3 912 läst ·
37 svar
4k läst
37 svar
Undvika spikar när JFB löser ut
Moderator
· Stockholm
· 56 242 inlägg
Det kan vara värt att testa.
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Nu har jag kollat i centralen och det ser ut som att en elektriker som vi hade inne nyligt för att installera JFB har på eget bevåg kopplat om så att BVP ligger efter JFB. Parallellkopplingen var ursprungligen gjord via inkommande till huvudbrytaren på huvudcentralen men nu är den alltså flyttad. Det gör ju hela inverterfelbeteendet mindre märkligt får man anta....
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Jepp, är en 30 mA JFB. Blir att ringa senaste elektrikern så får vederbörande göra om och göra rätt.
Det är dumt att uttala sig tvärsäkert och göra generaliseringar på det där sättet. I manualen till min nuvarande pump så står det t.ex. klart och tydligt att den skall ha 30mA. Så att alla pumpar skulle ha så stora läckströmmar att de inte fungerar med en vanlig jordfelsbrytare stämmer helt enkelt inte. Det är ingen naturlag utan beror helt på hur stora läckströmmar modellen ifråa har.R rävlyan skrev:
Så innan du ringer och skäller på elektrikern bör du lusläsa manualen och se vad som gäller för just din modell.Karl_Pedal skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
Vi har brandfelsbrytare på 300mA på vår Nibe 750, men värmepumpen skall ej ligga efter ord JFB, så att tex motorvärmaren eller nån mindre obefintligt grupp släcker ”pannan” när man är i fjällen på vintern...
Om jag inte ser fel så är det en NIbe och samtliga Nibe som jag varit i kontakt med ska ha egen JFB 300ma eller ingen , så det med att generalisera får stå för digO Steamboy skrev:
Sen om din VP vad det är för fabrikat ska ha en 30 mA enligt info är en helt annan sak
Du skrev inte själv Nibe, utan bara VP ...
I elinstallationsreglerna finns det i alla fall inga alls JFB-krav för en fast ansluten VP. Kravet kommer först in ifall man har pumpen stickproppsansluten, och det gäller väl generellt endast en del små 230V luft-luft-VP.
Så i praktiken är det endast installationsanvisningen som är "lag".
Jag tycker dock att vi lägger ner här och nu. Vi kan väl bara konstatera att det är lite olika bud om detta, så det är bäst att läsa installationsmanualen till just sin VP.R rävlyan skrev:
I elinstallationsreglerna finns det i alla fall inga alls JFB-krav för en fast ansluten VP. Kravet kommer först in ifall man har pumpen stickproppsansluten, och det gäller väl generellt endast en del små 230V luft-luft-VP.
Så i praktiken är det endast installationsanvisningen som är "lag".
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Staket nära brant slänt. Hur undvika successiv lutning?
Trädgård allmänt -
Betongväggar i hyreshus, undvika armering när man borrar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Undvika att träffa elledning när skåp ska sättas upp
El -
Bevara originalfärg för ekgolv - undvika att det gulnar?
Golv -
Hur undvika köldbrygga när uterum byggs mot fasad?
Byggmaterial & Byggteknik