4 909 läst ·
29 svar
5k läst
29 svar
Huvudsäkring - passdel
Sida 1 av 2
Hej,
Vi har 25A huvudsäkring idag. Det är sannolikt en rest från den tiden huset (innan vi köpte det) hade oljepanna etc (gissar jag). Idag är det bergvärme. Jag skulle vilja säkra ner till 20A, men vill gärna veta att det inte blir ett problem. Kan jag byta 25A-propparna i elskåpet på huset till 20A och testa det under vintern? Kommer de mindre propparna passa utan problem i 25A-passdelarna?
Därefter kan jag, om allt fungerat i vinter, ringa en elektriker och byta huvudsäkring till 20A officiellt.
Vi har en årsförbrukning på ca 20000 kWh. Enligt förra ägarna var det nästan dubbelt innan de skaffade bergvärme.
Vi har 25A huvudsäkring idag. Det är sannolikt en rest från den tiden huset (innan vi köpte det) hade oljepanna etc (gissar jag). Idag är det bergvärme. Jag skulle vilja säkra ner till 20A, men vill gärna veta att det inte blir ett problem. Kan jag byta 25A-propparna i elskåpet på huset till 20A och testa det under vintern? Kommer de mindre propparna passa utan problem i 25A-passdelarna?
Därefter kan jag, om allt fungerat i vinter, ringa en elektriker och byta huvudsäkring till 20A officiellt.
Vi har en årsförbrukning på ca 20000 kWh. Enligt förra ägarna var det nästan dubbelt innan de skaffade bergvärme.
Inga problem att byta till 20 Amp och testa över vintern , du säger bergvärme , då finns det nog transformatorer för belastningsvakt medlevererat , är dom inte monterade så ska du säga till att dom ska in dom med , en komplett installation av VP framhåller du att det ska vara
Tack för svar. Så bra att det går att testa då! Gällande värmepannan - förstår inte helt vad du menar? Till vem ska säga att det ska vara en belastningssvakt till? Pannan (en IVT Greenline) har stått där i fem-sju år eller när det nu var de installerade den. Huruvida där är en trafo har jag ingen aning om. Den står i ett förråd som har en undercentral. Pannan har en egen huvudströmbrytare monterad i en stor box bredvid undercentralen i förrådet.R rävlyan skrev:
OK fick för mig att den var ny , då kanske det inte finns förberett i VP för belastningsvakt , kan bara ses i manualen för den eller på huvudkretskortet om någon anslutningspunkt finns , lätt att se om vet vad man letar efter , klart man måste kanske varit med förr
Annars inga problem stäng av huvudbrytaren och byt till 20 , att bryta är för att det inte ska bli brännsår på proppar och passkontakter , dom gula som sitter i hålet
Annars inga problem stäng av huvudbrytaren och byt till 20 , att bryta är för att det inte ska bli brännsår på proppar och passkontakter , dom gula som sitter i hålet
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Vi har ett par trådar i ämnet, bl.a en aktuell som ligger bara några rader ned i listan på forumtrådar:
https://www.byggahus.se/forum/threads/stoerre-huvudsaekring-aen-abonnemanget.325813/
Med en årsförbrukning på 20,000 kWh har du sannolikt inga strömtoppar i enskilda faser som skulle förhindra detta byte, men det vet vi inte. Det vore därför bra att gå igenom gruppförteckningen och försöka bedöma den högsta ström som långvarigt kommer att belasta mätarsäkringarna för varje fas. Du kanske behöver flytta om lite grupper för att få en jämnare belastning över de tre faserna. Med långvarigt menar jag typ motorvärmare, inte spisplatta. Säkringarna i sig är nämligen dåliga mätare då de tål rejält med överlast men blir då glödheta. Det är onödigt. Se t.ex bilder här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...l-16a-aer-det-dumt.289439/page-2#post-2638908
https://www.byggahus.se/forum/threads/stoerre-huvudsaekring-aen-abonnemanget.325813/
Med en årsförbrukning på 20,000 kWh har du sannolikt inga strömtoppar i enskilda faser som skulle förhindra detta byte, men det vet vi inte. Det vore därför bra att gå igenom gruppförteckningen och försöka bedöma den högsta ström som långvarigt kommer att belasta mätarsäkringarna för varje fas. Du kanske behöver flytta om lite grupper för att få en jämnare belastning över de tre faserna. Med långvarigt menar jag typ motorvärmare, inte spisplatta. Säkringarna i sig är nämligen dåliga mätare då de tål rejält med överlast men blir då glödheta. Det är onödigt. Se t.ex bilder här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...l-16a-aer-det-dumt.289439/page-2#post-2638908
Ah, missade den tråden i stridens hetta. Tack för svar båda.
Det enda långvariga som sker är laddning av elbil, vanligtvis nattetid. Det är från samma undercentral som värmepumpen, och den undercentralen är mig veterligen kopplad direkt till huvudcentralen i huset utan att ha en egen grupp. Värmepumpen har ingen egen grupp i undercentralen, men ovan nämnda huvudströmbrytare till värmepumpen har en tjock kabel som går rakt in i undercentralen.
Det enda långvariga som sker är laddning av elbil, vanligtvis nattetid. Det är från samma undercentral som värmepumpen, och den undercentralen är mig veterligen kopplad direkt till huvudcentralen i huset utan att ha en egen grupp. Värmepumpen har ingen egen grupp i undercentralen, men ovan nämnda huvudströmbrytare till värmepumpen har en tjock kabel som går rakt in i undercentralen.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Ja men dessa bilder säger absolut inget om överlast! Självklart ska man kunna ta ut lika mycket ström som det är säkrat, en trög säkring tål överlast en stund till den blir varm.
Jag skulle snarare säga när man ser dessa bilder, dåligt dragna säkringar, eller dåligt draget på plinten.
Jag trycker ut 20A på 16A huvudsäkring hela sommaren, den är ca 40gr varm.
Jag skulle snarare säga när man ser dessa bilder, dåligt dragna säkringar, eller dåligt draget på plinten.
Jag trycker ut 20A på 16A huvudsäkring hela sommaren, den är ca 40gr varm.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Hela sommaren? hur ser din elräkning ut 
Om du tittar på bilden igen och se på var det glöder, var kommer det från tror du?
En 16 A säkring tål 20 A kontinuerligt men den blir som sagt onödigt varm och man ska inte dimensionera för överlast.
Om du tittar på bilden igen och se på var det glöder, var kommer det från tror du?
En 16 A säkring tål 20 A kontinuerligt men den blir som sagt onödigt varm och man ska inte dimensionera för överlast.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Som sagt, skulle hellre säga dåligt dragen säkring, glöder den så borde den redan flugit, eller är den modifierad.
Jag ”trycker ut” (Solceller) 20-21A på 16A, den säkringen är ljum, håller handen på den utan brännas, ändå sitter fasadskåpet rakt i söder.
Jag ”trycker ut” (Solceller) 20-21A på 16A, den säkringen är ljum, håller handen på den utan brännas, ändå sitter fasadskåpet rakt i söder.
Jag lät elbilen ladda en timme och kände på porslinskroppen till den gruppen. Den var ganska varm, men inte brännhet. Jag läste diskussionen i den andra tråden om 50 grader osv.
Men är slutsatsen att enda "risken" med att testa med 20A är att säkringarna möjligen kommer att gå, eller kommer det att leda till att det blir ännu varmare i antingen huvudsäkringarna eller elbils-säkringen utan att dessa nödvändigtvis "går", och att detta då kan leda till brännskador på ledningar etc.?
Men är slutsatsen att enda "risken" med att testa med 20A är att säkringarna möjligen kommer att gå, eller kommer det att leda till att det blir ännu varmare i antingen huvudsäkringarna eller elbils-säkringen utan att dessa nödvändigtvis "går", och att detta då kan leda till brännskador på ledningar etc.?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Du kände på vadå? 25 A smältsäkring som belastades med vadå? För en 25 A säkring behöver du upp i närmare 40 A för att den ska bli brännhet.
Och om det är någon som funderar att "permanent" överbelasta sina säkringar så avråder jag. Det brukar sluta med att anslutningar, anslutningsledningar och bottenkontakter blir skadade som i sin tur leder till avbrott. Dom brukar komma när det är storhelg och som kallast och mörkast. När det händer och man inte får tag i någon som är villig att komma mitt i natten och repa är dom inbesparade hundralapparna lite och inget värda.
Ps
Dom nämnda skadorna är inte nått som kan komma utan nått som förr eller senare kommer om man överbelastar säkringarna.
Ps
Dom nämnda skadorna är inte nått som kan komma utan nått som förr eller senare kommer om man överbelastar säkringarna.
Ja, alltså jag har ingen aning om jag överbelastar mina säkringar. Jag var nyfiken på om jag kan testa att sätta 20 A säkringar i mitt huvudelskåp under en vintersäsong för att utvärdera om jag kan gå ner från 25 A huvudsäkring och därmed reducera månadskostnaden. Bo ber mig då fundera om jag har några strömtoppar och det är ju i så fall laddning av elbilen. Detta sker via eluttag utomhus som är kopplat till en grupp i en undercentral i förrådet där alla grupper har 20 A-proppar. Från den undercentralen är också bergvärmepumpen kopplad via en egen separat huvudströmbrytare och trefas-brytare som sitter bredvid centralen.E elmont skrev:Och om det är någon som funderar att "permanent" överbelasta sina säkringar så avråder jag. Det brukar sluta med att anslutningar, anslutningsledningar och bottenkontakter blir skadade som i sin tur leder till avbrott. Dom brukar komma när det är storhelg och som kallast och mörkast. När det händer och man inte får tag i någon som är villig att komma mitt i natten och repa är dom inbesparade hundralapparna lite och inget värda.
Ps
I samband med detta refererades det till att överbelasta sina säkringar och av nyfikenhet kände jag på säkringen (porslinsdelen) till den grupp som bilen laddas från. Den var då efter en timmes laddning ganska varm, men inte så att man var tvungen att släppa den med handen.
Alla säkringar blir varma efter ett tag om dom belastas nära sitt värde , inget märkvärdigt med det , fullt normalt och kan fungera utan att bryta länge , , det är tråden i proppen som blir precis som spiralen i ett värmeelement .
Du behöver nog inte fundera på det med s.k.överlast , när den kommer till en viss nivå så brinner tråden av och det blir svart .
Bara testa och vara beredd på att det kan bli svart och du inte kommer till jobbet en morgon , för bilen är inte laddad
Du behöver nog inte fundera på det med s.k.överlast , när den kommer till en viss nivå så brinner tråden av och det blir svart .
Bara testa och vara beredd på att det kan bli svart och du inte kommer till jobbet en morgon , för bilen är inte laddad