Mycket bra @rävlyan :geek: dom flesta missar att det bara är 3-6 som skall bryggas nollan skall in på #4 !
Det finns ingen förbindningspunkt i ritningen!
(y)
 
Bryter man fasen så har man allpolig brytning. Allpolig brytning innebär att alla faser bryts men nollan behöver inte brytas. Som exempel kan man se hur en säkerhetsbrytare är kopplad. Den bryter faserna och har ev en brytande hjälpkontakt som INTE ska användas för nollan då den bryter före faserna och sluter efter faserna.
 
R
elmont
Med fast inkoppling ja , men med stickpropp nej
 
Med stickpropp är naturligtvis brytningen allpolig när man drar ur stickproppen. Man använder ju inte stickpropp och brytare i serie. för det blir ju bara kaka på kaka och en helt onödig kostnad.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
R
E elmont skrev:
Med stickpropp är naturligtvis brytningen allpolig när man drar ur stickproppen
Javisst men inte under normal drift och stickproppsansluten
 
Och varför skulle man vilja ha allpolig brytning under drift? Allpolig brytning vill man väl bara ha om "anläggningen" inte är i drift.
 
R
Stäng av termostaten då den är på max kortsluten , sätt dig då att vänta , men köp blommorna först
 
  • Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Bra poängterat gällande schemat och den saknade punkten. Den skall kopplas via stickpropp.
Så då är det alltså såhär det skall kopplas för att förtydliga då:

- Blå/fas till 1 & 2
- Bygla 3 & 6
- Neutral/brun till 4
- Jord till jordpunkten

Allt korrekt så?
 
A anders1984 skrev:
- Blå/fas till 1 & 2
- Bygla 3 & 6
- Neutral/brun till 4
- Jord till jordpunkten
Nästan rätt.
Nu blir funktionen densamma, och begrepp som neutral och fas blir inte så intressant då du kopplar med stickpropp, men normen är att blå används för nolla/neutral och brun till fas.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Det var vad jag tänkte först också, men läste olika vad som borde sättas var. Men som du säger. Spelar inte sås stor roll då via stickpropp. Tack så mycket!
 
ClasseClas
A anders1984 skrev:
Tack för alla svar!

Bra poängterat gällande schemat och den saknade punkten. Den skall kopplas via stickpropp.
Så då är det alltså såhär det skall kopplas för att förtydliga då:

- Blå/fas till 1 & 2
- Bygla 3 & 6
- Neutral/brun till 4
- Jord till jordpunkten

Allt korrekt så?
Du har en bygel mellan 4 och 5 som du förmodligen kan återanvända och flytta till de nya positionerna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.