Det kan vara värt att testa.

Nu har jag kollat i centralen och det ser ut som att en elektriker som vi hade inne nyligt för att installera JFB har på eget bevåg kopplat om så att BVP ligger efter JFB. Parallellkopplingen var ursprungligen gjord via inkommande till huvudbrytaren på huvudcentralen men nu är den alltså flyttad. Det gör ju hela inverterfelbeteendet mindre märkligt får man anta....

• Gilla
SimonThn och 2 till
  • Laddar…
R
På rätt väg nu :D
Den JFB som sitter där nu är säkert en 30mA och dom löser en VP . En VP ska ha ingen eller en 300mA JFB

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Jepp, är en 30 mA JFB. Blir att ringa senaste elektrikern så får vederbörande göra om och göra rätt.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
O
R rävlyan skrev:
En VP ska ha ingen eller en 300mA JFB
Det är dumt att uttala sig tvärsäkert och göra generaliseringar på det där sättet. I manualen till min nuvarande pump så står det t.ex. klart och tydligt att den skall ha 30mA. Så att alla pumpar skulle ha så stora läckströmmar att de inte fungerar med en vanlig jordfelsbrytare stämmer helt enkelt inte. Det är ingen naturlag utan beror helt på hur stora läckströmmar modellen ifråa har.
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Jepp, är en 30 mA JFB. Blir att ringa senaste elektrikern så får vederbörande göra om och göra rätt.
Så innan du ringer och skäller på elektrikern bör du lusläsa manualen och se vad som gäller för just din modell.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Vi har brandfelsbrytare på 300mA på vår Nibe 750, men värmepumpen skall ej ligga efter ord JFB, så att tex motorvärmaren eller nån mindre obefintligt grupp släcker ”pannan” när man är i fjällen på vintern...

R
O Steamboy skrev:
Det är dumt att uttala sig tvärsäkert och göra generaliseringar på det där sättet.
Om jag inte ser fel så är det en NIbe och samtliga Nibe som jag varit i kontakt med ska ha egen JFB 300ma eller ingen , så det med att generalisera får stå för dig
Sen om din VP vad det är för fabrikat ska ha en 30 mA enligt info är en helt annan sak

Mikael_L
Du skrev inte själv Nibe, utan bara VP ...

R rävlyan skrev:
Nja hos TS är det nog något annat som spökar och inte VP: n , har inte hört eller sett något liknande förut , men en VP ska ha egen JFB på 300mA annars kan den lösa ut en på 30mA
.
Jag tycker dock att vi lägger ner här och nu. Vi kan väl bara konstatera att det är lite olika bud om detta, så det är bäst att läsa installationsmanualen till just sin VP.

I elinstallationsreglerna finns det i alla fall inga alls JFB-krav för en fast ansluten VP. Kravet kommer först in ifall man har pumpen stickproppsansluten, och det gäller väl generellt endast en del små 230V luft-luft-VP.
Så i praktiken är det endast installationsanvisningen som är "lag".

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.