Hej!

Har en varmvattenberedare som vi fått tag på begagnat som skall kopplas in. Enligt infon så skall den kunna kopplas in både via 1-fas eller 3-fas om jag förstår ettiketten rätt. Tanken är att koppla in den via vanlig 1-fas till ett befintligt uttag. Frågan är hur detta skall kopplas då. Vilka av kablarna skall nyttjas? Skall övriga bara isoleras och ignoreras? Det är en fast kabel i enheten så det är endast dessa som sticker ut som finns.

Tacksam för svar.
 
  • Närbild av etiketten på en begagnad varmvattenberedare med tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller frilagda kablar med olika färger för att diskutera anslutning av en varmvattenberedare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man behöver se ett inkopplingsschema. Kabeln går troligen in i ett kopplingsutrymme med någon liten lucka. Man behöver se hur det ser ut där. Förhoppningsvis finns det ett inkopplingsschema där.

Kabeln tyder på att beredaren varit inkopplad på trefas.
 
Du måste öppna "luckan" i botten på beredaren och kontrollera hur det är kopplat. Att koppla enligt kabelns färger är rena gissningen och man ska veta och inte tro när man sysslar med el så öppna luckan först och ta en bild som du lägger upp.
 
Tack för svaret! Den enda luckan är just den runda luckan undertill som ettiketten sitter på. Tänkte om man kunde uttyda utifrån kablarna. Men får öppna helt enkelt och se vad man kommer åt och lägga upp. Den lär ha varit kopplad på 3-fas ja. Återkommer med bilder på insidan.
 
Sådär, har nu kollat och det fanns schema.

Enligt hur det ser ut att vara kopplat, då 4 & 5 är bryggat så har den varit kopplad på 380V 3-fas. Men blå kabel var inte ikopplad någonstans alls. Så det hade ju inte hänt så mycket om man försökt använda den.

Vill köra den på 2000W i 1-fas tror jag helst. Tolkar jag det då rätt att jag med lämplig tjocklek på kabel bryggar ihop 1 & 2 och kopplar blå kabel dit och sedan bryggar 3, 4 & 6 och kopplar på brun sladd. Samt jorden också då på jordpunkten. Då blir väl det hela rätt?
 
  • Elkopplingsschema för omkoppling av uppvärmningselement från 380V till 220V, märkt "Thermia".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av elektrisk anslutningsdosa med trådar och anslutningsklemmar, oanvänd blå kabel synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mja, jag hade vänt på saken, alltså fas (brun) på 1&2.
Men sen tycker jag det verkar som det är 3 - 6 som skall byglas och 4 ensamt till neutral (blå).
Dels får jag ingen logik i kopplingen om alla tre polerna kopplas ihop, och om du tittar är det inte någon "punkt" där trådarna korsar varann i schemat, jämför med hur det ser ut där fasen grenas ut i samma schema.
Hoppas någon annan kan uttala sig med mer säkerhet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Schemat kan väl inte bli tydligare och bättre.
Två element kopplas mellan fas och neutralledare (blå kabel).

Jord (gul/grön) till jordpunkten i chassiet.
 
R
Enfas till vanligt uttag , den kabeln är för fast montage och inte för något stickproppsutförande , den ska bytas till en kabel som ser ut som en skarvsladd utan hängkontakten och kopplas in enligt alternativ 2 för 2000W med byglingar som syns
Brun/svart på 1-2 och blå på 3-4-6
 
  • Gilla
uffen
  • Laddar…
A alfista skrev:
Mja, jag hade vänt på saken, alltså fas (brun) på 1&2.
Men sen tycker jag det verkar som det är 3 - 6 som skall byglas och 4 ensamt till neutral (blå).
Dels får jag ingen logik i kopplingen om alla tre polerna kopplas ihop, och om du tittar är det inte någon "punkt" där trådarna korsar varann i schemat, jämför med hur det ser ut där fasen grenas ut i samma schema.
Hoppas någon annan kan uttala sig med mer säkerhet.
Jag håller med dig om byglingarna 1-2 och 3-6 och för formens skull fas till 1-2 och nolla ensam till 4.
 
R
GK100 GK100 skrev:
Det är tyvärr inte inritat själva elementen
Framgår klart hur elementen är inkopplade på ritningen ovanför inkopplingsalternativen
 
Jag såg det sen och ändrade texten. Du var snabb rävlyan! :)

Ändra gärna din text också så den stämmer med vad alfista skrev och som är rätt.
 
R
A alfista skrev:
Men sen tycker jag det verkar som det är 3 - 6 som skall byglas och 4 ensamt till neutral (blå).
Svar nej , alla ska kopplas ihop 3-4-6 för att få 2 kw effekt ,kan missas på att det inte är en punkt i skarven på linjerna
 
För min nyfikenhet, vilken funktion har det att koppla nolla till pol 3 & 4, om den redan är kopplad till pol 6?
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Svar nej , alla ska kopplas ihop 3-4-6 för att få 2 kw effekt ,kan missas på att det inte är en punkt i skarven på linjerna
Nu är din betänketid slut, ändra dina svar till vad alfista skrev så det blir entydigt och rätt i tråden.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
R
A alfista skrev:
För min nyfikenhet, vilken funktion har det att koppla nolla till pol 3 & 4, om den redan är kopplad till pol 6?
Överhettningskydd och strömbrytare
Blir lite fel för oss båda , enbart kopplad 1-2 och 6 ingen allpolig brytning vid 1 fas , om den är kopplad med stickpropp kan den vändas så fasen blir obruten vid fel , i det andra in på 4 runt ut på 3 och till 6 , är allpolig brytning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.