Tycker din elektriker brister i Pflichtbewusstsein ;)

Ska inte en kabel vara fast monterad dvs klammad mellan dosa och fläkt? Den ena kanalen på din bild kan man ju enkelt rycka ur kabeln från. Eller så ramlar den ut av sig själv. Sådan kanal fungerar från lampkontakt i taket till kroken där lampan hänger (dvs inte fast installation).
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
P Pin skrev:
Tycker din elektriker brister i Pflichtbewusstsein ;)

Ska inte en kabel vara fast monterad dvs klammad mellan dosa och fläkt? Den ena kanalen på din bild kan man ju enkelt rycka ur kabeln från. Eller så ramlar den ut av sig själv. Sådan kanal fungerar från lampkontakt i taket till kroken där lampan hänger (dvs inte fast installation).
Bara så vi vet vad vi pratar om så är alltså detta den installation som är gjord av behörig elektriker i vårt badrum, som bland annat innehåller dusch och i allra högsta grad är ett våtrum.
 
  • Elektrisk installation i våtrum med vägguttag och två infällda taklampor på kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Bara så vi vet vad vi pratar om så är alltså detta den installation som är gjord av behörig elektriker i vårt badrum, som bland annat innehåller dusch och i allra högsta grad är ett våtrum.
Kan inte uttala mig om installationen uppfyller reglementet där, men jag skulle fästa kabeln i kanalen och kanske är det gjort så redan.

Fläkten ser ok estetiskt sett med elen upp i taket, kan du göra så på toan?

Uttaget däremot är skitfult, varför sitter det just där mitt på väggen och varför inte istället dra kanalen längs en fog ca 10 cm th eller tv? Kommer bli lika iögonfallande på toan om du gör som på din första bild . Jag hade avstått det uttaget om det inte var absolut nödvändigt att koppla in något just där.
 
JanneJanne123
P Pin skrev:
Kan inte uttala mig om installationen uppfyller reglementet där, men jag skulle fästa kabeln i kanalen och kanske är det gjort så redan.

Fläkten ser ok estetiskt sett med elen upp i taket, kan du göra så på toan?

Uttaget däremot är skitfult, varför sitter det just där mitt på väggen och varför inte istället dra kanalen längs en fog ca 10 cm th eller tv? Kommer bli lika iögonfallande på toan om du gör som på din första bild . Jag hade avstått det uttaget om det inte var absolut nödvändigt att koppla in något just där.
Det är uttaget som matar fläkten, skulle kanske ha förtydligat det. Att kanalerna går som de går är ett estetiskt trick av elektrikern. Att uttaget är placerat på det där sättet är en gåta för mig.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det är uttaget som matar fläkten, skulle kanske ha förtydligat det. Att kanalerna går som de går är ett estetiskt trick av elektrikern. Att uttaget är placerat på det där sättet är en gåta för mig.
Aha tack, jag trodde uttaget sattes dit samtidigt som fläkten och matades från samma ställe som fläkten.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Ringde elektrikern och kollade lite. Han hade satt kanal i badrummet för att inte riskera att förstöra kaklet med klammrar, vilket känns rimligt. Han föreslog kanal på toan upp till kakelkanten/hörnet och sedan TKK. Han var dock, såklart, noga med att påpeka att detta är ett behörighetskrävande jobb och att han helst inte ville ge något råd alls som uppmuntrade till eget hemmapul.
 
Mikael_L
Men råden kan du få här istället, och dessutom brukar de bli de mest korrekta råden på detta forum :D

Och en sak som kom upp lite i tråden, det är OK att förlägga kabel i kabelkanal istället för att klamra den.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
Jag hade dragit en fas till taklampan och dragit kabeln därifrån till fläkten. Nu kanske du bara har en lampa ovan spegeln vid handfatet?
 
JanneJanne123
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag hade dragit en fas till taklampan och dragit kabeln därifrån till fläkten. Nu kanske du bara har en lampa ovan spegeln vid handfatet?
Ja, det hade varit det ultimata, men det får bli nästa gång. Förra ägar’n tyckte nämligen att lampsladd liggande löst bakom takpanelen var ett bra sätt att dra elen till taklampan och han tog inte höjd för fläkt. Har flera andra projekt som ligger högre på prioriteringslistan än att riva taket och fixa elen korrekt där. När jag gör det har jag ju dock en fin möjlighet att få till något snyggare för fläkten också.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
ClasseClas
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja, det hade varit det ultimata, men det får bli nästa gång. Förra ägar’n tyckte nämligen att lampsladd liggande löst bakom takpanelen var ett bra sätt att dra elen till taklampan och han tog inte höjd för fläkt. Har flera andra projekt som ligger högre på prioriteringslistan än att riva taket och fixa elen korrekt där. När jag gör det har jag ju dock en fin möjlighet att få till något snyggare för fläkten också.
Aha, kul hempul:mad:
 
JanneJanne123
ClasseClas ClasseClas skrev:
Aha, kul hempul:mad:
Ja han ”hade koll på det här med el”. Har hittat många härliga grejer signerat honom. Hans favorittrick verkar vara att köra ett par varv med eltejp runt ledarna i kopplingsdosorna när han har saknat toppklämma...
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.