Och du ska hålla koll på säkringarna i mätarskåpet för det är där lasten är som störst, enstaka gruppledningar är av mindre betydelse.

R
Vid minus 20 och utomhus skåp där säkringarna sitter , klarar sig 20 Amp länge då dom kyls av , det är värmen som knäcker dom , annars rätt med full snöstorm/-20/mitt i natten så händer det

E elmont skrev:
Och om det är någon som funderar att "permanent" överbelasta sina säkringar så avråder jag.
Problemet är väl att jag gissar att 99 procent av alla som överlastar sina säkringar "lite lagom" inte har en aning om att de gör det. "Normalkonsumenten" antar nog att allt är frid och fröjd så länge det fungerar.

Tack för svar. Jag har bytt till 20 A nu så får vi se vad som händer. 2000 kr om året är ju pengar det också.

Vad är det normala att ha i en villa med värmepump och kanske elbilsladdning? Men i övrigt normala inventarier - köksmaskiner, tvätt&tork osv.? Vad har ni andra med motsvarande förutsättningar?

R
20 Amp och med belastningsvakt kan det gå med 16 Amp , men med en EL-bil så kan det bli 25 Amp för att hålla

E elmont skrev:
Och om det är någon som funderar att "permanent" överbelasta sina säkringar så avråder jag. Det brukar sluta med att anslutningar, anslutningsledningar och bottenkontakter blir skadade som i sin tur leder till avbrott. Dom brukar komma när det är storhelg och som kallast och mörkast. När det händer och man inte får tag i någon som är villig att komma mitt i natten och repa är dom inbesparade hundralapparna lite och inget värda.
Ps
Dom nämnda skadorna är inte nått som kan komma utan nått som förr eller senare kommer om man överbelastar säkringarna.
Och av det elmont nämner här kan man själv förebygga mycket genom att byta säkringar på rätt sätt dvs strömlöst med huvudbrytaren av. Då slipper man skador i huven och passdelen som snabbt ger upphov till vidare spridning och större skador.

Och givetvis ska man ge upp testandet om man behöver byta säkringar mer regelbundet. Går det inte att lägga om, fördela bättre eller koppla ur delar via automatik får man gilla läget och välja större säkring.

Sen får jag hålla med Bo i vad han brukar ta upp i den här typen trådar. Det ska egentligen inte provas vind för våg snarare får man se testet som verifiering av sina överslag, kalkyler eller fördelningar som bör ha lyckats vettigt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Och nedsäkring vind för våg verkar vara precis det TS just gjort :crysmile:

Och 20A och en årsförbrukning på ca 20 000 kWh borde inte vara nått problem i en vanlig villa. Och jag betvivlar att man har kört oljepanna tidigare för normalt ökar elförbrukningen lite om man byter från olja till värmepump.

Vind för våg skulle jag inte säga :) denna eminenta tråd har ju gett relativt klara råd.

@elmont Där har varit en oljepanna tidigare, sen kanske det var en annan typ av panna däremellan (vattenburen av något slag), men innan bergvärmeinstallationen hade huset en genomsnittlig energiförbrukning på 37000 kWh, efter att bergvärme borrades (140 meter) och värmepumpen sattes in har den sjunkit till cirka 20000 kWh/år.

Och då tror jag att dom kört på elvärme tidigare, det styrker min tro på att 20 A ska fungera utan problem.

• Gilla
noupe
  • Laddar…
Vi får se det som en tillräckligt god uppskattning, dock utan att veta om enfasförbrukare är jämnt fördelade mellan faserna. Elbilen har ju lagt beslag på en halv fas, minst.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vi får se det som en tillräckligt god uppskattning, dock utan att veta om enfasförbrukare är jämnt fördelade mellan faserna. Elbilen har ju lagt beslag på en halv fas, minst.
Tack för alla svar. Väldigt intressant ämne det här tycker jag. Det jag vet är att det finns trefas i både undercentralen och huvudcentralen (såklart). Vi bytte huvudcentral inne i huset nyligen så man kan ju hoppas att elektrikerna delade upp grupperna på ett logiskt sätt där... men det är ju omöjligt att se utgår jag från och att sen dessutom veta vilken fas som uttaget till elbilen är kopplat på och om den av en händelse är samma som induktionshällen kräver väl en mer involverad mätinsats av en duktig fackman. Värmepumpen går på alla tre faserna vad jag förstår, vet dock inte hur mycket effekt det är på tillskottsvärmen i den.

Nej då, det är enkelt om du har en uppdaterad gruppförteckningen. Det är bara att läsa där och se vad som ligger på varje fas.
Se beskrivning här för hur faserna ligger i en elcentral: https://www.byggahus.se/el/bruksanvisning-elcentral#sida-12

Det du kan behöva prova fram är vilken som är "fas 1" i de olika centralerna, men det är enkelt gjort genom att bryta strömmen, bryta två av tre mätarsäkringar, koppla på strömmen igen och sedan se vad som lyser.

Har du ingen uppdaterad gruppförteckningen får man fortsätta denna provning genom att bryta säkringar i centralerna. Det är inget bortkastat jobb för sedan har du ju en fin gruppförteckning som stämmer !

• Gilla
noupe
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej då, det är enkelt om du har en uppdaterad gruppförteckningen. Det är bara att läsa där och se vad som ligger på varje fas.
Se beskrivning här för hur faserna ligger i en elcentral: [länk]

Det du kan behöva prova fram är vilken som är "fas 1" i de olika centralerna, men det är enkelt gjort genom att bryta strömmen, bryta två av tre mätarsäkringar, koppla på strömmen igen och sedan se vad som lyser.

Har du ingen uppdaterad gruppförteckningen får man fortsätta denna provning genom att bryta säkringar i centralerna. Det är inget bortkastat jobb för sedan har du ju en fin gruppförteckning som stämmer !
Det lät ju självklart när du sa det så :) Gruppförteckningen (Hager standard-mall) är prydlig och fin, men har dessvärre inte denna information. Jag antar att det är kolumnen "Gruppledning" där detta kanske skulle stå? Där står bara "1-fas" , "2-fas" eller "3-fas". Det är induktionshällsgruppen och bastun som är 3-fas, bubbelbadkar är "2-fas" och allt annat 1-fas. Men den gruppförteckningen kan jag med glädje uppdatera och då är det alltså bara att ta en i taget av mina sprillans nya 20A-säkringar i mätarskåpet och undersöka vilka grupper som nu är strömlösa.''

Vad är branschstandard att skriva i en ordentlig gruppförteckning? "L1" eller om det är t.ex. 2-fas så får man skriva "L1/2"?

Man brukar inte skriva ut faserna på gruppförteckningen utan den ger sig själv utifrån säkringarnas placering. T.ex brukar vart tredje gruppnummer tillhöra samma fas. Men man måste titta på centralen då en trefasgrupp kan ha ett och samma gruppnummer på gruppförteckningen. Så du kan ju kludda dit ett L1, L2, L3 på gruppförteckningen om det är otydligt. Men observera att L1 i en central inte behöver vara samma L1 i en annan, dvs första säkringen i dessa centraler behöver inte tillhöra samma fas. Där måste man gå till mätarskåpet och bryta strömmen för två faser för att se vart den tredje tar vägen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.