Hej, flytta in i hus nyligen och höll på o testa elradiatorerna lite nu inför de kallare tiderna som närmar sig och upptäcker ett problem. Där är 2 element i vardagsrummet idag men enligt ritningar skall det ha suttit 3 st.
Det ena elementet verkar vara nyare och helt rätt inkopplat i kopplingsdosan men så fort termostat klickar igång så går JFB. I proppskåpet skall båda elementen ligga på grupp 13 på 3 faser. Men den ena proppen är utskruvad och så fort man skruvar in en ny propp så smäller den direkt. Så jag började kolla det äldre elementet och i den dosan så börjar lite frågetecken komma upp. Jag tog en bild och det verkar som tidigare ägare har kopplat bort det men förmodligen inte gjort helt rätt. Det verkar iaf som de dratt ut de andra fastrådar o jordkabel från det element som inte finns längre i den dosan också så enligt min amatörkunskap verkar dom ha gjort följande.
(1) Isolerat 2 fastrådar i en wago.
(2) Skruvat 2 jordkablar på jordpunkt i dosan.
(3) Låtit jordkabel till element sitta kvar på jordpunkt i dosan.
(4) Skruvat 2 fastrådar på en plint "Isolerat".
(5) Kan de vara en nolla kanske?
Sen bara tagit av fas och nolla från element o hängt löst i dosan.
Det jag gjorde var att plugga fas o nolla på dom tomma plintar för o "isolera".
Detta är ett 400v element och bör väl således ha 2 faser och 1 jord. Nollan förstår jag ej? Och proppen som går direkt i skåpet går till just denna dosan och därför har dom väl låtit det vara utan propp. Svårt o förklara men jag tänker inte använda elementet men vill ändå ha en propp i skåpet för jag misstänker att det andra elementet bör fungera som normalt om inget slår ut proppen från denna dosa.
Mina tankar är väl om jordkablarna (2) från väggen ska tas loss från dosan och isoleras för sig, samt ta bort jordkabel till elementet från dosan och isolera den för sig.. Sen verkar ju allt vara isolerat?? Ser ni något som jag inte ser eller varför går proppen annars direkt?? Tack på förhand!
Det ena elementet verkar vara nyare och helt rätt inkopplat i kopplingsdosan men så fort termostat klickar igång så går JFB. I proppskåpet skall båda elementen ligga på grupp 13 på 3 faser. Men den ena proppen är utskruvad och så fort man skruvar in en ny propp så smäller den direkt. Så jag började kolla det äldre elementet och i den dosan så börjar lite frågetecken komma upp. Jag tog en bild och det verkar som tidigare ägare har kopplat bort det men förmodligen inte gjort helt rätt. Det verkar iaf som de dratt ut de andra fastrådar o jordkabel från det element som inte finns längre i den dosan också så enligt min amatörkunskap verkar dom ha gjort följande.
(1) Isolerat 2 fastrådar i en wago.
(2) Skruvat 2 jordkablar på jordpunkt i dosan.
(3) Låtit jordkabel till element sitta kvar på jordpunkt i dosan.
(4) Skruvat 2 fastrådar på en plint "Isolerat".
(5) Kan de vara en nolla kanske?
Sen bara tagit av fas och nolla från element o hängt löst i dosan.
Det jag gjorde var att plugga fas o nolla på dom tomma plintar för o "isolera".
Detta är ett 400v element och bör väl således ha 2 faser och 1 jord. Nollan förstår jag ej? Och proppen som går direkt i skåpet går till just denna dosan och därför har dom väl låtit det vara utan propp. Svårt o förklara men jag tänker inte använda elementet men vill ändå ha en propp i skåpet för jag misstänker att det andra elementet bör fungera som normalt om inget slår ut proppen från denna dosa.
Mina tankar är väl om jordkablarna (2) från väggen ska tas loss från dosan och isoleras för sig, samt ta bort jordkabel till elementet från dosan och isolera den för sig.. Sen verkar ju allt vara isolerat?? Ser ni något som jag inte ser eller varför går proppen annars direkt?? Tack på förhand!
Jag är inte helt med. Har det varit tre element där ett är borttaget och det på bilden är urkopplat?
I alla fall, den blåa är ingen nolla utan en fas om det är 400 V element.
Brun och svart är de faser som går vidare till det nya elementet?
I alla fall, den blåa är ingen nolla utan en fas om det är 400 V element.
Brun och svart är de faser som går vidare till det nya elementet?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Bilden ger inget svar på varför säkring och JFB löser. Ditt symptom tyder på kortslutning mellan en fas och skyddsjord, den fas som säkringen löser för. Att JFBn löser skulle kunna förklaras med att det elementet (också 400 V) är inkopplat mellan en frisk fas och den felaktiga fasen.
Hur vet du att säkringen som löser endast går till denna dosa? Elvärmegruppen kan lika gärna vara avgrenad i flera gruppledningar åt olika håll i huset så felet kan kanske ligga någon annanstans. Du kan ju syna denna dosa lite närmare ifall någon kabel har en trasig isolering på baksidan mot plåten som inte syns på bild. En spänningsmätning visar vilken av de tre ledarna som inte har någon spänning på sig och som därmed tillhör den felande fasen.
Om det inte ska sitta någon element på denna plats så gör du rätt i att plocka bort den gamla terminalen och istället sätta en modernare dosa i plast över hålet i väggen och skarva ledarna där. Du har troligen ingen nolla här, utan tre faser och skyddsjord. Den ensamma grå fasledaren har helt enkelt ingen vidarekoppling då den inte används längre bort på gruppledningen.
Hur vet du att säkringen som löser endast går till denna dosa? Elvärmegruppen kan lika gärna vara avgrenad i flera gruppledningar åt olika håll i huset så felet kan kanske ligga någon annanstans. Du kan ju syna denna dosa lite närmare ifall någon kabel har en trasig isolering på baksidan mot plåten som inte syns på bild. En spänningsmätning visar vilken av de tre ledarna som inte har någon spänning på sig och som därmed tillhör den felande fasen.
Om det inte ska sitta någon element på denna plats så gör du rätt i att plocka bort den gamla terminalen och istället sätta en modernare dosa i plast över hålet i väggen och skarva ledarna där. Du har troligen ingen nolla här, utan tre faser och skyddsjord. Den ensamma grå fasledaren har helt enkelt ingen vidarekoppling då den inte används längre bort på gruppledningen.
Jag kan inte säga att jag vet till 100% att proppen går o spåra till just denna kopplingsdosa med min begränsade kunskap. Men hela den 3-fas gruppen går till fler element och alla dessa fungerar på ovanvåning som det är nu med bara 2 proppar i (och 1 ute). Och den enda dosa som inte har nån spänning alls nu är denna dosa där det verkar gå in kablar för 2 uppsättningar element. Det andra element här i samma rum verkar dock ha spänning men löser JFB så fort termostat startar. Och skruvar jag i en propp där det saknas så smäller proppen direkt. Och jag kan ej hitta vad som gör detta när inte ens elementet i denna dosa verkar inkopplat.Bo.Siltberg skrev:
Bilden ger inget svar på varför säkring och JFB löser. Ditt symptom tyder på kortslutning mellan en fas och skyddsjord, den fas som säkringen löser för. Att JFBn löser skulle kunna förklaras med att det elementet (också 400 V) är inkopplat mellan en frisk fas och den felaktiga fasen.
Jag tänker såhär, om det enda som kunnat belasta den proppen är detta element då det inte är någon spänning i dosan just nu med proppen ute. Elementet är bortkopplat enl bild o allt annat på gruppen är avstängt på de övriga 2 propparna. Hur kommer det sig att proppen smäller direkt? Förstår ej 
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Med endast tre st enpoliga säkringar för värmegruppen så kan det vara så illa att samtliga fungerande element är inkopplade mellan t.ex L2-L3 medan den felaktiga fasen L1 inte används. Det är kanske inte helt osannolikt då du åtminstone har två element som verkar använda L1, det som JFBn löser för och det som inte finns längre (med bild på dosan). Men det är nog med gissningar. Du behöver identifiera vilken fasledare som är kortsluten mot jord och leta efter felet. Börja i elcentralen för det är där du ser vilka ledare som går ut, och kontrollera sedan varje kopplingspunkt. Koppla isär fasledaren i kopplingspunkterna så ser du åt vilket håll felet ligger. Då det verkar vara råkortis bör ohmmätning med en enkel multimeter fungera för att hitta felet. Posta bilder här så får du hjälp. All denna felsökning är dock behörighetskrävande...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden