N
Nybergzzz: Idag var elektrikern här. Han jordade 2 uttag i matsalsdelen som tillhör köket De fanns redan jordkabel dragen så de var inga problem tog en timme. Under den tiden bytte han även en strömbrytare i pojkens rum. Han ska komma tbax i em och fixa jfb. Han mäte även uttaget i tvättstugan som jag var osäker på om de var jordkabel dragen och de var de.
37 svar · 6,0k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Har du många apparater igång samtidigt är det risk för att den sammanlagda naturliga läckströmmen överstiger JFBns utlösningsström.
8 svar · 3,8k läst
P
PatrikJo: Kan du inte montera en vanlig brytare i kopplingsdos-höjd? Ingen kommer spontantrycka på en brytare som sitter över huvudet, men det är ändå lätt att komma åt ifall du vill bryta.
8 svar · 2,3k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Men tommib och EyEr0n som skrev först har ju en poäng, den svarta fasledaren (troligt L2) och den blå (troligt L3) är ju kortslutna i plinten på spisen, och ska ju få en eller två säkringar att gå snabbare än USA's statsskuld ökar en dollar, när stickproppen kopplas in. Så på stället som spisen kommer ifrån lär ju ett stift i deras perilex-uttag i väggen vara oanslutet. Men du
7 svar · 4,6k läst
·
Bulldog
Bulldog: Tack för snabbt svar, Jocke!
2 svar · 1,4k läst
E
elmont: Bra pris (y)
12 svar · 1,7k läst
E
12 svar · 1,7k läst
tommib
tommib: Som ovan, med tillägget att en elinstallatör kan beräkna sammanlagringsfaktorer enligt de normer som finns. Detta är inte en typisk fråga för detta forum, även om någon kanske har ett bättre svar. Tyvärr tror jag inte det, svaret kommer bero på för många specifika omständigheter och det kommer ändå krävas kontakt med en lokal elektriker för att göra ev ändringar.
2 svar · 1,2k läst
L
Lars48: [citat] Tjäna Bosse Nu ska vi se om jag kan lista ut gåta . Det är en inkommande tre fas kabel till kopplingadosan och fyra som går ut. En till mikro och de andra tre till olika uttag och belysning. Det går en tre fas till spis dosan som han tänker dra en av faserna till uttaget bredvid. Han hade från början skruvat dosorna bakifrån vilket gjorde mig irriterad. Bad honom skruva dem
17 svar · 3,4k läst
·
L
linusab: [citat] Japp. Stängde av strömmen på den innan felet började. Misstänker att tanten som bodde i huset innan mig inte använde den särskilt ofta. Tack alla för ert engagemang. Nu äter vi glass!
27 svar · 16,0k läst
·
useless
useless: [citat] Ja. Delar man nolla så måste det vara olika inkommande faser.
8 svar · 20,4k läst
S
s97danl: Jag sysslar själv med spabad, och ibland händer det att exempelvis Balboa som gör powerpacken gör vissa förändringar utan att meddela. Ibland är det inte ens någon permanent ändring utan bara en tillfällig. Det händer också att kunder som har 16amp huvudsäkring in i elskåpet tror att det bara är at köra spabadet med 3x16. Men då.kan man inte ha igång några andra elslukande
8 svar · 15,7k läst
B
byggarebo2: Tack! Kollade programmet, enligt detta skulle jag nästan kunna köra 50 meter på 2,5mm, idag har jag knappt 20 meter så det känns bra! Tack!
12 svar · 9,2k läst
·
K
Klas123: Fullständigt novis på detta. Ska ringa en elektriker imorgon så får vi se. Bifogar lite bilder så kanske det säger lite mer!
5 svar · 3,2k läst
·
H
hempularen: Låter som nollsläpp. Få dit en elektriker omgående. Och bryt all el tills felet är hittat. I bästa fall brinner lite elektronik, i sämre fall brinner huset. Felet kan finnas i huset. Eller i matande nät. Kan vara något för nätbolaget.
4 svar · 1,7k läst
T
TommySjoberg: [citat] Absolut fel för Elko
19 svar · 42,1k läst
·
S
slackeer: [citat] Känns som han får komma och kolla på det innan jag köper material.
10 svar · 3,9k läst
·
Joakimhew
Joakimhew: Uppdatering: Har nu installerat alla moduler på i min mya kapsling samt kopplat upp z-wave enheten. Allt fungerar toppen och det återstår bara att koppla in gruppen till köket till den nya kontaktorn :)
57 svar · 9,5k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Du har en god början i din nya bild. Man ser där att det går en utanpåliggande kabel från centralen som försvinner in i en garderob och vidare till köket. Syna detta lite närmare och bedöm vilka ingrepp som behövs för att byta denna kabel. Det kan vara lätt eller jobbigt, och kommer kanske att lämna fula spår där den är synlig.
14 svar · 2,2k läst
·
D
Dusty_Roads: Fick hem en Sonoff S20 idag. Klockren!!!
10 svar · 1,7k läst
·
O
Oldfart: [citat] Här får jag nog backa och erkänna att jag numera har fel. Det verkar som ESV faktiskt tagit sig i kragen och gjort en riktigt bra uppdatering av sin pocket för lekmän. Demmpa pekade ut den nya versionen i en annan tråd: [citat] https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/broschyrer/elsakerhetspocket.pdf
89 svar · 13,5k läst
·
P
PatrikJo: [citat] Nya kabeln ska väl gå samma väg som den gamla? Hur lång kabeldragning kan det röra sig om egentligen? Och varför ska det göras några nya hål? Ifall det är en infälld installation rör det sig om en halvtimmas extrajobb och kabel för någon hundralapp.
24 svar · 4,1k läst
E
elmont: Och ligger man på en belastning av 10 A (över tid) har man missat i "projekteringen", normalt når man det endast momentant vid tillslag av tunga belastningar, och kanske bör tänka på att göra nått åt det.
6 svar · 2,3k läst
Vulcan61
Vulcan61: Dom funkade sådär. Ett par hål kom direkt i hålet i centrumet. fick borra genom först med borr sedan lyste med ficklampa. Sen såg man vad som behövde justeras
9 svar · 5,8k läst
·
D
Daniel 109: Nja, det är många som inte har frekvens definierad. Jag har för mig jag har sett gul i en 400Hz applikation tex.
14 svar · 2,2k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Ja det var väl mest en skämtsam kommentar utifrån alla ändlösa diskussioner om saltade hantverkarfakturor.
63 svar · 24,2k läst
·
D
dolofsson: [citat] Hej, Hade redan hunnit beställa en från Elko tyvärr. Men vet inte riktigt för att jag inte har tillträde förrän måndag - får väl se då hur det ser ut.. Är det kanalisationen eller utrymmet bakom dosan som är problemet? Kan ju iofs skippa en av rj45-kontakterna isf...
2 svar · 1,7k läst
R
rävlyan: Om det inte är ett mekaniskt relä i den så kanske det ska vara en minibelastning för att fungera sätt i någon kraftigare lampa och prova
3 svar · 3,6k läst
·
R
rävlyan: Allt beror nog på vad du tänker att ha i respektive stuga/ föråd , tänker på hur mycket kraft du behöver i EL Då går det att ha säkringar i mätarskåpet som är för de kablar som ska ut , kanske du inte behöver ha så grova kablar till varje enhet , och kan ansluta allteftersom i din egen takt
11 svar · 2,3k läst
tommib
tommib: Inga grenuttag håller IP44 med stickproppar i om det inte är en speciallösning. Häng upp det så högt och så skyddat att det inte kommer vatten på det. Om behovet är mer än tillfälligt kan det vara bra att fundera på att installera fler uttag.
1 svar · 932 läst
M
mlkjhr: [citat] Ja men den lär inte blinka så fort för dig. 6kW då förbrukas 6 kWh varje timme. Runt 10-12 kronor/timme med ett normalt avtal.
14 svar · 5,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.