Hej,

Jag tänker dra en EKLK 3g1,5 utomhus till utomhusbelysning på en pergolastolpe. Kabeln ska dras längs med en takbärlina 170x45 (bärlinan ligger helt öppen för regn, vind och sol). Tanken är att fräsa in ett spår ovanpå bärlinan och gömma kabeln där. Det är då mina frågor uppkommer. Jag vill förhindra att regn ansamlas i spåret och jag vill skydda kabeln mot solljus. Min första tanke var att fästa syllpapp ovanpå som ett lock men då undrar jag om det finns risk att kabeln blir för varm en solig sommardag?

Jag vill inte skapa ett trälock på grund av att locket inte ska synas från golvnivå.

Har ni några tips?

/Peter R

R
Blir nog inte mer än + 55C grader där och det tål kablen

S
Täck med en plåt är väl det enda du kan göra som blir hållbart, att täcka med plast kommer inte hålla länge om den är utsatt för mkt sol.

S SueCia skrev:
Täck med en plåt är väl det enda du kan göra som blir hållbart, att täcka med plast kommer inte hålla länge om den är utsatt för mkt sol.
Jag tänker att syllpapp och takschingel är typ samma material och schingel tål ju sol. Eller tänker jag fel?

Bästa svaret

En EKLK av god kvalitet tål solljuset under många många år, du behöver inte bekymra dig under din livstid. Men vill du kan du ju måla den med någon utomhusfärg.

• Gilla
Pettaboll
  • Laddar…
Klamrarna brukar ge upp efter ca 20 år (rostiga spikar/spröd plast).
Sätt kabelskyddsrör över kabeln så håller det tills huset rivs. Blir också spikrakt med få klammer.

• Gilla
Pettaboll
  • Laddar…
Ja säkert längre än den typen träkonstruktion och särskilt om du gör ett spår på utsatt ställe. Har du EKLK är det dubbla lager plast som ska vittra och sen ett skikt aluminium så även om de ser anfrätta ut är oftast lager två och sen foliedelen i nyskick. Ett val numera kan även vara tex N1XV de har pga sitt materialval bra utebeständighet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.