JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Hur hade ni gjort för att få till denna dragning på ett snyggt sätt? Originalplanen var att låta böjen över listen vara fri och sedan gå på med en ny kanal, men jag är inte helt nöjd med hur det såg ut.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Lite svårt att se om det skulle kunna fungera, men det kanske skulle gå att såga ur ett spår i listen för kanalen?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 291 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Rummet är en toalett och kabeln ska mata en pax-fläkt. Listen går runt hela rummet, så vilken väg jag än tar måste jag passera listen. Håller med om att det kommer bli fult hur jag än gör, men försöker hitta den minst fula lösningen.P Pin skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Var kopplas andra änden av kabeln in? På bilden ser den ut att gå ner i hörnet på golvet , men det är kanske bara kabellisten du laborerar med? Tycker inte det verkar ok att installera en fast monterad fläkt med lös kabel i kanal. Elektriker på forat kan säkert ge svar .JanneJanne123 skrev:
Bättre att dra runt taket , borra genom väggen och koppla in utanför toaletten? Sänka taket lite och dölja elen där istället?
Frågan verkar större än kabelkanalen.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Det sitter en utanpåliggande dosa bakom elementet där kabeln kommer ifrån. Att kanalen går ner till golvet ingår i mitt labbande, precis som du är inne på.P Pin skrev:Var kopplas andra änden av kabeln in? På bilden ser den ut att gå ner i hörnet på golvet , men det är kanske bara kabellisten du laborerar med? Tycker inte det verkar ok att installera en fast monterad fläkt med lös kabel i kanal. Elektriker på forat kan säkert ge svar .
Bättre att dra runt taket , borra genom väggen och koppla in utanför toaletten? Sänka taket lite och dölja elen där istället?
Frågan verkar större än kabelkanalen.
Har en likadan fläkt i badrummet som är installerad av en elektriker med en preusisk inställning till regler och han har dragit kabeln i kanal, så jag hoppas verkligen att det är OK och skulle bli väldigt förvånad om han i så fall inte hade koll på det.
Smyg upp den i hörnet vid handfatet/dörren istället så syns den mindre, nu får man den i nosen så fort man kliver in. Kanal eller inte spelar ingen roll, endast estetiskt, men som någon redan sa så skulle jag använt stansklammer/APK/TKK-klammer istället.
Alltså, det där kommer aldrig att blir snyggt. Dra matningen från taket istället. Om taklampan matas via ett rör kan du dra i en extra fas där om bättre alternativ saknas. Då kan du även fixa så att du kan manövrera fläkten med en knapp, vilket är ett krav i vissa fall.