11 988 läst ·
19 svar
12k läst
19 svar
Ska dra el till garage. Vilken kabel ska jag välja?
Sida 1 av 2
Hejsan.
Har under sommaren panelat om och isolerat mitt garage.
Idag har jag bara en grupp dragen från centralen inne, behöver minst 3 framöver.
Om jag ska dra en matning till en egen central i garaget, vilken grovlek ska det vara på kabeln?
Räcker 6 mm2?
Huvudsäkringarna inne är på 16 A, har en gång varit 20A.
Tror att det är ett 20mm rör som det är draget i idag.
Är det omöjligt att få i en 6 mm2 kabel i det?
N¨ån som vet ungefär diameter på en 6mm2 kabel?
Vill helst slippa gräva då det blir svårt att få in kabeln i garaget snyggt, måste dra på fasaden.
Andra smarta tips hur jag kan gå till väga?
Kommer klara mig på 3 grupper, en för belysning + port, en till värme ca 2 kw och en till el uttag.
Har under sommaren panelat om och isolerat mitt garage.
Idag har jag bara en grupp dragen från centralen inne, behöver minst 3 framöver.
Om jag ska dra en matning till en egen central i garaget, vilken grovlek ska det vara på kabeln?
Räcker 6 mm2?
Huvudsäkringarna inne är på 16 A, har en gång varit 20A.
Tror att det är ett 20mm rör som det är draget i idag.
Är det omöjligt att få i en 6 mm2 kabel i det?
N¨ån som vet ungefär diameter på en 6mm2 kabel?
Vill helst slippa gräva då det blir svårt att få in kabeln i garaget snyggt, måste dra på fasaden.
Andra smarta tips hur jag kan gå till väga?
Kommer klara mig på 3 grupper, en för belysning + port, en till värme ca 2 kw och en till el uttag.
Hur långt är det?
Varför skulle 6mm^2 vara minsta tillåtna? För 16A räcker det ofta med 2,5mm^2
Edit: Mitt inlägg ska inte tolkas som att jag rekomenderar 2,5mm^2
Varför skulle 6mm^2 vara minsta tillåtna? För 16A räcker det ofta med 2,5mm^2
Edit: Mitt inlägg ska inte tolkas som att jag rekomenderar 2,5mm^2
Inget ska anslutas innan huvudsäkringarna oavsett dimension.
Då är det ju de som är huvudsäkningar. Hur stora är de?
Bästa svaret
Nej, det gäller för PEN-ledare, dvs kombinerad jord (PE) + nolla (N). Detta har man inte i ett femledarsystem (TN-S), där är de separerade. Då går det bra med vilken dimension som helst (dock lägst 1,5 kvmm) som är lämplig för tänkt last.
Draka Aceflex 5G6 har en ytterdiameter på 15 mm. Tror att det ev fanns någon variant som var 14 mm också men jag är osäker. Det går kanske med ett nödrop in i ett 20 mm rör om det inte är så mycket böjar.
Med dina förutsättningar skulle jag säkra av inne i huset och dra 2,5 kvmm x 5, antingen som kabel eller som FK i röret om förutsättningarna är rätt. Draka Aceflex 5G2,5 är 12 mm i yd och går lätt in i ett 20 mm rör (om det som sagt inte är krokigt).
Draka Aceflex 5G6 har en ytterdiameter på 15 mm. Tror att det ev fanns någon variant som var 14 mm också men jag är osäker. Det går kanske med ett nödrop in i ett 20 mm rör om det inte är så mycket böjar.
Med dina förutsättningar skulle jag säkra av inne i huset och dra 2,5 kvmm x 5, antingen som kabel eller som FK i röret om förutsättningarna är rätt. Draka Aceflex 5G2,5 är 12 mm i yd och går lätt in i ett 20 mm rör (om det som sagt inte är krokigt).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Och, bara för att vara tydlig. Om man drar 2.5mm2 kabel och inte säkrar separat i centralen så har man då begränsat sig till 16A huvudsäkringar "för all framtid". Dvs om man inte räknar speciellt på villkor osv.
Om man säkrar i centralen så kan man naturligtvis enklare säkra upp servissäkringar senare.
Om man säkrar i centralen så kan man naturligtvis enklare säkra upp servissäkringar senare.
Tack så mycket för ett bra och informativt svar!tommib skrev:
Nej, det gäller för PEN-ledare, dvs kombinerad jord (PE) + nolla (N). Detta har man inte i ett femledarsystem (TN-S), där är de separerade. Då går det bra med vilken dimension som helst (dock lägst 1,5 kvmm) som är lämplig för tänkt last.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Huvudsäkringarna sitter inte ute i gatan, de sitter vid elmätaren oftast.
Vad ska du ha garaget? För du har väl elmätaren/huvudsäkringarna i/vid huset?
Jag har dragit 5x2.5, räcker för värme/belysning mm.
Vad ska du ha garaget? För du har väl elmätaren/huvudsäkringarna i/vid huset?
Jag har dragit 5x2.5, räcker för värme/belysning mm.
H Husqvarna220Ac skrev:
Där ska du väl inte in? Har förstått det som att du tänkte dra kabeln från din huvudcentral. Blir väl inte så stor prisskillnad på den längden så jag hade nog kört med 5G6 kopplat innan huvudbrytaren om du ska sätta upp en liten central där, går ju även köra 5G2,5 och avsäkra separat i centralen?B berget80 skrev:
Lägg upp lite bilder annars, för bättre svar.