Jag vet att man brukar ha motorskydd som löser ut om en fas försvinner på en trefas-motor, som kan ta skada annars.
Men min ventilationsfläkt som bara har fas, nolla och jord är kopplad över ett motorskydd. Vad är poängen med det?
För visst är det ett motorskydd?

• Ett monterat motorskydd på vägg med röd stoppknapp, grön startknapp och anslutna kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det skyddar motorn om den skulle fastna till exempel

Aha, skatbo i fläkten t.ex.
Så den känner på nåt sätt av strömmen även om den inte blir så hög att säkringen löser ut?

• Gilla
Lars Olsson79
  • Laddar…
Generellt skyddar det mot skadlig överström både vid 1- och 3-fas tex att mekaniska lasten blir för stor av någon anledning. I fallet 3-fas är det i sig inte skydd mot fasbortfall som är det primära utan samma där överström. Många skydd är däremot utförda så att de löser ut om en fas saknas oavsett om strömmen ligger under inställt värde det är en vettig funktion.

Mikael_L
D dymlingen skrev:
Men min ventilationsfläkt som bara har fas, nolla och jord är kopplad över ett motorskydd. Vad är poängen med det?
Skyddsjorden får ej gå genom ett motorskydd. Big NONO.
(dvs får ej kunna brytas av någon kontakt i motorskyddet, faktiskt får PE inte brytas av någon strömbrytare eller kontakt öht, någonstans)

Skyddsjord bryts i alla kontakter som kopplas isär.

Om du använder en adekvat terminologi för det du av någon oklar anledning kallar kontakt kommer vi nog förbi den lilla stötestenen också. Eller är det måhända något juridiskt begrepp, Harry var är du?

Den slappa inställningen tror jag mest hör hemma i fall med lågvolt och kortmeter.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Skyddsjord bryts i alla kontakter som kopplas isär.
Dock får skyddsjorden endast kunna brytas genom förbindningar som måste typ skruvas isär, det är en rent allmän regel som gäller precis överallt utom när det kommer till stickkontakter.

Och för att utöka ditt ordförråd och ordförståelse lite så kommer här en bild på ett motorskydd som har kontakter märkta 95, 96, 97 och 98.
Dessa benämns ibland hjälpkontakter, och huvudkontakterna har ofta idag nummer 1, 2, 3, 4 osv.
Heter också bara kontakter om man vill.

Stickkontakter är alltså den kontakttyp som är undantagen regeln om att skyddsjord aldrig får kunnas brytas vid normal användning.
Nu skrev jag explicit "någon kontakt i motorskyddet" för att även mindre kunniga skulle förstå vilka slags kontakter som jag menade.
4442_2J2CC91DXH4W01388430203.jpg

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Behöver jag förövrigt lägga ut text om stickkontakter med? Vad det betyder och är? :)

• Haha
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Nä, känns mest som ett stickspår.:rolleyes:

• Gilla
Millox och 4 till
  • Laddar…
Jag har redan fått svar på frågan, men kan tillägga om det inte syntes på bilden att det bara är fasen som bryts, inte jord.
Och det finns även en brytare före som bryter både nolla och fas (men ej jord).

Om nån är intresserad kan jag tillägga att det även är kopplat ett relä så att man inte kan starta torkskåpet om ventilationen inte är igång. Det tyckte jag var ambitiöst, men det är väl en bra grej förstås, så man inte får ångbastu inne.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.