E elmont skrev:
Det beror väl lite på vart man handlar och vilket avtal man har. En del får betala kontant även hos grossisten.
Att betala kontant (kort) har jag många fasta kunder som gör då det tydligen ska underlätta administrationen brukar dom säga.
När man egentligen agerar bank åt kunden är när dom betalar med kreditkort för avgifterna handlaren då betalar är räntan på kundens kredit (banklån), medans bankkort har en låg fast avgift så har kreditkort ofta en fast avgift samt en procentsats på beloppet t.ex 3,5-4,5%.

• Gilla
FRS05 och 1 till
  • Laddar…
E _Elman_ skrev:
En normal faktura..med ett normalt pålägg på material för att man agerat bank åt kunden samt tagit kostnaden köpt100m använt 25 och förhoppningsvis kan använda det på nästa jobb...
Brukar ställa kostnaden för material mot kostaden på senaste IPHONE för10.000 i första första fallet skall prylarna fungera i 10-50år men telefonen livslängd ca 2år....ger ett perspektiv på pengar
Det saknas en ogilla-knapp här

• Gilla
AndersOhrt
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det saknas en ogilla-knapp här
TS fick 25m av 100 m ganska uppenbart om man läser delsumman och kostnaden
Att det inte var frågan om 2500m

75m överblivet måste ju säljas till någon annan kund innan man får betalt för den posten appropå agera bank.

C cpalm skrev:
Bank åt kunden? Du har väl 30 dagars kredit hos grossisten?
jag har inte men min arbetsgivare.
Med då gäller det att personen som gör jobbet jag själv bara lämnar 10dagar kredit . Material hämtas med 30dagar jobbet, görs jobbet av småföretagare lämnar ofta dom fakturor till en någon halvtids tjej. Vilket tar några dagar innan fakturan skickas till slutkund. Så lämnar man 30dagar till slutkund blir ..man blir bank..

Tyvärr tycker jag det klagas och ifågasätts alltmsom ofta på fakturor priser ..av privatpersoner.
Hjälpt bekanta några gånger privatpersoner (gratis för en kaffe har hänt någon gång ) tar jag ALDRIG jobbbil ,ber dom beställa gärna själva , ofta kabel döm om min förvåning att när persononerna ofta i fråga vill att jag skall köpa kabeln av dom som blev över?? Eller jag köpte inga klammer/wago för dom var så dyra och det har väl du i bilen . Stjäla av arbetsgivare ??låta någon annan betala??

• Gilla
andthe och 5 till
  • Laddar…
C
E _Elman_ skrev:
Så lämnar man 30dagar till slutkund blir ..man blir bank..
Vaaa... du skojar? :thinking:
Visst, har du 30 dagar hos leverantören och lämnar 30 dagar till kund så blir det ju glapp på, låt oss säga ett par veckor. En rimlig schablonmässig kapitalkostnad brukar man säga ligger på runt 5% per år i nuläget, vilket då blir 0,19% på två veckor.
Lägger du istället på 20% på materialet för att täcka din "bankverksamhet" motsvarar det en ränta på 520%. Är det rimligt??

Nej, det sättet att motivera ett påslag är bara rent nonsens och kan inte annat än idiotförklaras av den som har ett hum om pengars värde. Kalla det för vad det är, en vinstmarginal, så tror jag inte många höjer på ögonbrynen. Det är ju precis det som är problemets kärna - om du säger att du lägger på 20% vinstmarginal istället för att säga att kunden får 25% rabatt så känner sig ingen lurad. Problemet är att påslaget ofta är så kungligt tilltaget att ingen vågar nämna siffran för kunden.

döm om min förvåning att när persononerna ofta i fråga vill att jag skall köpa kabeln av dom som blev över??
Jag har själv sålt överblivet material till elinstallatörer. Material som jag själv inte har någon användning av och som jag vet att elinstallatören förmodligen kommer att kunna sälja redan på nästa jobb. Givetvis till ett pris som gör det till en bra affär för installatören. De har inte tvekat en sekund. Så jag ser ingen anledning att bli förvånad över en sådan fråga.

Eller jag köpte inga klammer/wago för dom var så dyra och det har väl du i bilen . Stjäla av arbetsgivare ??låta någon annan betala??
Om de förväntar sig att du skall ta material från arbetsgivaren och ge det till dem gratis är det ju minst sagt lite funky. Om de tänker sig att de skall kunna köpa sådant material genom dig är det väl inte lika långsökt? Alla har ju inte lika lätt att förstå skillnaden mellan att du är där i tjänsten eller på fritiden.

För kunden är det alltid billigare på löpande om det är en duktig hantverkare.
Skall samma hantverkare använda 10% eller mer till offertskrivning så får du som kund betala för den tiden också.
Seriösa och duktiga hantverkare skriver inte offerter, då han redan har kunder som väntar på att få hans tid.
Så det är bara att avtala en tid om några veckor och under tiden ha noggranna och genomtänkta önskemål.

Alternativet är en större firma som har offertingengör, arbetsledare och VD dessa löner får du också betala under tiden du har en montör hemma, men du har fått en offert.

TS elektriker har ett mindre påslag för material på 10-15% för fraktkostnad och beställning, vissa priser är samma som Eldirekt.
Var rädd om en sådan hantverkare.

• Gilla
kimpano och 2 till
  • Laddar…
Leif, ditt inlägg är tyvärr ett enda stort sakfel.

Det blir inte alls alltid billigare att arbeta på löpande räkning. Fast pris är inte bara en försäkring mot lata tjänsteleverantörer utan täcker även in andra för konsumenten oförutsägbara händelser. Dvs, vad som är billigast beror på.

Även när man lägger månader på att offerera står leverantören normalt för detta, dvs, kostnader för att offerera är något som en seriös hantverkare bakar in i sina o mkostnader och tar betalt för via sitt timpris.

Seriösa och duktiga hantverkare skriver givetvis offert. Hantverkare som blivit bortskämda av nuvarande marknadsläge är de som inte gör det. Det verkar också lätt att glömma att offerten/uppskattningen/avtalet är till för båda parter, inte bara konsumenten.

• Gilla
Sundlof81 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nog vilja säga att ni har rätt båda två, inte att någon av er har sakfel.

• Gilla
Sundlof81 och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle nog vilja säga att ni har rätt båda två, inte att någon av er har sakfel.
Och jag skulle vilja ge dig cirka 50% rätt i sak på det, Bo....:)

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Huvudfelet här är att konsumenten beställt något utsn pris och sedan har invändningar mot priset i efterhand.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Som seriös företagare kan jag säga att om jag/vi lämnade fast pris så blev det i 99% av alla fall dyrare än om man gjort samma jobb på löpande. Jobbar jag på fast pris är det endast jag som tar "risken" och då tar jag höjd för det. Jobbar jag på löpande räkning tar jag ingen risk ock kunden får betala exakt den tid och det matr. som går åt och jag vet på förhand att jag inte kommer att göra en förlust på jobbet.
Att det även finns mindre ärliga personer kommer vi aldrig ifrån och dom kommer alltid att försöka lura kunden oavsett fast eller löpande.
Är man osäker på "sin" hantverkare ska man naturligtvis få ett skriftligt detaljerat anbud. Priset för säkerheten är nästan alltid en lite högre kostnad.
Och har man ett detaljerat fast pris ska man inte tro att det även inkluderar en mängd "osså kan du väl".

• Gilla
kimpano och 5 till
  • Laddar…
Fast vid fastpris har jag faktiskt varit med om att en hantverkare på eget bevåg lade på "osså kan du väl".

Jag anlitade en håltagningsfirma för ett hål för ett avloppsrör genom en källarvägg. Väggen består av omväxlande gjuten betong och murad natursten och är nästan 70cm tjock. Fick ett fastpris på 2000 kr/ hål, det priset var deras shablonpris, oberoende av väggtjocklek. Han upptäckte att jag även behövde 3 hål igenom lättbetongbjälklaget till källaren. De tänkte jag göra själv eftersom det var lättbetong. Men han tyckte det var dumt och gjorde dem på köpet. Tror han körde de tre hålen på 10 minuter.

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
tommib
H hempularen skrev:
Fast vid fastpris har jag faktiskt varit med om att en hantverkare på eget bevåg lade på "osså kan du väl".

Jag anlitade en håltagningsfirma för ett hål för ett avloppsrör genom en källarvägg. Väggen består av omväxlande gjuten betong och murad natursten och är nästan 70cm tjock. Fick ett fastpris på 2000 kr/ hål, det priset var deras shablonpris, oberoende av väggtjocklek. Han upptäckte att jag även behövde 3 hål igenom lättbetongbjälklaget till källaren. De tänkte jag göra själv eftersom det var lättbetong. Men han tyckte det var dumt och gjorde dem på köpet. Tror han körde de tre hålen på 10 minuter.
Och vilken firma ringer du till nästa gång du behöver ett hål? Eller när dina kompisar behöver ett?

Smart marknadsföring av hantverkaren som troligen hade en minimal kostnad för att göra hålen.

Som elmont påpekar är det som vanligt viktigt att vara ärlig. Det gäller givetvis åt båda hållen.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.