Om man kopplar rören enl Nibes instruktion så finns det inga "bypass" vägar. Men det blir väl en viss kylning via kopparrör och brine även om det står still. Pumpens effekt är ju också förhållandevis svag och den anpassar ju i viss mån ner den. Jag skulle nog inte vara så orolig.

En variant till att bygga styrning själv är att köpa något styrsystem.
Exempelvis Mitsubishi Alpha AL2-10MR-D.
Se beskrivning på:
https://www.lcautomation.com/wb_documents/mitsubishi/mitsubishi alpha beginners manual.pdf
Den skall matas med DC 24V, har 6 ingångar som kan vara 0-10V eller digitala 0V/24V.
Den har 4 relän som utgång.
OBS att den som heter -A matas med AC, men den kan inte mäta 0-10V på ingångarna...

Burkarna är robusta och smidiga, programmeringsverktyget laddas ner gratis från tillverkaren, men är lite gammalt och rätt kass egentligen.

Funkar dock fint för små projekt, med bara lite omräkning, någon nivåkontroll och enkla utgångar. Skulle säkert funka utmärkt till 2 ingångar och en utgång! Displayen kan visa egna värden och texter, och knapparna kan användas som "ingångar". Jämfört med att köpa "nivårelän" mm kan detta faktiskt bli väl så billigt!

Lite trist att för att överföra program från PC till burken krävs en speciell sladd, och den är inte gratis.
(AL-232CAB 800:- hos ELFA) Den kräver också en gammaldags serieport på datorn (PC), eller en USB-serie adapter, kostar några hundra hos Kjell om man inte redan har vad som krävs.

Men program går också att mata in med knapparna / displayen, utan programvara eller sladd. Jag har inte provat det, men sett det tydligt i manualerna.

Ser att den kostar dryga 1700 från ELFA (deras bild på modellen jag skrivit om är fel - de visar en bild på storebror AL2-24 (med 24 I/O). Bilden på AL2-10-A är rätt i storlek, samma som AL2-10-D.

Jag har tidigare köpt någon controller (och sladden) från https://www.999mitsubishi.com - i England.
Där kostar sladden £39.37 och lilla DC-controlern £87.50. Med frakten ungefär som "sladden på köpet" jämfört med Solna... Ännu är de ju med i EU, så någon svensk MOMS tillkommer inte!

En fördel med ett programmerat system är ju att man kan experiemntera, "bygga om" utan att behöva klippa trådar och skruva, och utan att riskera få "stötar" - det blir programmering av det hela.
Till exempel är det en barnlek om man har en utgång över relä och upptäcker att den borde sluta/bryta tvärt om. Ändra programmet, ta loss ledningen som nu går till utgången, låt det gå till en "inverterar"-funktion, och låt den funktionens utgång gå till den verkliga utgången.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.