1 236 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Belysning, högre effekt Led - dimra trådlöst hur?
Hej,
Jag vill installera led belysning i lite större rum med högt i tak (ca 4m).
Tanken är en 1-fas belysningsskena med 15-20 spots som går runt rummet uppe i taket.
Effekt per spot 6-10w/spot. Installerad belysningseffekt blir ca 100-200w beroende på ljuskälla.
Belysningen ska kunna dimras och önskemål trådlöst.
Har någon förslag på hur jag kan styra detta på vettigt sätt.
Jag har bara hittat dimmermottagare nexa som är begränsade till 24W/st.
Några förslag från er sida?
Mvh,
Erik
Jag vill installera led belysning i lite större rum med högt i tak (ca 4m).
Tanken är en 1-fas belysningsskena med 15-20 spots som går runt rummet uppe i taket.
Effekt per spot 6-10w/spot. Installerad belysningseffekt blir ca 100-200w beroende på ljuskälla.
Belysningen ska kunna dimras och önskemål trådlöst.
Har någon förslag på hur jag kan styra detta på vettigt sätt.
Jag har bara hittat dimmermottagare nexa som är begränsade till 24W/st.
Några förslag från er sida?
Mvh,
Erik
Tackar för förslag med lågspänningsstyrning. Jag tänkte på det som alternativ. Har du erfarenhet av något varumärke/system för 1-10v trådlös dimring? Jag kan iof söka själv, men tänkte om du använt något?
Nix, 1-10V har jag själv inte använt. Det finns lite olika teknologier när det gäller trådlös styrning. Du nämner Nexa som är ett 433 MHz-baserat system. Dom har mottagare som ger 1-10 V.
Sedan har du den stora familjen med Z-wave där det också finns 1-10-mottagare.
Som drivdon finns ex. Jolly Pro.
Vad är ditt krav omkring trådlös styrning, är det bara en fjärrkontroll i handen eller något hemautomatiseringssystem?
Vad är ditt krav omkring trådlös styrning, är det bara en fjärrkontroll i handen eller något hemautomatiseringssystem?
Önskemål/Krav är att kunna styra från flera platser utan omfattande kabeldragning. I det önskas kunna använda väggbrytare (med bakomliggande sändare), ev fjärrkontroll, ev väggmonterad atrapp/fjärrkontroll. Jag är anpassningsbar, tänker att jag får se vad som finns och gör det bästa av det. Det är inte komplett hemautomatisering.E etompau skrev:Nix, 1-10V har jag själv inte använt. Det finns lite olika teknologier när det gäller trådlös styrning. Du nämner Nexa som är ett 433 MHz-baserat system. Dom har mottagare som ger 1-10 V.
Jag har installerat en hel del Jolly Pro för 12v led, men inte använt 1-10v ingången än. Så det kan bli "roligt" att prova.
Klicka här för att svara