Hej!

Jag har en äldre byggsåg som jag gärna vill få igång. Däremot så finns det för tillfället inget passande uttag. Jag undrar om det går att fixa rätt (och vilka de i så fall är) europahandske och vägguttag?
Gamla rostiga trefasuttaget med synliga anslutna ledningar i behov av uppgradering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en elektrisk anslutning i en äldre byggsåg med kopplade kablar i färger röd, svart och grön/blå.
Skapa konto

• Gilla
bygghagberg
  • Laddar…
Vad visar den övre bilden? En inkopplingspunkt där du skulle vilja montera ett uttag?

Stickproppen till sågen visar att den inte använder nollan, och någon nolla verkar inte heller finnas i dosan på bild. Detta måste kontrolleras. Men om det är så och du inte har några rimliga möjligheter att dra fram en ledning med nolla så kan du ersätta dosan på bild med ett CEE 316-uttag. Detta har tre faser, skyddsjord men ingen nolla. Man sätter då motsvarande stickpropp på sågen.
https://www.elbutik.se/product.html/vagguttag-cee-3pj-16a-400v-6h-316-6?category_id=2136

Men bättre vore att ordna ett uttag med nolla och montera ett uttag CEE 416 med motsvarande stickpropp till sågen. I denna stickpropp lämnas nollstiften oanslutet eftersom sågen inte använder den. Det är ok.

Notera färgvalet i handsken, risk för förväxling. Kika i andra änden också...

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Tack för svar! Här kommer en till bild på vägguttaget och strömbrytaren i sågen. Det är lite rörigt med färgerna på kablarna... Öppet vägguttag och strömbrytare med synliga kablar i olika färger och skruvanslutningar.
Skapa konto
Närbild på ett vägguttag och en strömbrytare med synliga kablar i olika färger och anslutningar.
Skapa konto
Rostigt vägguttag med exponerade blå och gula kablar mot en vit, sliten vägg.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.