Hej, funderar på att köpa säkerhetsglimtändare till en armatur. Idag sitter det två glimtändare i den, båda är märkta H-2X single 110-130 V och serie 220-240V (på resp.glimtändare alltså). Glimtändarnas hållare sitter ihop med själva lysrörsfästet på en sida om det har någon betydelse.
Om jag sedan tittar på en säkerhetsglimtändare så står det t.ex:

Spänning 230 V
Max. belastning 18-75 W
S10. Singel. Släcker blinkande lysrör.

Fungerar den på min armatur? Jag får intrycket att min armatur är kopplad i serie eftersom min glimtändare är märkt serie för spänningen 220-240 V. För denna säkerhetsglimtändare står det ju spänning 230 V S10 Singel?

• Gilla
StefanBson
  • Laddar…
R
Bara att använda den du visar i text , dina rör är singel en tändare för varje

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
R
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej det är fel. Du ska ha en glimtändare enligt din text, single 110-130 V eller serie 220-240 V. Den ska heta S2.
[länk] glimtändare Philips/Pr363095000
Ditt intryck är alltså helt riktigt. Du har en armatur med två små rör 18 W kanske, en drossel och två glimtändare.
Framgår inte vilken sorts rör Watt eller hur många det är bara att det är två tändare

Av texten framgår att armaturen ser ut så här. Det finns inga andra alternativ. Singel 115 V därför att rören är seriekopplade och att varje glimtändare då ska tända vid halva fasspänningen 115 V. Kopplar man då två st sådana glimtändare efter varandra så blir det serie och 230 V över dem tillsammans. Inte helt tydlig märkning tycker jag, men så har det alltid varit. S2 heter dem.

Elektriskt schema över seriekopplade lampor med glimtändare och märkning S2 för 115 V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan även titta på effekten. Det är bara mindre armaturer med 590 mm rör som seriekopplar rören så här. De större 36 W-rören är kopplade var för sig och ska ha singeltändare för 240 V (S10).

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Nu vet jag. Om man sätter in fel typ av glimtändare vad händer då? Serie i st f singel el tvärtom? Går proppen, tänds inga lysrör eller blinkar de eller vad?

Mikael_L
Troligen tänds inte rören alls.
Med en single-tändare som ska ha 230V men bara får 115V så värms den nog inte upp tillräckligt för att bimetallen ska slå till och få en möjlighet att tända röret.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Glimtändare

Det finns också en risk för att reaktorn överhettas, men troligen inte iom att det går låg ström medan gasen försöker bli joniserad i tändaren.

• Gilla
iMicke
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.