Hej,

Är kopplingsplinten i lamputtag E 1895651 godkänd att använda för vidarekopplingar till nästa taklampa?
Hittar ingen information om vilken max ledningsarea man får ansluta till plinten.
 
En bild skulle underlätta
 
Tog isär ett uttag så det är själva stiften i kontakten som är inkopplingsplinten.
Rent mekaniskt får man i två styck 1,5 mm2 FK.
 
  • Närbild av öppnat elektriskt vägguttag med synliga anslutningsstift och plats för kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser inga problem med två FK i den anslutningen, själv föredrar jag dock toppklämmor, typ Wago m. snabbanslutning för att grena av.
 
Den saknar symbol för överkoppling och är olämplig att koppla vidare i. Man bör använda någon typ av kopplingsklämma för vidarekopplingen.
 
Vad är det som gör att den är olämplig om man jämför med en ubåt?
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
M Mikael St skrev:
Vad är det som gör att den är olämplig om man jämför med en ubåt?
Bra fråga, jag hade satt i dubbla FK utan att tveka.
 
E elmont skrev:
Den saknar symbol för överkoppling och är olämplig att koppla vidare i. Man bör använda någon typ av kopplingsklämma för vidarekopplingen.
Hur ser symbolen för överkoppling ut? Detta hade jag inte koll på och vill lära mig mer.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.