Kopplade bort strömmen och tog bort sladdarna till ett eluttag, men efter detta så får jag inte tillbaka elen till halva köket. Jag funderar på om dom kan vara sammankopplade och elcentralen vägrar att slå på strömmen ( även om säkringen är på ) till dom andra om jag inte kopplat jord till det oanvända eluttaget. Ska jag prova att koppla jord till vardera (svart/brun) och hoppas att det löser sig? Här är före efter bilder

Challe

• Öppet eluttag utan täckplatta med bortkopplade sladdar monterat på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oöppnat eluttag utan jordning med lösa sladdar och kabelskydd mot en vägg.
    Skapa konto
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
På första bilden är det två svarta och två blåa kablar, dvs det är vidarekopplat till nästa uttag. På andra bilden är det bara en kabel av varje färg. Vart är dom andra?

• Gilla
Rickard Ohlin och 1 till
  • Laddar…
Här håller du på med något som du uppenbart inte har koll på.
Omöjligt att ge något råd utifrån det du beskriver.

• Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Dom finns också i en sockerbit bakom tejpen till vänster, jag vill inte att någon ska råka ta i nåt tills jag fixat ett riktigt uttag.

• Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Ok. Troligen måste du koppla ihop kablarna bakom tejpen med dom som hänger i luften för att strömmen ska komma vidare i rummet. Men, jag håller med om att du verkar vara lite väl långt ut på det hårda vattnet...

• Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Det enda jag gjorde var att slå av strömmen, koppla ur uttaget och kopplade in sladdarna i en sockerbit.

Ja, fast tidigare var ju sladdarna ihopkopplade i uttaget. Nu är dom skilda åt.

Fast det är ju två olika uttag så den på bilden ska väl inte beblanda sig med det vänstra.

Eller jo det ska dom nog förresten när jag inspekterat ett liknande uttag.

Trodde inte jag skulle stöta på sådanda här hinder när jag skulle koppla ur ett vanligt uttag.

Jo det på bilden påverkar fler belastningar. Men jag håller med de som bedömer att du nog inte bör pilla med det här.

• Gilla
udihow
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt... I den första bilden är det ju en tydlig vidarekoppling i uttaget. Utan den vidarekopplingen kommer inte strömmen att komma längre än till det urkopplade uttaget.
Eftersom du verkar sakna en del grundläggande förståelse så är det kanske bättre att du anlitar någon som kan?

• Eluttag med vidarekoppling, anslutningar för inkommande och utgående ström märkta.
    Skapa konto
  • Gilla
Härryda2015 och 3 till
  • Laddar…
Grejorna kopplas parallellt. Överkopplingen kan ske i uttagets plintar.
Att börja yra om att koppla jordledare till brun eller svart är helt befängt och fel.

• Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
För ditt eget bästa bör du nog skaffa dig bättre koll än så här om du skall fortsätta pilla med el.
I detta läget har högst troligt uttaget tidigare fungerat som en vidarekoppling av efterföljande uttag i samma grupp (som är normalt att göra).

• Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
tommib
useless useless skrev:
Eftersom du verkar sakna en del grundläggande förståelse så är det kanske bättre att du anlitar någon som kan?
... eller åtminstone frågar först innan du kopplar.

Med el chansar man inte. Man måste förstå vad man gör och varför.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.