Får jag koppla ihop 6st gulgröna fk i den här om jag får in dom elr måste jag ha större klämma Elektrisk klämma på ett papper, fråga om kapacitet för sammanbindning av kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Riddarn 115
  • Laddar…
Det är väl en WAGO 221 med 2 hål och WAGO säger bara 2 trådar.
Du behöver 2 st med 5 hål och en trådstump.

Protte

• Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Nja...för 6 trådar räcker det väl med en femma och en trea.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
tommib
Om du har sex gulgröna FK som ska kopplas ihop i en punkt bör du dels fundera på hur du planerat installationen*, dels använda Wago 773 som finns med åtta anslutningar.

*Ja, jag har ett par ställen där det ser ut så också. Där används ovan nämnda Wago 773.

tommib tommib skrev:
Om du har sex gulgröna FK som ska kopplas ihop i en punkt bör du dels fundera på hur du planerat installationen*, dels använda Wago 773 som finns med åtta anslutningar.

*Ja, jag har ett par ställen där det ser ut så också. Där används ovan nämnda Wago 773.
Gammal dragning så jag är oskyldig Hade tänkt byta ut en dålig klämma när jag byter lamputtag

Den är till för 2 kablar. Finns wago med fler anslutningar

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Nja...för 6 trådar räcker det väl med en femma och en trea.
Tyckte jag också men tänkte en gång till.
Den fösta femman har inkommande tråd och vidare till nästa tråd och då är det 3 anslutningar kvar.
Nästa 5:a har vidaretråden och 4 anslutningar kvar.
Tullar du på andra 5:an så fattas det en anslutning.

Protte

• Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Tyckte jag också men tänkte en gång till.
Den fösta femman har inkommande tråd och vidare till nästa tråd och då är det 3 anslutningar kvar.
Nästa 5:a har vidaretråden och 4 anslutningar kvar.
Tullar du på andra 5:an så fattas det en anslutning.

Protte
Jag antar att TS har räknat SAMTLIGA trådar i dosan han kikar i och således även räknat in "inkommande" bland de 6 han/hon nämner. Då räcker totalt 8 wago-hål inklusive mellantråden.

• Gilla
Uldis och 2 till
  • Laddar…
Jag får tänka en gång till.........

P

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag antar att TS har räknat SAMTLIGA trådar i dosan han kikar i och således även räknat in "inkommande" bland de 6 han/hon nämner. Då räcker totalt 8 wago-hål inklusive mellantråden.
Det är 6st i en gammal sån där "tvinklämma" så en borde ju vara inkommande jord om det är riktigt gjort förstås för annars är jag väl utan jord i uttagen

tommib
Som sagt, använd Wago 773 istället. Går att beställa eller köpa på t.ex. Bauhaus om du har en sån i närheten. Eftersom du haft Torix där innan bör du klippa ändarna och skala fram nya fräscha ändar. Det är ofta svårt att få i vridna trådar i en Wago (773 alltså, 221 går bra men den är som sagt för liten).

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.