan så var jag med och bytte från ”två hål i väggen” till ”tre hål i väggen” det var några hyresgäster som motsatte sig utbytet, och det blev lite strul med signalerna ibland.
Eftersom det är ”tre hål i väggen” hos alla andra lägenheter så finns det risk att ni stör bredbandsnätet hos dom andra om ni kortsluter signalen.
För många år sedan så var jag med och bytte från ”två hål i väggen” till ”tre hål i väggen” det var några hyresgäster som motsatte sig utbytet, och det blev lite strul med signalerna ibland.
Demmpa skrev:
Jag tror att ni också har tv från comhem, det är bara att det inte har blivit uppgraderat till ”tre hål i väggen” (analog radio/tv, internet & telefoni).
Skräm inte upp TS Vi avvaktar vad som finns![]()
Vart något fel med svaretDemmpa skrev:
Skräm inte upp TS vi avvaktar vad som finns