9 855 läst ·
25 svar
10k läst
25 svar
Kabelkanal över hörn
Tycker din elektriker brister i Pflichtbewusstsein 
Ska inte en kabel vara fast monterad dvs klammad mellan dosa och fläkt? Den ena kanalen på din bild kan man ju enkelt rycka ur kabeln från. Eller så ramlar den ut av sig själv. Sådan kanal fungerar från lampkontakt i taket till kroken där lampan hänger (dvs inte fast installation).
Ska inte en kabel vara fast monterad dvs klammad mellan dosa och fläkt? Den ena kanalen på din bild kan man ju enkelt rycka ur kabeln från. Eller så ramlar den ut av sig själv. Sådan kanal fungerar från lampkontakt i taket till kroken där lampan hänger (dvs inte fast installation).
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Bara så vi vet vad vi pratar om så är alltså detta den installation som är gjord av behörig elektriker i vårt badrum, som bland annat innehåller dusch och i allra högsta grad är ett våtrum.P Pin skrev:Tycker din elektriker brister i Pflichtbewusstsein
Ska inte en kabel vara fast monterad dvs klammad mellan dosa och fläkt? Den ena kanalen på din bild kan man ju enkelt rycka ur kabeln från. Eller så ramlar den ut av sig själv. Sådan kanal fungerar från lampkontakt i taket till kroken där lampan hänger (dvs inte fast installation).
Kan inte uttala mig om installationen uppfyller reglementet där, men jag skulle fästa kabeln i kanalen och kanske är det gjort så redan.JanneJanne123 skrev:
Fläkten ser ok estetiskt sett med elen upp i taket, kan du göra så på toan?
Uttaget däremot är skitfult, varför sitter det just där mitt på väggen och varför inte istället dra kanalen längs en fog ca 10 cm th eller tv? Kommer bli lika iögonfallande på toan om du gör som på din första bild . Jag hade avstått det uttaget om det inte var absolut nödvändigt att koppla in något just där.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Det är uttaget som matar fläkten, skulle kanske ha förtydligat det. Att kanalerna går som de går är ett estetiskt trick av elektrikern. Att uttaget är placerat på det där sättet är en gåta för mig.P Pin skrev:Kan inte uttala mig om installationen uppfyller reglementet där, men jag skulle fästa kabeln i kanalen och kanske är det gjort så redan.
Fläkten ser ok estetiskt sett med elen upp i taket, kan du göra så på toan?
Uttaget däremot är skitfult, varför sitter det just där mitt på väggen och varför inte istället dra kanalen längs en fog ca 10 cm th eller tv? Kommer bli lika iögonfallande på toan om du gör som på din första bild . Jag hade avstått det uttaget om det inte var absolut nödvändigt att koppla in något just där.
Aha tack, jag trodde uttaget sattes dit samtidigt som fläkten och matades från samma ställe som fläkten.JanneJanne123 skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Ringde elektrikern och kollade lite. Han hade satt kanal i badrummet för att inte riskera att förstöra kaklet med klammrar, vilket känns rimligt. Han föreslog kanal på toan upp till kakelkanten/hörnet och sedan TKK. Han var dock, såklart, noga med att påpeka att detta är ett behörighetskrävande jobb och att han helst inte ville ge något råd alls som uppmuntrade till eget hemmapul.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Ja, det hade varit det ultimata, men det får bli nästa gång. Förra ägar’n tyckte nämligen att lampsladd liggande löst bakom takpanelen var ett bra sätt att dra elen till taklampan och han tog inte höjd för fläkt. Har flera andra projekt som ligger högre på prioriteringslistan än att riva taket och fixa elen korrekt där. När jag gör det har jag ju dock en fin möjlighet att få till något snyggare för fläkten också.ClasseClas skrev:
Aha, kul hempulJanneJanne123 skrev:
Ja, det hade varit det ultimata, men det får bli nästa gång. Förra ägar’n tyckte nämligen att lampsladd liggande löst bakom takpanelen var ett bra sätt att dra elen till taklampan och han tog inte höjd för fläkt. Har flera andra projekt som ligger högre på prioriteringslistan än att riva taket och fixa elen korrekt där. När jag gör det har jag ju dock en fin möjlighet att få till något snyggare för fläkten också.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
