Tog mig tid i morse att ta några bilder.
[bild]
I undercentralen är en inkommande fas röd. PEN har vit tejp runt sig. PE ut går från den övre skenan, men byglad med inkommande PEN så det kanske inte är något problem.
[bild]
Kopplingsdosa mellan HC och UC. Här passar man på att koppla om röd PEN till flätan och svart fas blir röd. Nya reglerna om färger på ledarna kanske inte är så dumma ändå.
[bild]
I HC gissar jag att det är den enda röda kabeln på N-skenan som fungerar som PEN till UC. Antar att man måste koppla loss den och mäta för att vara säker. Är svårt att se vart de olika ledarna tar vägen bakom alla säkringarna och kablarna. Om man slår av huvudbrytaren kanske man vågar rota runt lite för att se om det är den. Är dock oroliga att röra för mycket om något lossnar.
Hur funkar N och PE skenorna/plintarna på min central? Är det snabbkopplingar? Sitter skruvar men inte en för varje utgång. Jag tycker det är svårt att få loss kablar från snabbkopplingar. Slutar alltid med att man har av någon kardel och så får man kapa ner kabeln och göra om. Skulle vilja ta loss den röda och mäta om det är den. Eventuellt koppla om UC enligt förslag till en enfasgrupp innan jag i samband med några andra ombyggnationer tar hit elektriker för att flytta över garage och värmepanna utanför jfb.