Hej!
Jag har börjat renovera i en släktings gamla hus och upptäckte att det fanns en "ny" monterad jfb som går till badrummet men inte till övriga huset. Är osäker på om den är rättkopplad då det är en gammal vän till min släkting som har koppat in den.
HC är proppskåp med porslinssäkringar med 4 ledarsystem, alltså sitter PE och N skenorna ihop.
Vad säger ni? Behöver jag ora mig och ta ut elektrikern innan jag fortsätter med renoveringen?
Jag har börjat renovera i en släktings gamla hus och upptäckte att det fanns en "ny" monterad jfb som går till badrummet men inte till övriga huset. Är osäker på om den är rättkopplad då det är en gammal vän till min släkting som har koppat in den.
HC är proppskåp med porslinssäkringar med 4 ledarsystem, alltså sitter PE och N skenorna ihop.
Vad säger ni? Behöver jag ora mig och ta ut elektrikern innan jag fortsätter med renoveringen?
Ja det har du rätt i att det är. Har googlat runt lite nu.
Japp jag ritade fel, förbrukarna sitter kopplade på ovansidan.
Japp jag ritade fel, förbrukarna sitter kopplade på ovansidan.
Tack Leif! Då kan slipper jag ha elen avstängd i helgen i väntan pp elektrikerL Leif i Skåne skrev:
Nä den här gruppen (är inte hemma på el) går till ett badrum med golvvärme, fläkt och belysning. Det har bevisligen fungerat innan jag flyttade in men jag blev bara väldigt osäker. Vill gärna inte bli grillad när jag står i duschen.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja. JFB precis som PSA (PersonSkyddsAutomat) övervakar att samma ström som går ut i en ledare kommer tillbaka i den andra. Det växlar riktning 100 ggr/sec = 50HzT Timmanurs4 skrev:Tack Leif! Då kan slipper jag ha elen avstängd i helgen i väntan pp elektriker
Nä den här gruppen (är inte hemma på el) går till ett badrum med golvvärme, fläkt och belysning. Det har bevisligen fungerat innan jag flyttade in men jag blev bara väldigt osäker. Vill gärna inte bli grillad när jag står i duschen.
Dessutom fungerar PSA som säkring oftast 10 A
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden