JanneJanne123
Hur hade ni gjort för att få till denna dragning på ett snyggt sätt? Originalplanen var att låta böjen över listen vara fri och sedan gå på med en ny kanal, men jag är inte helt nöjd med hur det såg ut.

• Kabelkanal i hörn med synlig kabel som böjer över en list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkanaldragning längs med en hörna där den går från golvet upp till taket ovanför kaklad vägg och trälist.
    Skapa konto
  • Gilla
Raws89
  • Laddar…
P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Hur hade ni gjort för att få till denna dragning på ett snyggt sätt? Originalplanen var att låta böjen över listen vara fri och sedan gå på med en ny kanal, men jag är inte helt nöjd med hur det såg ut.
Bredare kanal uppe som livar bättre med den nedre.

• Gilla
Raws89 och 3 till
  • Laddar…
optimum
En bredare kanal upptill och smalare nedtill så ser du ingen kabel i skarven
Helst fyrkantig upptill som går ned till grå listen och samma som nedre.

• Gilla
Bagar´n och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som en billig kabelkanal köpt på Bauhaus eller på någon annan byggmarknad.
Kanske det finns lösningar om du använder Schneiders OptiLine

• Gilla
stugfar
  • Laddar…
JanneJanne123
U Uffe A skrev:
Ser ut som en billig kabelkanal köpt på Bauhaus eller på någon annan byggmarknad.
Kanske det finns lösningar om du använder Schneiders OptiLine
Det är en Schneiderkanal, men köpt på Bauhaus. Ska kika på deras OptiLine.

Lite svårt att se om det skulle kunna fungera, men det kanske skulle gå att såga ur ett spår i listen för kanalen?

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vart går ändarna på kabeln? Finns det en alternativ väg att dra? Jag tycker inte det blir snyggt oavsett skarven. Vad är det för typ av rum ?

Skulle klamra den snyggt med tkk och dra en fog längs med.

• Gilla
erimos och 1 till
  • Laddar…
Hade nog satt en hörnkloss som täcker listen och sen dragit ner övre kabelkanalen till listen. Karvat ur listen för att sänka in sladden

Hörn av rum med markerad kloss över list och skiss på sänkt kabelkanal till list där sladd ska döljas.
Skapa konto

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
P Pin skrev:
Vart går ändarna på kabeln? Finns det en alternativ väg att dra? Jag tycker inte det blir snyggt oavsett skarven. Vad är det för typ av rum ?
Rummet är en toalett och kabeln ska mata en pax-fläkt. Listen går runt hela rummet, så vilken väg jag än tar måste jag passera listen. Håller med om att det kommer bli fult hur jag än gör, men försöker hitta den minst fula lösningen.

• En toalett med en synlig kabel som löper längst taklisten och ner till en pax-fläkt över toaletten.
    Skapa konto
  • Gilla
alm82
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Rummet är en toalett och kabeln ska mata en pax-fläkt. Listen går runt hela rummet, så vilken väg jag än tar måste jag passera listen. Håller med om att det kommer bli fult hur jag än gör, men försöker hitta den minst fula lösningen.
Var kopplas andra änden av kabeln in? På bilden ser den ut att gå ner i hörnet på golvet , men det är kanske bara kabellisten du laborerar med? Tycker inte det verkar ok att installera en fast monterad fläkt med lös kabel i kanal. Elektriker på forat kan säkert ge svar .
Bättre att dra runt taket , borra genom väggen och koppla in utanför toaletten? Sänka taket lite och dölja elen där istället?
Frågan verkar större än kabelkanalen.

JanneJanne123
P Pin skrev:
Var kopplas andra änden av kabeln in? På bilden ser den ut att gå ner i hörnet på golvet , men det är kanske bara kabellisten du laborerar med? Tycker inte det verkar ok att installera en fast monterad fläkt med lös kabel i kanal. Elektriker på forat kan säkert ge svar .
Bättre att dra runt taket , borra genom väggen och koppla in utanför toaletten? Sänka taket lite och dölja elen där istället?
Frågan verkar större än kabelkanalen.
Det sitter en utanpåliggande dosa bakom elementet där kabeln kommer ifrån. Att kanalen går ner till golvet ingår i mitt labbande, precis som du är inne på.

Har en likadan fläkt i badrummet som är installerad av en elektriker med en preusisk inställning till regler och han har dragit kabeln i kanal, så jag hoppas verkligen att det är OK och skulle bli väldigt förvånad om han i så fall inte hade koll på det.

Smyg upp den i hörnet vid handfatet/dörren istället så syns den mindre, nu får man den i nosen så fort man kliver in. Kanal eller inte spelar ingen roll, endast estetiskt, men som någon redan sa så skulle jag använt stansklammer/APK/TKK-klammer istället.

• Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
C
Alltså, det där kommer aldrig att blir snyggt. Dra matningen från taket istället. Om taklampan matas via ett rör kan du dra i en extra fas där om bättre alternativ saknas. Då kan du även fixa så att du kan manövrera fläkten med en knapp, vilket är ett krav i vissa fall.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
optimum
Borde inte fläkten fått en riktig installation med en kabel som som kom uppifrån taket strax över fläkten?

Då slipper man massa kabeldragning med plastlister i en toalett med våtrumsklassad miljö.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.